Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp stikkontakt


Anbefalte innlegg

 

Det skal alltid være en person som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg. Dette gjelder også når du skal utføre arbeid på det elektriske anlegget hjemme eller i din fritidsbolig. Hvis du ikke har avtale om at noen andre skal ha det faglige ansvaret, blir det deg selv som får denne rollen, og det ansvar og oppgaver som følger med dette.

 
Fek § 7 fjerde ledd sier at: Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.
 
Fek § 7 første ledd sier at: Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.
 
Dette betyr at den som skal ha det faglige ansvaret knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, må tilfredsstille minst ett av følgende alternativer:
 
Ha relevant master- eller bachelorgrad, med minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke krav til at denne personen skal ha fagbrev innenfor elektrofaget.
Ha toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev, med minst tre års relevant praksis (ingeniør/tekniker/saksbehandler) opparbeidet etter endt utdanning.
Ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.
Merk! I denne sammenheng vil relevant praksis være praksis fra bygningsinstallasjoner og relevant fagbrev vil være fagbrev fra elektrikerfaget eller fagbrev som elektriker Gr.L.

http://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/verdt-%C3%A5-vite/installasjon-i-egen-bolig/Installasjon%20i%20egen%20bolig%20og%20fritidsbolig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man har regler for hvem som har lov til å utføre arbeid knyttet til elektriske artikler er ikke det samme som at man kan ha omsetningsforbud/-begrensinger for samme. F.eks kan hvem som helst kjøpe bil, traktor, buss, motorsykkel etc, men skal du bruke en av de er det visse krav som må tilfredsstilles.

 

Det er heller ikke ulovlig i juridisk forstand å montere stikk selv (du kan ikke få bøter eller fengselsstraff), men du kan ved brann etc risikere at forsikring ikke dekker, eller faktisk pådra deg erstatningsansvar. Altså påtar du deg en betydelig risiko.

 

Det er også andre grunner til at det er til salg i butikk, f.eks gi kunder selv muligheten til å kjøpe inn artiklene til gunstig pris selv om montering skjer av en godkjent installatør. At de som oftest nekter å installere annet en det de selv leverer er en annen sak.

 

Jeg er ikke elektriker, hadde dog pga arbeid/hobby som "lystekniker", i en del år en såkalt "begrenset autorisasjon". Mange, mange år siden. Men det gav meg respekt for strøm og arbeidet som elektriker.  

Lenke til kommentar

Å montere ei taklist får ikkje noko betydning for brannfaren eller andre farar i huset. Ein feilmontert stikkontakt kan i ytterste og verste fall føre til din og/eller andres død ved straumgjennomgang eller brann. Difor er det krav i loven til kven som kan montere og godkjenne den type utstyr.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Man kan som elektriker stå personlig ansvarlig for eget arbeide i eget hjem, under visse forutsetninger, blant annet at man jobber aktivt som elektriker.

Må man jobbe aktivt som elektrikker? Vil det si at jeg som har fagbrev som elektrikker, og i tillegg har utdanning som elkraftingeniør, må skaffe elektrikker for å gjøre en jobb siden jeg er pensjonert og ikke lenger aktiv?

Lenke til kommentar

 

Man kan som elektriker stå personlig ansvarlig for eget arbeide i eget hjem, under visse forutsetninger, blant annet at man jobber aktivt som elektriker.

Må man jobbe aktivt som elektrikker? Vil det si at jeg som har fagbrev som elektrikker, og i tillegg har utdanning som elkraftingeniør, må skaffe elektrikker for å gjøre en jobb siden jeg er pensjonert og ikke lenger aktiv?

Korrekt.

Lenke til kommentar

Men når det gjelder arbeid som ufaglærte ikke burde utføre, så burde jo dette forbudet logisk sett gjelde mange andre yrker også.

 

En som fikser bremsene på sin egen bil uten å ha peiling, kan også få like store katastrofale konsekveser som en husbrann. Eller alle desse "healerene" som leker gud og lege på en gang. Litt rart at slike forbud bare gjelder for elektrikker arbeid.

 

Et hus bygd med mangler i den bærende konstruksjonen, eller feil i brannvegger, kan også bli katastrofalt, men her er kanskje regler jeg ikke kjenner til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så mange forskjellige personar med ulik utdanning og erfaring at det er umogleg å svare for alle enkelttilfeller. Er ein i tvil ift. lovverket så må du ta kontakt med Det Lokale Eltilsyn (DLE) for ein vurdering. Er du ueinig med avgjersla til DLE er eventuelt DSB neste instans å kontakte.

