Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Er usikker på om jeg burde kjøpe scooter eller moped. Hva er best?

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 15 år snart 16 og tenker og ta mopedlappen. Men jeg er usikker på om jeg burde kjøpe scooter eller moped... Jeg tenkte først på moped men etter det jeg har lest er scooter litt bedre siden man ikke trenger og gire + at den har mye mer bagasje osv...

Men spørsmålet mitt er altså da.

Hvilken scooter anbefales som ikke får deg til og se alt for jentete ut og fungerer veldig bra?

Og hva er en pris jeg burde se etter viss jeg kjøper brukt?

Takk på forhånd :)

Endret av Lachrisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en Gilera Runner 50 når jeg hadde scooter. Valgte den av samme årsak som deg. Av de større scooterne der ute, fin å kjøre og lett å skru på. 

Min var vel en 2009-mod, solgte den for 15k i typ 2014. Hva som er god pris i dag vet jeg ikke, men det er nå bare å sammenligne de forskjellige på finn osv :)

Lenke til kommentar

Gilera Runner er en kjempebra scooter. Prøv å få tak i en 2006 modell eller nyere. Masse hestekrefter. Går 50 bortover og oppover. Uten plomberinger, med effektanlegg og større dyse, så går den opp mot 90kmt hvis du er lett, på en god dag.

Scooter:

En scooter mye mer plass. Du får plass til hjelmen din, litt verktøy og olje og en pose med varer fra Rema når du har hjelmen på hode.

Girmoped:

Om eneste grunnen til at du vil ha scooter er at du trur det er vanskelig å gire, så trenger du ikke å bekymre deg. Gire på en girmoped lærer du på noen timer og mestrer på en dag.

En girmoped har enkelte modeller rør under bakskjermen med plass til verktøy. Går enkelt an å plassere PVC rør selv der med plass til olje og verktøy. Girmopeder kan du også kjøre i skog og mark.

Konklusjon:

Lære å gire er enkelt og ikke noe du trenger å bekymre deg for.

Scooter er morsomt å kjøre, men kan ikke kjøres over alt.

Girmoped er morsomt å kjøre og kan kjøre over alt.

Om du bor på steder med skogsveier og stier du vil utforske, kjøp girmoped.

Om du bor sentralt, kjøp scooter.

Og om du skal kjøre originalt, kjøp scooter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har svært gode erfaringer med Peugeot Speedfight.

Den har vært brukt nær daglig i 15 år. Ikke så mye om vinteren, selvsagt.

Kjøp gjerne en gammel Speedfight. De er billige på bruktmarkedet. Made in France. Høy kvalitet.

I nyere tid har visstnok produksjon blitt flyttet til Kina, og kvaliteten på nyere modeller er deretter. Kjøp derfor gammel.

Den har separat oljetank og totaktsmotor. Du får et rødt varsellys før du går tom for olje.

Mange girmopeder krever at du blander selv, og slik hoderegning er noe herk.

Du har plass til hjelmen under setet når du parkerer. Det er greit å slippe å drasse på den når du skal på skolen.

Når du kjører tar du ut hjelmen, og da kan du ha en del bagasje nedi der.

Noen mener at girmoped ser tøft ut. Jeg kjører ekte motorsykkel, og mener ikke det.

Scooter er praktisk.

Girmoped har sine fordeler, kanskje særlig på dårlig vei grunnet større hjul. Men hvor ofte kjører du offroad på vei til skolen?

Det finnes mange gode argumenter for scooter. Du slipper å gire.

Men la ikke giring være hovedargumentet! Du lærer det raskt om du vil.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...