Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp stikkontakt

Anbefalte innlegg

Eg tenkjer på "vanleg" 230V nett som ein har i Norge. (Reknar med at det er det som vert kalla "IT-nett"). Vil ein elektrikar som vidarekoplar leidningar i ein stikkontakt vere nøye på å kople like fargar saman?

Ja, som regel vil han det, men det har ikke noen praktisk betydning i det tilfellet. Så lenge fasene ikke sammenkobles så klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men spørsmålet er om det har en faktisk betydning, noe det egentlig ikke har. Det gjør det meget lettere å holde orden i sysakene så lenge man følger fargekodene, det skal sies. Men det hender man ikke kommer borti blåfargen, avhengig av alderen på anlegget.

Lenke til kommentar

Eg tenkjer på "vanleg" 230V nett som ein har i Norge. (Reknar med at det er det som vert kalla "IT-nett"). Vil ein elektrikar som vidarekoplar leidningar i ein stikkontakt vere nøye på å kople like fargar saman?

Absolutt, hvis ikke så faller jo fargekodingen som et korthus. (obs! jeg er ingen elektriker selv)

Lenke til kommentar

Det er nokså vanlig med TN-nett også (400v), man kan ikke lenger si hva som er vanlig. Alle nye boligfelt osv pleier nå å ha TN-nett hvis det blir montert ny trafo for området.

Og det har ingenting å så for en stikkontakt hvilken farge som går inn på L og N, bare greit å ha orden på det, slik at når man f.eks. kommer til en 1-polet bryter, så kobles L leder via bryteren, og N leder utenom. Da blir faktisk komponenten som bryteren styrer helt strømløs i TN-nett, da N leder ikke har spenning i seg. På IT nett så er det fortsatt spenning i komponenten. Veldig mange svenske elektrikere som har fått merke det, når de er vandt i fra Sverige å kun skru av bryteren før de jobber på komponenten. Heldigvis så er de godt opplært til å måle før de starter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men spørsmålet er om det har en faktisk betydning, noe det egentlig ikke har. Det gjør det meget lettere å holde orden i sysakene så lenge man følger fargekodene, det skal sies. Men det hender man ikke kommer borti blåfargen, avhengig av alderen på anlegget.

Er ikke den ene av fargene brun og blå, for 0-potensialet. Spesiellt viktig for likestrøm, men om alt er koblet riktig så går det vel egentlig an å ta på den ene fargede ledningen selv om den er vekselstrømskoblet, ikke at jeg ville ha gjort det da, men likevel for prinsippets skyld, og for å følge fargekodingen slavisk.

Lenke til kommentar

Ser enda lite fakta, bare påstander. Hvem hadde utført jobben du nevner?

Klart at forsikringsselskapene vil betale ut minst mulig. 

Jeg har skjønt at du ønsker at privatpersoner skal få gjøre hva de vil i eget hjem uavhengig av håndverk men mener du oppriktig at forsikringsselskapene ikke vil benytte seg av regressmulighetene de har ettersom du etterlyser fakta om slike saker?

Her har du i hvertfall regelverket for regress mot skadevolder.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/19589/144495.pdf?sequence=1

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er ikke den ene av fargene brun og blå, for 0-potensialet. Spesiellt viktig for likestrøm, men om alt er koblet riktig så går det vel egentlig an å ta på den ene fargede ledningen selv om den er vekselstrømskoblet, ikke at jeg ville ha gjort det da, men likevel for prinsippets skyld, og for å følge fargekodingen slavisk.

Jo, i et TN nett så skal nøytralleder i teorien ha likt potensiale som jord (altså nullpotesiale). I praksis er ikke dette en garanti. Derfor behandles nøytralleder i Norge likt som vanlig faseleder, noe de ikke gjør i Sverige f.eks. såvidt jeg vet. Det er for all del en stor fordel å følge fargekodene slavisk, noe jeg gjør selv. Men som sagt, fargen i seg selv spiller ingen rolle, i en vanlig stikkontakt spiller det like liten rolle hva som er L og N som det gjør hvilken vei du plugger i støpselet.

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at du ønsker at privatpersoner skal få gjøre hva de vil i eget hjem uavhengig av håndverk men mener du oppriktig at forsikringsselskapene ikke vil benytte seg av regressmulighetene de har ettersom du etterlyser fakta om slike saker?

Her har du i hvertfall regelverket for regress mot skadevolder.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/19589/144495.pdf?sequence=1

Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg bare stusser på at du sier det fins så mange saker om dette og ikke kan vise til en eneste en.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg bare stusser på at du sier det fins så mange saker om dette og ikke kan vise til en eneste en.

Hvor har jeg skrevet at det finnes mange slike saker?

Det blir jo like ille for den stakaren som eventuelt havner i feilenden av en slik regressak uavhengig om det er mange eller få.

Lenke til kommentar

Jo, i et TN nett så skal nøytralleder i teorien ha likt potensiale som jord (altså nullpotesiale). I praksis er ikke dette en garanti. Derfor behandles nøytralleder i Norge likt som vanlig faseleder, noe de ikke gjør i Sverige f.eks. såvidt jeg vet. Det er for all del en stor fordel å følge fargekodene slavisk, noe jeg gjør selv. Men som sagt, fargen i seg selv spiller ingen rolle, i en vanlig stikkontakt spiller det like liten rolle hva som er L og N som det gjør hvilken vei du plugger i støpselet.