Lenke til kommentar

 

 

Man kan som elektriker stå personlig ansvarlig for eget arbeide i eget hjem, under visse forutsetninger, blant annet at man jobber aktivt som elektriker.

Må man jobbe aktivt som elektrikker? Vil det si at jeg som har fagbrev som elektrikker, og i tillegg har utdanning som elkraftingeniør, må skaffe elektrikker for å gjøre en jobb siden jeg er pensjonert og ikke lenger aktiv?

Korrekt.

Det blir bare for dumt og ulogisk. Da burde man forby alle som blir pensjonister å kjøre bil også, man mister jo ikke hjernen fordi man blir pensjonert :) så her drar de det vel langt. Jeg kommer uansett til å utføre elektrikker arbeid på eget hus med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar

Hensikten er at man skal være oppdatert i faget. Lover og spesielt normer endrer seg stadig. Elbil er jo det siste "hete". Ville du satt opp schuko stikk til din (hypotetiske) el-bil? I så fall, sikret på hvilken måte i skapet?

Det er opp til DLE å vurdere. Spørsmålet er om det spesifikt står noko stad at ein må ha det som sitt daglege virke.

 

Ein tidlegare elektrikar kan fint lese seg opp til informasjonen og gjere ein betre jobb enn ein som dagleg monterer stikkontaktar og lamper. Skulle eg montert ein stikk til elbil ville eg lese meg opp på dagens regelverk. At ein har sitt daglege virke som elektrikar betyr ikkje at ein til ei kvar tid er oppdatert på alt. NEK 400 er ei stor bok.

 

Eg jobbar som elektrikar, men måtte brukt tid på forskriftene dersom eg skulle montert anlegget i eit eige hus.

 

Edit: Normane blir oppdatert kvart fjerde år og det er sjeldan store endringar. Loven oppdaterer seg kanksje endå sjeldnare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Mener i hvert fall å ha sett et sted at man må ha fagbrev, samt jobbet i faget de siste 3 (litt usikker på antall) år og fortsatt være yrkesaktiv som elektriker. Men det er mulig jeg er feilinformert, har ikke mye mulighet til å undersøke per nå.

 

Men, hvor mange gamle "travere" tar seg bryet med å undersøke nye normer? Det blir vel heller "sånn gjorde vi det før" også kjøre på tenker jeg. Det er riktig at ikke mye endrer seg, men det er jo endringer.

 

Ville du f.eks. visst løsning på mitt eksempel ovenfor? Det blir nok enda flere endringer i forbindelse med elbil fremover.

Lenke til kommentar

En ting er skuddsikkert, og det er at om du forteller huskjøper at du har gjort noe av det elektriske arbeidet selv, eller reparert en del av EL-anlegget selv, så vil du sannsynligvis ikke få solgt det så lett.

 

Etter å ha sett elektrikere arbeide, så kan det godt tenkes at jeg er i stand nok til å montere alt som er av utstyr i vegger og tak på egenhånd, uten å gjøre for mange feil. Men, jeg kan ikke være sikker. Sikringsskapet hadde jeg ikke rørt for å si det slik. Dessuten så vet jeg hvor strenge reglene er, og at man kan komme i fare for erstatningskrav, og at en elektriker vil måtte gå over hele anlegget, og det forundrer meg ikke om enkelte elektrikere bare ville ha latt være å ta jobben der, om det blir oppdaget for mye, eller ihvertfall at vedkommende forsøker seg på mersalg, ved å kontrollere å bytte ut en del av anlegget, bare fordi det er mikkemusarbeid å se.

 

Det elektrikeren gjerne ikke gjør, det er å se hva som er gjort før av arbeider, og å kunne ha hele oversikten på hva som er skjedd med innstallasjonen i husets levetid, før de påtar seg en jobb. Må være krevende å jobbe som elektriker også. Fordi etterpå, så kan jo huseier påstå at siden du arbeidet på den seksjonen av huset, så er det din feil som elektriker, noe som ikke er helt åpenbart og tydelig, og som kan være vanskelig å motsi etterpå. Man, skal nok ha ganske vass hukommelse for å benekte noe, selv om man ikke skrudde på de eller de klemmene. Er jo verre for huseier om det er noe mikkemusgreier der da, som åpenbart er utført av en amatør.

 

Kanskje mobilfotodokumentasjon er en ting elektrikerne burde benytte mer, dersom det lot seg vedlegge. Men, blir jo noe ekstra strev å skulle huske å ta vare på det på riktig sted for hver jobb.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hensikten er at man skal være oppdatert i faget. Lover og spesielt normer endrer seg stadig. Elbil er jo det siste "hete". Ville du satt opp schuko stikk til din (hypotetiske) el-bil? I så fall, sikret på hvilken måte i skapet?

