Larzen_91 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 (endret) Nå skal jeg for all del ikke være altfor påståelig i forhold til det at man skal være yrkesaktiv. Som sagt så er det bare noe jeg mener bestemt å ha sett. Forøvrig så er ikke "hvorfor får de lov og ikke vi" et veldig overbevisende poeng. Men ja, hvor grensene går for f.eks. tømrerarbeider vet jeg ikke. Våtrom er i hvert fall en egen greie, og bærende struktur er vel i det minste søknadspliktig og mulig man må ha firma med ansvarsrett også. Men, uansett hvordan man vrir og vender på det står man absolutt tryggest juridisk sett med en installatørs underskrift på papirene, uavhengig om man er montør i egen bolig eller ei. Edit: skrivefeil. Endret 15. april 2016 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Sperreting på baderom faller i samme kategori, det er noe folk med litt vett i huet kan gjøre selv, men som nå har blitt "forbudt" å gjøre for private, ganske sikkert på grunn av fagforeninger Mesteparten av det som selges i butikker er sånt som skal legges utenpå så for å få det lovlig så er det bare å koble på ett støpsel, altså ikke permanent oppkobling Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Flott, da skal jeg anbefale alle kunder å sette på 63A støpsel på inntaket, da er hele huset en ikke-permanent oppkobling, og de kan således ordne alt selv. Grunnen til at det blir forbudt er fordi folk ofte holder på med ting de ikke burde holde på med. Fuktskader på bad, og brannskader for elektro. Nei, at en elektriker gjør jobben gir ingen "100% feilfri garanti", men ha har man mer kontroll spesielt da med dokumentasjon som har kommet kraftig de senere åra. I tillegg så stiller man mye sterkere mot forsikringsselskap når man har papirer å vise til. For å bruke min tidligere analogi; er du ikke enig i at det er lettere å ha totalforbud for kjøring for de uten førerkort? Enn å ha et mer tungvint regelverk der man ikke behøver førerkort så lenge man bare kjører et dårlig definert "litt"? Hva mener du grensen på elektrisk arbeide skal være? Alt er lov, utenom sikringsskapet? Lenke til kommentar
G Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 (endret) Sperreting på baderom faller i samme kategori, det er noe folk med litt vett i huet kan gjøre selv, men som nå har blitt "forbudt" å gjøre for private, ganske sikkert på grunn av fagforeninger Mesteparten av det som selges i butikker er sånt som skal legges utenpå så for å få det lovlig så er det bare å koble på ett støpsel, altså ikke permanent oppkobling Forbudt? Ja det finne nye TEK-forskrifter for mye forskjellig, men spørsmål 1: blir du satt i fengsel for udåden? Og hvem skal anmelde det? Vil slikt ufaglært arbeid med våtromsmembraner bli oppdaget? Man kan vel i prinsippet legge våtromsmembran bare i veggkrokene og opp slik at den er synlig ved dørlist. ER jo omtrent alt disse takstmennene klarer å se likevel, for å sette det på spissen. Samt at man har riktig fall på gulvet, og evt. en eller to sluker alt ettersom om du har lagt flytebarriere ut av dusjsonen og liknende som sperrer vannet fra å flyte ned i et sluk. Endret 15. april 2016 av G Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Sperreting på baderom faller i samme kategori, det er noe folk med litt vett i huet kan gjøre selv, men som nå har blitt "forbudt" å gjøre for private, ganske sikkert på grunn av fagforeninger Mesteparten av det som selges i butikker er sånt som skal legges utenpå så for å få det lovlig så er det bare å koble på ett støpsel, altså ikke permanent oppkobling Forbudt? Ja det finne nye TEK-forskrifter for mye forskjellig, men spørsmål 1: blir du satt i fengsel for udåden? Og hvem skal anmelde det? Vil slikt ufaglært arbeid med våtromsmembraner bli oppdaget? Man kan vel i prinsippet legge våtromsmembran bare i veggkrokene og opp slik at den er synlig ved dørlist. ER jo omtrent alt disse takstmennene klarer å se likevel, for å sette det på spissen. Samt at man har riktig fall på gulvet, og evt. en eller to sluker alt ettersom om du har lagt flytebarriere ut av dusjsonen og liknende som sperrer vannet fra å flyte ned i et sluk. I det øyeblikket noe går galt og forsikringsselskapet blir involvert i skaden begynner ballen å rulle, da demonteres det og alt som dukker opp blir gransket for å finne årsaken. Og er årsaken feil på elanlegget utført av noen som ikke brude gjøre det eller feil oppbygging av et bad og forsikringselskapet finenr den som har gjort dette kan det blir både avkorting og regress. Har du gjort noe selv som gikk galt og de finner ut av det blir det avkorting og er det noen andre som gjorde det og de finner ut hvem det var kan det blir en stor regning i posten fra selskapet som vil ha igjen pengene sine og kanskje noen runder i retten. Kanskje enklere med litt fengsel da. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skulle likt å sett kilder på saker som dette. Har aldri lest om noen. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skal godt gjøres å bevise at det ikke er en fagmann som har montert noe, da de gjør flere feil enn "mannen i gata" Vanskelig å koble elektrisk feil da sikringen vil gå tvert Verre med vann da det som regel ikke er noen sikring for vannrøret 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hvilken sikring går tvert? Jeg er enig i at moderne kombivern er rimelig sikre i så måte, men det er da ingen garanti. Dårlige koblinger med varmgang f.eks. er noe en sikring ikke oppdager. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Forsikringsselskapet har jo den 5 % regelen, men noen ganger kan den sees delvis vekk i fra, eller helt vekk, dersom ting er veldig opp i dagen og tydelig. Elektriske anlegg har jo eieren ansvaret for, men det har også kjøperen, når han/hun tar over. Derfor er det viktig å få avklart ting, helst på visning. Men, jeg skulle likt å se den mekleren som føler seg komfortabel med at folk begynner å skru opp deksler på alle tilgjengelige kontaktpunkter under de korte visnings og budrundene som florerer bransjen. Kanskje litt tregere marked nå da, med oljekrise og det der, men grunnforutsetningen for kjøper er jo ganske mye de samme som før, dessverre. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skal godt gjøres å bevise at det ikke er en fagmann som har montert noe, da de gjør flere feil enn "mannen i gata" Vanskelig å koble elektrisk feil da sikringen vil gå tvert Verre med vann da det som regel ikke er noen sikring for vannrøret Gedigen overdrivelse fikk jeg ferten av her Du kan jammen få sagt morsomme ting du Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skal godt gjøres å bevise at det ikke er en fagmann som har montert noe, da de gjør flere feil enn "mannen i gata" Vanskelig å koble elektrisk feil da sikringen vil gå tvert Verre med vann da det som regel ikke er noen sikring for vannrøret Gedigen overdrivelse fikk jeg ferten av her Du kan jammen få sagt morsomme ting du Hva som ligger i/bak akkurat den påstanden er jeg også nysgjerrig på å vite. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Overdrivelse er det nok ikke da det må sees i forhold til hvor mye arbeid de gjør Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Så at fagarbeidere gjør flere feil uten å justere i forhold til arbeidsmengden er et gyldig argument? Håper du ikke arbeider med statistikk til vanlig. La oss si at en privatperson gjør en liten jobb hjemme, og gjør en feil. Så gjør en elektriker 2 feil i løpet av et år eller så. Betyr det virkelig i ditt hode at elektrikere gjør dobbelt så mange feil som hvermannsen? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skal godt gjøres å bevise at det ikke er en fagmann som har montert noe, da de gjør flere feil enn "mannen i gata" Vanskelig å koble elektrisk feil da sikringen vil gå tvert Verre med vann da det som regel ikke er noen sikring for vannrøret Kan fint legge igjen noen feil uten at sikringene går for det finnes flere feil en bare kortslutning eller jordfeil. Manglende utgjevningsjording til vann eller avløp eller begge deler, dårlige koblinger, kabler forlagt i vegg uten rør, bortgjemte koblinger inni vegg, halogendownlight lagt for nært brennbart materiale. Her er mye å velge i. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skulle likt å sett kilder på saker som dette. Har aldri lest om noen. Dette er ikke ting media snakker så høyt om regner jeg med men det kommer opp som eksempler på kurs jeg har vært på. Har blitt presentert skrekkeksempler der det ikke har vært branntettet rundt kabelgjennomføringer og det har blitt brann med spredning gjennom kabelgjennomføringen til neste rom der utførende har blitt hengende med prislappen på fjennoppbygging av rommet brannen spredte seg til. Men en ting må du aldri tvile på og det er at om forsikringsselskapene kan finne noen de kan videresende regningen for utbedring/gjennoppbyggingen til så gjør de det. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Som egentlig oppsummerer hvordan faget er blitt på et vis spesielt de siste åra; evnen til å dekke egen rygg. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) (...) Dessuten så er ledningene fargemerket og de har forskjellige ledningstverrsnitt etter hvilken amper sikringen for den kursen har, og det er nok noe du ikke har helt greie på. Det brukes i utgangspunktet tre farger, men det kan tas i bruk andre farger for spesielle formål, f.eks. til endevendere. Leidningane har ulik farge, og det viktigaste å leggje merke til er at jordleidninga (i anlegg som ikkje er svært gamle) er gul og grøn. Det eg lurer på er om fargane på dei andre leiarane har noko som helst betydning (for ein fagmann) når desse skal koplast. Det er jo snakk om vekselstraum, og ein skulle dermed tru at fargane på leidningane då er utan betydning. (Årsaka til at eg spør er rein nysgjerrigheit). Endret 23. april 2016 av torbjornen Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 For letthets skyld så spiller det en rolle. I teorien (i hvert fall på IT nett) spiller det ingen spesiell rolle, men på TN kan man risikere å få 400V på 230V utstyr f.eks. For å si det annerledes, så lenge man vet hva som er hva kunne ledningene gjerne vært svarte alle sammen, inkludert jordleder. Men det er her fargekoden kommer inn, det gjør det lettere å vite hva som er hva. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Eg tenkjer på "vanleg" 230V nett som ein har i Norge. (Reknar med at det er det som vert kalla "IT-nett"). Vil ein elektrikar som vidarekoplar leidningar i ein stikkontakt vere nøye på å kople like fargar saman? Endret 23. april 2016 av torbjornen Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Skulle likt å sett kilder på saker som dette. Har aldri lest om noen. Dette er ikke ting media snakker så høyt om regner jeg med men det kommer opp som eksempler på kurs jeg har vært på. Har blitt presentert skrekkeksempler der det ikke har vært branntettet rundt kabelgjennomføringer og det har blitt brann med spredning gjennom kabelgjennomføringen til neste rom der utførende har blitt hengende med prislappen på fjennoppbygging av rommet brannen spredte seg til. Men en ting må du aldri tvile på og det er at om forsikringsselskapene kan finne noen de kan videresende regningen for utbedring/gjennoppbyggingen til så gjør de det. Ser enda lite fakta, bare påstander. Hvem hadde utført jobben du nevner? Klart at forsikringsselskapene vil betale ut minst mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå