Thoto79 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Hvordan vi skal kunne vite (eller noengang finne ut av) om vi har fri vilje eller ikke blir vel like lett som for fisken å forstå livet utenfor glassbollen. Premissene er ikke satt for at vi skal kunne forstå eller finne ut av dette, hele problematikken er jo oppkonstruert av oss selv og da ifra dette ståsted som umuliggjør faktafangsten. Når det er sagt, så vil jeg personlig si at det er mer sannsynlig at vi kan bestemme helt selv om vi ønsker å gå til høyre og mele egen kake, eller om vi velger venstre og heller deler den Dette på tross av at nyere hjerneforskning mener å vise at valget blir tatt før vi faktisk tar det.... Jeg tror det er mer sannsynlig at vi selv tok valget men at verden ikke får målt dette i sanntid og leser det av med en naturlig delay. Men ettersom jeg også kun er ett menneske i samme glassbolle så får man ta det med en bøtte salt som alle annen synsing rundt denne umulige problemstillingen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Finnes det en kamp mellom godt og ondt her i verden? Har den noen som helst sammenheng med religion? Hva synes dere? Ja, i min verden strever jeg med å hele tiden gjøre det som er godt og ikke falle for fristelsen til å gjøre vondt, og det vil jeg kalle kamp Nei, den kampen og det fenomenet er nedfelt i min natur, så det trengs ingen religion for å få meg til å sprekke .. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. april 2016 Forfatter Del Skrevet 28. april 2016 Bhu tho.. Jeg finner at jeg også stadig opplever en slik kamp. Så det er interessant hva du sier. Men hva er det som er "kompasset" ditt da? Siden du ikke er religiøs og alikevel evner å holde moral og etikk under kontroll, må du jo være over gjennomsnitts intelligent for i det hele tatt å forstå alle forskjellene mellom riktig og galt på filosofisk grunnlag. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Bhu tho.. Jeg finner at jeg også stadig opplever en slik kamp. Så det er interessant hva du sier. Men hva er det som er "kompasset" ditt da? Siden du ikke er religiøs og alikevel evner å holde moral og etikk under kontroll, må du jo være over gjennomsnitts intelligent for i det hele tatt å forstå alle forskjellene mellom riktig og galt på filosofisk grunnlag. Godt spørsmål! Jeg har sluttet å identifiserer meg med "selvet", og lar gnålet fra den agenten langsomt dø ut, så kommer alt på sin rette plass i en våken universell bevissthet Der er alt som kan kalles moral, etikk og intelligens til stede uten at den på noen måte kan sies å tilhøre person, den bare er der. Og siden det er helt pregløst, upersonlig, tidløst og tomt har ordet og verktøyet "kompass" ingen nytte der. Alt er hele tiden der "du er", som i universet forøvrig som fungerer slik at uansett hvor du snur deg vil du bestandig befinne deg akkurat midt i det I tomheten handler det ikke om å forstå noe, det handler om å åpne seg for alt, og dette "alt" inneholder alle ferdigtenkte tanker samtidig, så du blir det du observerer Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Det er så kryptisk at jeg ikke klarer å få det til å henge sammen uten å tolke noen av ordene, ellers får jeg ikke noe ut av det.. Beklager om jeg bommer. Godt spørsmål! Jeg har sluttet å identifiserer meg med "selvet" hva andre tenker om meg, og lar gnålet fra andre langsomt dø ut, så kommer alt på sin rette plass. i en våken universell bevissthet.Der er alt som kan kalles I vår verden er moral, etikk og intelligens til stede uten at det på noen måte kan sies å tilhøre (en) person, det bare er der. Og siden det er helt pregløst, upersonlig, tidløst og tomt har ordet og verktøyet "kompass" ingen nytte der. (Vi er et produkt av naturen, og naturen går sin gang, der blant rett/galt kompasset) Alt (du opplever) er hele tiden der "du er", som i universet forøvrig som fungerer slik at uansett hvor du snur deg vil du bestandig befinne deg akkurat midt i det der du er.I tomhet Er du alene handler det ikke om å (måtte) forstå noe, det handler om å åpne seg for alt, og dette "alt" inneholder alle (dine egne) ferdigtenkte tanker samtidig, så du blir det du observerer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 (endret) Det er det umuliges kunst å forklare hva som ligger i "alt", fordi det eneste vi kjenner til er å høre på våre egne tanker. Vi