Har jo med å gjøre at det er vekselstrøm og at kretsen er sluttet det da. Skjønner det der.

EDIT:

ved å plugge i støpselet så slutter man kretsen..

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor har jeg skrevet at det finnes mange slike saker?

Det blir jo like ille for den stakaren som eventuelt havner i feilenden av en slik regressak uavhengig om det er mange eller få.

I det øyeblikket noe går galt og forsikringsselskapet blir involvert i skaden begynner ballen å rulle, da demonteres det og alt som dukker opp blir gransket for å finne årsaken.

Og er årsaken feil på elanlegget utført av noen som ikke brude gjøre det eller feil oppbygging av et bad og forsikringselskapet finenr den som har gjort dette kan det blir både avkorting og regress.

Har du gjort noe selv som gikk galt og de finner ut av det blir det avkorting og er det noen andre som gjorde det og de finner ut hvem det var kan det blir en stor regning i posten fra selskapet som vil ha igjen pengene sine og kanskje noen runder i retten.

Kanskje enklere med litt fengsel da.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Har jo med å gjøre at det er vekselstrøm og at kretsen er sluttet det da. Skjønner det der.

Kretsen er ikke sluttet før man plugger i et apparat og skrur det på. Og det er likegyldig om det er veksel eller likestrøm. Det utstyret man plugger inn i en stikkontakt er ikke polarisert. Det er heldigvis bra, for ellers kunne man risikert at man setter støpslet inn feil vei, og må snu om på pinnene.

Lenke til kommentar

Skal godt gjøres å bevise at det ikke er en fagmann som har montert noe, da de gjør flere feil enn "mannen i gata"

Vanskelig å koble elektrisk feil da sikringen vil gå tvert

Verre med vann da det som regel ikke er noen sikring for vannrøret

Siden du er så flink, svar på disse spørsmålene uten å lese deg opp på nettet ;)

Skjult forlegning, hvilken tverrsnitt må du minimum ha på 16A sikring når I2=1,45 x In

Maks spenningsfall på lysarmatur og maks spenningsfall på alt annet?

Hva må du tenke på når du skal legge en kabel åpen (på vegg f.eks)?

Kravet til IP på utendørs stikk (nøyaktig svar)?

Hva kan du sikre en schuko kontakt beregnet til elbil lading med?

Hva er ik3pmax og hva er viktig å tenke på her?

Ikke google noe som helst da, for dette "kan" du jo....

Dette er noe en elektriker (en han som står ansvarlig) må tenkte på, gjør en ufaglært det? nei..........

*Jeg er ikke elektriker selv, men går automasjon. Sikkert noen ting jeg har glemt i farta

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kretsen er ikke sluttet før man plugger i et apparat og skrur det på. Og det er likegyldig om det er veksel eller likestrøm. Det utstyret man plugger inn i en stikkontakt er ikke polarisert. Det er heldigvis bra, for ellers kunne man risikert at man setter støpslet inn feil vei, og må snu om på pinnene.

Helt korrekt, var unøyaktig av meg der. Og så lenge lasten har "noen antall" ohm i seg, så det faktisk blir en last og ikke en kortslutning, så får du nyttegjort deg strømmen istedet for å blekke ut sikringen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde det vært ett problem, så hadde stikkontaktene kun vært mulig å putte inn en vei. Så vidt jeg vet så bruker engelskmennene denne løsningen. Selv ved dobbeltisolert utstyr, så er jordingspinnen der selv om den kun er plast, slik at de får kun satt den inn en vei.

De er vel smarte nok til at det også er krav til sikring i selve pluggen, som gir en ekstra sikkerhet i anlegget (Vet ikke om det er ett krav, men de fleste jeg har sett har det)

Lenke til kommentar

Kravet engelskmennene har til sikring i støpdelet er fordi de legger opp 25A matekurser også sikres det ned i pluggen istedenfor å legge flere mindre kurst.

Ps. Det finnes DC stikk og de har et lite og et stort hull som hjør at pluggen bare passer en vei.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er høyeste amper her på berget for en stikkontakt, 16A før du må over på noe komfyrstikk og andre rariteter? Hvor mange amper kan gå i trekkerøret? Må det større diameter på røret, eller annen type kabel til for å gå høyere enn 16A i trekkerør etter norske forskrifter?

Endret av G
Lenke til kommentar

For vanlig stikk max 16A og selv det er problematisk med høy belastning over tid.

For større kurset må det tykkere rør til men det er mere av praktiske årsaker.

Det går 3x6mm2 PN i 16mm rør men det blir tight og lederne må ligge parallelt uten kryssing for å få det inn.

Lenke til kommentar

Bare av ren nysgjerrighet. Kommer til å benytte elektrikere jeg.

Også lurer jeg på om det er noen nye forskrifter for nybygg som gjør at tverrsnittet må økes, på tross av at samme amperstyrker på sikringene benyttes på kursene, som tilsvarer de eldre tynnere ledningene? Kunne dere fortalt litt om det? Fikk vite at siden jeg bor i eldre bygg, så slipper en å ta hensyn til det, men jeg vet lite om detaljene for tverrsnittene for det om i nybygg etter byggeår NNNN.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...