Da ville jeg selvsagt oppdatert meg på samme måte som du må når noe nytt skal læres, ellers ville jeg ikke gjort noe jeg ikke var komfortabel med. Jeg har fremdeles evnen til å lese, og tilgang til forskrifter. Så mye tillit burde man ha til folk som kanskje har 7 år utdanning i faget og har brukt mesteparten av livet sitt på tilsvarende jobber som kanskje er langt mer krevende enn det du nevner. Som sagt hjernen dør ikke når man passerer 67 år. Har man jobbet som elektrikker og arbeidet med prosjektering av større bygg, så legger man ikke hjernen igjenn på jobb når man pensjonerer seg.

 

Da burde kanskje ikke pensjonerte snekkere få ordne huset sitt, pensjonerte lanstebilsjåfører burde fratas førerkortet, og pensjonerte bilmekanikkere burde ikke kunne skru på egen bil. Dette blir jo umyndiggjøring, og er langt utenfor sunn fornuft.

Endret av b-post
Lenke til kommentar

Mener i hvert fall å ha sett et sted at man må ha fagbrev, samt jobbet i faget de siste 3 (litt usikker på antall) år og fortsatt være yrkesaktiv som elektriker. Men det er mulig jeg er feilinformert, har ikke mye mulighet til å undersøke per nå.

 

Men, hvor mange gamle "travere" tar seg bryet med å undersøke nye normer? Det blir vel heller "sånn gjorde vi det før" også kjøre på tenker jeg. Det er riktig at ikke mye endrer seg, men det er jo endringer.

 

Ville du f.eks. visst løsning på mitt eksempel ovenfor? Det blir nok enda flere endringer i forbindelse med elbil fremover.

Som sagt, å jobbe aktivt som elektrikar er ikkje synonymt med å ha kunnskapen til å installere eit hus. Du kan like fort finne ein yngre person som ikkje er så nøye i jobben sin. Ikkje er dei nødvendigvis oppdatert på forskrifter heller.

 

Ein "traver" skal følgje forskriftene på lik linje med andre. Poenget er å ha grunnlaget for å kunne installere. Praksis, teori og kunnskap om kvar ein evt. finn dagens normer.

 

Eg ville ikkje installert stikkontakt til ein elbil utan å først funne ut av korleis det skal gjerast. Las litt om det på forumet for ei tid sidan, men ikkje nok til å ha heile oversikten. Skulle eh installert i dag ville eg forholdt med til dagens normer, evt. sett om det var snakk om eller varsla endringar på området som eg burde ta omsyn til i dag.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Hensikten er at man skal være oppdatert i faget. Lover og spesielt normer endrer seg stadig. Elbil er jo det siste "hete". Ville du satt opp schuko stikk til din (hypotetiske) el-bil? I så fall, sikret på hvilken måte i skapet?

Da ville jeg selvsagt oppdatert meg på samme måte som du må når noe nytt skal læres, ellers ville jeg ikke gjort noe jeg ikke var komfortabel med. Jeg har fremdeles evnen til å lese, og tilgang til forskrifter. Så mye tillit burde man ha til folk som kanskje har 7 år utdanning i faget og har brukt mesteparten av livet sitt på tilsvarende jobber som kanskje er langt mer krevende enn det du nevner. Som sagt hjernen dør ikke når man passerer 67 år. Har man jobbet som elektrikker og arbeidet med prosjektering av større bygg, så legger man ikke hjernen igjenn på jobb når man pensjonerer seg.

Da burde kanskje ikke pensjonerte snekkere få ordne huset sitt, pensjonerte lanstebilsjåfører burde fratas førerkortet, og pensjonerte bilmekanikkere burde ikke kunne skru på egen bil. Dette blir jo umyndiggjøring, og er langt utenfor sunn fornuft.

Hvordan vet du at det er noe nytt å lære? Bilen kommer jo med schuko stikk, skal vel tåle 16A? Det er ikke alt som gir seg selv, og det er ikke et forsøk på umyndiggjøring av, eller nedlatende holdning mot, pensjonerte elektrikere.

 

En parallell er jo FSE-kurs. Påbudt minst en gang hver 12. måned for de som jobber i faget. Unødvendig? Kanskje. Er jo nøyaktig samme regla hvert år, og samme gamle filmen med Trond Kirkvaag. Men man får en regelmessig gjennomgang og har det friskt i minnet. Det har absolutt noe for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...