har blitt opplært til å forstå det sånn, og uten at man er så heldig eller "uheldig" å kunne erfare direkte at det vi kaller selvet er en strålende magiker og løgner, faller vi for det samme spillet hver gang, vi vet ikke bedreHvis du tar for deg hvert eneste fenomen som din natur serverer deg (tanker, følelser), og så ser at absolutt alt som blir servert er mangelfullt, uten substans (mangler "selv" = tomhet), og i bunn og grunn derfor er "lidelse" kan du vel ikke annet enn slutte å tro at du er det og dermed også forstår at hvis du identifiserer deg med det samme lever du I en drømmetilstand, og jo mer du identifiserer deg jo mer vil du lide!?Det betyr altså at smerte er umulig å unngå, men lidelse er noe du velger selv, og da er det bedrøvelig at så mange heller velger unødig lidelse fremfor å ta oppgjøret med sitt "selv"!I tomhet er du borte, dermed er problemet løst med en eneste gang!Det lar seg ikke forklare med ord fordi de samme ordene er basert på språk og dermed "diskriminering/dualistisk forståelse", det kan realiseres hvis man virkelig tror det går an å bli helt stille, så trer alt fremAlt er nå, ikke før eller etter, dermed er det intet å vinne for "selvet", og det kan være derfor selvet hater tomheten fordi tomheten avkler selvet og fjerner det, og det blir oppfattet som utslettelse, så da får de fleste panikk og kjemper i mot uten at de vet hva de kjemper for eller motSelvet er en magiker og løgner Edit: ser vel at jeg hadde egentlig ikke besvart posten konkret Godt spørsmål! Jeg har sluttet å identifiserer meg med "selvet" hva andre tenker om meg, og lar gnålet fra andre langsomt dø ut, så kommer alt på sin rette plass. i en våken universell bevissthet. Det er ingen andre der ute, ingen her - ingen der! Det eneste jeg hører er det som tenker og forteller hva som skjer og det kaller jeg "selvet", men det er ingenting i seg selv Der er alt som kan kalles I vår verden er moral, etikk og intelligens til stede uten at det på noen måte kan sies å tilhøre (en) person, det bare er der. Det er ikke noen vår verden, jeg har kun min verden og erfarer den verden gjennom det filteret som kalles "selvet"! (Vi er et produkt av naturen, og naturen går sin gang, der blant rett/galt kompasset) Alt (du opplever) er hele tiden der "du er", som i universet forøvrig som fungerer slik at uansett hvor du snur deg vil du bestandig befinne deg akkurat midt i det der du er. Der finnes ikke noe rett og galt, det er konsepter vi har funnet på! Vitenskapen sier faktisk at vi bestandig har vært midt i sentrum fra bb, og uansett hvor du beveger deg vil du fortsatt være i sentrum, fordi alt har startet på det samme punkt eller sted og det var vel sentrum da og kan vel ikke ha endret seg ... Og på det psykologiske planet erfarer jeg verden ut fra mitt eget utspring/bevissthet, og det kan ikke være annet enn sentrum i "mitt" univers. Jeg lager det universet og det er bare mitt! I tomhet Er du alene handler det ikke om å (måtte) forstå noe, det handler om å åpne seg for alt, og dette "alt" inneholder alle (dine egne) ferdigtenkte tanker samtidig, så du blir det du observerer. I tomhet er det ingen, derfor er det ingen som heller er alene der, alt er "bare" alt! Og nei, det er ikke mine eller dine tanker, men all informasjon samtidig- Vi er vant til å tenke en tanke og så den neste og så den neste. I tomhet erfarer du "alt", det vil altså si at utallige tanker realiseres uten å tenke og ender opp i "insight" og direct knowing Endret 28. april 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
hardstein Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Du ønsker sikkert å leve når hele jorden er blitt et slikt paradis som den hagen hvor det første mennesket, Adam ble skapt. Det vil være slutt på kriger, kriminalitet og voldshandlinger. Du vil kunne gå overalt når som helst på døgnet uten å være redd for at noen skal gjøre deg noe. De onde vil være borte. Dette betyr at det ikke kommer til å finnes noen uærlige politikere og griske forretningsmenn som undertrykker folk. Folk vil heller ikke bli bebyrdet med høye skatter som blir brukt til våpen. Aldri mer vil noen være uten mat og et godt sted å bo fordi de ikke har råd til å skaffe seg det. Arbeidsløshet, inflasjon og høye priser vil høre fortiden til. De problemer som idag gjør at mange familier lider, vil være borte. Alle vil ha et gledesbringende arbeid å utføre og de vil kunne se resultater av det de gjør og glede seg over dem. Jehova skal gjøre et gjestebud for alle folk, et gjestebud med fete retter ......med gammel vin , med fete, margfulle retter. ( Jes 25:6 ) Det skal være overflod av korn i landet, det skal bølge over åsene. Landet har gitt sin grøde....( Salme 72:16 og 67:7 ) Kom og se hva Jehova har gjort, han som gjør skremmende ting på jorden. Han gjør ende på krig over hele jorden. ( Sal 46:9-10 ) Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Du ønsker sikkert å leve når hele jorden er blitt et slikt paradis som den hagen hvor det første mennesket, Adam ble skapt. Det vil være slutt på kriger, kriminalitet og voldshandlinger. Du vil kunne gå overalt når som helst på døgnet uten å være redd for at noen skal gjøre deg noe. De onde vil være borte. Dette betyr at det ikke kommer til å finnes noen uærlige politikere og griske forretningsmenn som undertrykker folk. Folk vil heller ikke bli bebyrdet med høye skatter som blir brukt til våpen. Aldri mer vil noen være uten mat og et godt sted å bo fordi de ikke har råd til å skaffe seg det. Arbeidsløshet, inflasjon og høye priser vil høre fortiden til. De problemer som idag gjør at mange familier lider, vil være borte. Alle vil ha et gledesbringende arbeid å utføre og de vil kunne se resultater av det de gjør og glede seg over dem. Høres ut som at du beskriver Norge med bare litt ekstra pynt i kantene, du har ikke tenkt på at dette er as good it gets da? Hvorfor er ikke dette bra nok for deg og hvorfor mener du det skal bli enda bedre? Har du gjort noe som fortjener å få den enda bedre enn du har idag hvorav vi tross alt tilhører den ene prosenten i verden som har det overlegent bedre enn alle de resterende? Tror du ikke heller at nettopp siden vi har havnet akkurat her i landet som flyter av melk og honning, at dette faktisk er belønningen som du takker for med å ønske deg bare noe enda bedre? Vet ikke om Sky-guden framsnakker en slik mye vil ha mer holdninger akkurat, så sjansen er vel at det bare går nedover herifra om du ikke klarer å nyte dette livet som det er. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Du ønsker sikkert å leve når hele jorden er blitt et slikt paradis som den hagen hvor det første mennesket, Adam ble skapt. Det vil være slutt på kriger, kriminalitet og voldshandlinger. Et fint utopi det sikkert, men allikevel kun et utopi... Med mindre vi får endret vår natur med det samme da... Spørsmålet da ville blitt hvorfor denne onde guden ikke endret naturen vår med en gang, men lar oss lide under de nevnte tingene i årtusner uten å gjøre noe... Tror definitivt vi gjør lurt i å legge vekk slike ønske tenkninger du her presenterer og heller jobber litt med vår natur...... Endret 29. april 2016 av RWS Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Det lar seg ikke gjøre å jobbe med sin natur fordi du kan ikke bestemme over den, og hvis du likevel tror du kan klare det; then your in for a lot of suffering! Til slutt har du pest deg ferdig og naturen vinner ved at da er du dau som en sild, og først da blir det endelig fred .. Livet brukt på å flytte dekkstolene på Titanic .. What a waste .. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Det lar seg ikke gjøre å jobbe med sin natur fordi du kan ikke bestemme over den, og hvis du likevel tror du kan klare det; then your in for a lot of suffering! Til slutt har du pest deg ferdig og naturen vinner ved at da er du dau som en sild, og først da blir det endelig fred .. Livet brukt på å flytte dekkstolene på Titanic .. What a waste .. Ingenting i forhold til graden av bortkastet det er å vie livet sitt til en løgn (ikke myntet på deg, men disse som er hodestups forelsket i sine fiktive guder). Men men, man får vel få tro å gjøre hva man vil, bare jeg personlig slipper å bli matet med den samme vranglære skal jeg si meg sånn tåelig fornøyd. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Det lar seg ikke gjøre å jobbe med sin natur fordi du kan ikke bestemme over den, og hvis du likevel tror du kan klare det; then your in for a lot of suffering! Til slutt har du pest deg ferdig og naturen vinner ved at da er du dau som en sild, og først da blir det endelig fred .. Livet brukt på å flytte dekkstolene på Titanic .. What a waste .. Ingenting i forhold til graden av bortkastet det er å vie livet sitt til en løgn (ikke myntet på deg, men disse som er hodestups forelsket i sine fiktive guder). Men men, man får vel få tro å gjøre hva man vil, bare jeg personlig slipper å bli matet med den samme vranglære skal jeg si meg sånn tåelig fornøyd. Enig, de som bøyer nakkene sine for guder og til og med er villig til å knekke nakken på andre for å få dem med på samme uskikken er farlige typer. Og nå vet vel du at jeg har en romslig definisjon på "guder", så der blir det plass til veldig mye og mangt Var sammen med ett gjeng "godt voksne" i dag, hvor vi sammen lagde noe brukbart spiselig for å selge til de som ikke tar seg tid til å smøre på brødskiva si selv .. Og siden disse folka var godt oppi åra klarte jeg ikke å la være å spørre hvorfor de ikke "kulan", og da startet "skvalderet", de oiet seg og akket seg over hvor viktig det var å ikke være "lat", være flittig og aktiv selv om man både hadde penger og år nok på baken (fanden, de var jo pensjonister alle sammen), osv osv (det vanlige verdi-preket som folk er innprentet via kultur men aldri helt har undersøkt sannhetsgraden i ...) Saken er at de i likhet med de fleste av oss her til lands, i hvert fall den generasjonen, er helt hjernevasket til å for all del være I aktivitet slik at ingen får seg til å tro noe stygt om en, og det kaller jeg å bøye nakken for "bygdekultur-guden"! Jeg er sjeleglad fordi jeg innrømmer at jobb er roten til alt vondt I verden, og der å gjøre ingenting burde langt flere få til, men stakkars de er så fanget av sin tro at de bare fortsetter å rydde dekkstolene sine og når de dauer står det nye flittige stolflyttere klare Skrevet med en viss eim av galgenhumor, men jeg mener det litt også .. Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Spm er da hvor mye vilje vi mennesker har til å påvirke? Hvor går grensa? Og er det vi kaller ondt og godt egentlig fullstendig innenfor vårt bevisste valg? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 Bhu tho. Jeg tror du er inne på noe. Det er interessant lesning iallefall. Det er jo litt dette som henger sammen med Plato sin huleteori, og som jeg alltid sier, at alle på planeten lever vidt forskjellige liv. Jeg kaller egentlig dette for egne universer, for det kunne like gjerne vært det. Det er vel dette du refererer til når du snakker om selvet. Det universet du oppfatter er jo et resultat av alle dine tidligere minner fra verden du har levd i, og situasjoner du har vært i og inntrykk du har fått gjennom det du har oppfattet. Ingen mennesker har noensinne opplevd det samme livet, og alle liv har stor grad av variasjon, noe som gjør alle til unike produkteter og resultater av sitt liv. Da har du jo også ting som Karma som kan spille roller og kampen mellom godt og ondt er da personlig, selv om den egentlig også kan være universell. Hva folk gjør i sine liv har innvirkning på hva som skjer senere. Ofte har handlinger direkte innvirkning på resultatet, noe som jo er hovedpoenget såvidt jeg har oppfattet når det kommer til Karma. Uten at vi egentlig vet mer enn det vi kan utfra det livet vi har levd kan det jo tenkes at kampen mellom godt og ondt lever i høyeste grad og at karma er en del av denne, og at vi ikke har sett resultatet, men kun dømmer basert på handlingene og midlertidige resultat. Noen mennesker har liv fulle av ulykke og tiltrekker seg dårlige ting, mens andre folk har liv full av lykke og titrekker seg gode ting. Kan dette overhode ha noe med kampen mellom godt og vondt å gjøre? Er det resultater av en slik total karma basert på hvordan man lever, og en rettferdiggjørelse av tidligere handlinger? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2016 (endret) Livet brukt på å flytte dekkstolene på Titanic .. What a waste .. Ahh. Den uungåelige virkeligheten Tragikomikk er ofte den morsomste komikken Endret 6. mai 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Jeg er faktisk helt sikker på at det finnes ren ondskap i dagens verden. Det foregår en kamp mellom godt og ondt hvor det onde har et meget godt overtak og forsøker å kvele ut det siste som er godt her i verden. Hvor mange folk det dreier seg om har jeg ingen peiling på, men det finnes nok flere millioner, eller titalls millioner som tjener et eller annet direkte ondt som arbeider mot folk flest og sannsynligvis styrer hele systemet. I tillegg finnes det flere milliarder som ubevisst støtter ondskap. Jeg har selv stirret ondskap rett i øynene og konfrontert ondskapen, uten at jeg kan hva denne ondskapene egentlig er og hvor den kommer fra, eller hvordan den fungerer. Det var faktisk en direkte skremmende opplevelse. Det er dog slik at det gode nok vil vinne frem, men da må det en dramatisk vekkelse til blant folk flest. Spørsmålet er egentlig bare når det vil skje eller om det er i ferd med å skje allerede. Endret 22. juni 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Jeg tror du har helt rett zeebra, det må nok til en vekkelse blant mange folk. Man må gi folk en utdannelse og få dem ut av fattigdomm og religion, så tror jeg verden vil bli et mye bedre sted Endret 22. juni 2016 av Sjulimann Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Jeg tror du har helt rett zeebra, det må nok til en vekkelse blant mange folk. Man må gi folk en utdannelse og få dem ut av fattigdomm og religion, så tror jeg verden vil bli et mye bedre sted Jeg tror du skal ta med en ting til. Det bør bli slutt på skjevfordelingen av jordisk verdi. Det må bli slutt på at en liten prosent av verdens befolkning besitter en stor prosent av jordens verdi. Fravær av fattigdom og religion vil bedre livskvalitet hos en stor del av befolkningen, men er kun en del av løsningen hvis vi ikke klarer å få 1% gjengen til å bære utgiftene. William Langland er inne på svaret i hans "Piers plowman". Endret 22. juni 2016 av Thonord 1 Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) den dagen mennesket kan klare å distansere seg fra sin egoistiske tolkning av virkeligheten,den dagen dør også mange av disse "viktige" kategorier som man tolker virkeligheten med.faktum er at så lenge man tro'r at menneskets kropp er den beste og enste virkelighets tolker,så har man skjønt meget lite av hva som er virkelighet.spesielt når man tro'r vår nåværende kropp er god til å tolke riktig,når man tydelig kan bevise at kroppen vår egentlig lyver for å fortrenge den brutale nøytrale sannhet + + +vis noen slår meg i ansiktet med vilje så liker jeg det ikke,men jeg vil mer kalle en slik slåing enten uvitenhet, ignoranse, hovmod eller patriotisme.kategorien ondskap er altfor ensidig fremstilt,og la meg demonstrere hvorfor;nazistene er onde fordi dem drepte, opprørs grupper er gode fordi dem drepte.nazistene ble skurkene,opprørs gruppene ble helter,men dem begge gjorde samme type dreping.helten og skurken er definert av hvordan man fremstiller motivet dems.hvem vet hvorfor de fleste nazistene kriget,dog uvitenhet og en ignorant patriotisme kan fremstå som ondskap.la oss ikke glemme at vold og typisk "ondskap" kommer oftest inn når overlevelses instinktet fremtrer,Ergo et behov for å beskytte seg ovenfor en trussel.kan det hende at instinktet i seg selv til å overleve er så ignorant at ikke forstår sine egne konsekvenser?skal vi kalle slikt for ondskap da?psykologien og sosiologiske eksempler beviser meget tydelig at begrepet "ondskap" er et begrep som vi har arvet fra våre forfedre dog gått ut av dato,-med tanke på den nye vitenskapelige oppdagelsen av nøytrale krefter.la oss ikke glemme psykopater,fordi psykopater er ikke født med empati ergo bruker andre som en brikke i sjakk,skal man kalle slike psykopater for ondskapsfulle når det egentlig er en "feil" i hjernen deres som gjør at psykopaten ikke kan føle empati og en viss selvinnsikt?når da psykopaten føler seg truet og redd, så overlever han/hun på "spill sjakk" metoden,men siden da psykopaten ikke kan være noe annet,er han/hun da ondskapsfull? Endret 22. juni 2016 av t_o_m_m_y Lenke til kommentar
t_o_m_m_y Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 for øvrig bør det sies at mennesker er kategoriske vesener,og at mennesker anser sine kategorier for mer ekte enn den nøytrale erfaring.derfor har de fleste mennesker ikke forstått virkeligheten slik den nøytralt oppstår,men mer kategorisk delt inn sin virkelighets forståelse i for eksempel "ondskap" vs "godhet".kategoriene blir virkeligheten,nøytrale erfaringen er kategorien sin bekreftelse.det er lett å bevise at vi mennesker er mer kategoriske enn nøytralt virkelighets orienterte,gjennom å vise til hvordan Per og Pål reagerer forskjellig på bruken av narkotika. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå