Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp stikkontakt

Anbefalte innlegg

Det hevdes at feil i det elektriske anlegget står for det meste av husbranner her i Norge, noe nok brannvesenet legger skylden på når de ikke finner en annen grunn, men det er den del som starter i det. Noe utført av elektrikere (ikke alle er like kompetente her som i alle yrker), men det fleste av egen monterte anlegg.

Den der ble sleipt brukt mot meg når jeg klagde en sak inn for Protector forsikring, som tar seg av eierskifteforsikring. Selvfølgelig er jo også det en sannhet.

Men, jeg har observert mange elektrikere og har attpåtil en historie om en amatørelektriker som faktisk hadde lisens, kun til å montere hytte-elektrisk i nabokommunen. Far min fikk anbefalt han av en tømmermann, og det skjedde da som svart betaling.

Elektriker flest vet hva de driver på med, så er det nevnt.

"Kuken", koblet feil. Noe også faglærte som er bedre enn han kan finne på, det vil ihvertfall kunne skje. Vi er bare mennesker, og man kan ha en "tung opplevelse i livet" som kverner i hode f.eks på en. Men, når man har lang erfaring, så gjør man jo mindre feil, om man da ikke kommer veldig langt opp i årene og blir senil da  :p (men da er man vel nesten kommet seg til sykehjem også).

Han koblet strøm så det ble jordfeil. Den gang så var det ikke jordfeilbryter for hver enkelt kurs, noe som er mye bedre å ha. Det var kun en jordfeilbryter som dekket hele huset. Ihvertfall så klarte han å legge jordfeil, slik at kjøleskapet hadde full strøm på metallchassiset. Den gang dette skjedde så var det snart på vei ut å ha rustfrie heldekkende kjøkkenoppvaskbenker. Far min holdt en tallerken i hånda. Hadde en samtale med noen på kjøkken, Fant på i en avslappet positur å lene den ene hånda på kjøleskapet, og så lene den andre hånde på oppvaskbenken. Gjett om tallerkenen fløy vegg-i-mellom  :wow:

Han fikk strøm da arm-til-arm. Oppsøkte aldri lege, men det gikk jo bra. Heldigvis er kroppens sinusknute en ordentlig hardhaus. Det var dessuten tørre berøringsflater, og kroppen har høy motstand, spesiellt i huden. Hadde du satt elektroder direkte på hjertet og fyrt en ca. 2 Amper tror jeg det er, så får du omtrent garantert stoppet på hjertet. Om det da begynner å slå igjen er opp til sinusknuten. En hjertestarter eksempelvis er egentlig en hjertestopper, så vet dere det også. Det er sinusknuten som starter hjertet igjen.

Om jeg bommer med Ampermengden kan også være. Kanskje det er snakk om kun usle 0,2 Amper direkte på hjertet?

En annen ting, var at far min valgte at et litt mindre brukt rom, skulle få åpent anlegg, istedetfor lukket (innbakt i vegg). Han la slik mantlet kabel ooooover alt i tak og vegger, spesiellt i taket så brukte han det som "malelerret for sin elektriker kunst".

Far min kjente en elektriker i samme nabokommunes E-verk, og han gikk over hele anlegget etterpå. Han sa at selv om akkurat det kunstverket han i taket som nettopp ut som kvekerøtter (ugress-art), så var det ingen feil akkurat på måten det var koblet på der.

Det var dessuten inn den gang, å lute furupanel. Så far min glemte å slå av strømmen. Det var brukt noen porselens koblingsbokser i taket. Så slik som hobbyoppussere gjerne gjør når de er grundige, å skru av deksler for å komme til under og få en sømløs "maler-finish", så tok han og blottlagte en slik porselensboks, som var strømførende. Han slupset litt og fikk lut på. Den strømførende luten spiste seg inn minst 1,5 cm i porselensverket før strømmen ble slått av. Jeg tøyser ikke! Gikk sånn små pene lysbuer hele tiden strømmen stod på over porselenet. Strømmen tar korteste/enkleste veien, og dette beviste nettopp også det  :wee: 

Tviler på at du vil se forskjellen på arbeidet jeg gjør og det en elektriker ville ha gjort

Nå er jeg ikke faglært, men jeg har "gått i lære" hos en elektriker, koblet alt fra 12v til 500v, så noe praktisk erfaring har jeg

Mye mer som kan gå galt i et sikringskap enn alt mulig utenfor

Som regel så går sikringen om en kobler noe galt utenfor og ja det har hendt seg at jeg må rette på ting en elektriker har gjort

ALT kan læres

Hobbyelektriker Dubious?

Jeg tviler ikke på at du kan en og to ting om elektriske anlegg. Men, det er nettopp slike person som deg, som er fulle av selvtillitt, som er huseieres og huskjøperes verste fiende. Tenk litt på den du!  :)  :ohmy:

Kan være du er et lite nivå bedre enn en annen hobbyelektriker, men den selvtilliten din kan i verste fall lede til livsfarlige situasjoner.

I barndommen, så var det en nabo som skulle vise meg et kult triks. Så kom jeg med den gamle kabelrullen, som sveives opp på metallrull. Den hadde selvfølgelig overledning, og hans elektriske anlegg hadde heller ikke ordentlig jordvern tydeligvis for den kursen han benyttet.

Det kunne jeg se fordi han ble hengende helt til tyngdekraften gjorde jobben med å løsrive han. Det varte i ca. 4-5 sekunder at han hang der, i en lett framoverbøyd huksittende stilling. Han var heldig som ramlet, og ikke ble sittende bare enda lengre i sin hukstilling. Det var jo på vekselstrøm som ikke er like stor hengfare med som for likestrøm.

Det er dessuten nesten umulig å se at noen henger i de første sekundene som tilskuer, om du da ikke har lengre erfaring med slike opplevelser. Hadde jeg visst det, så ville det likevel kunne være for sent, da strømmen kommer momentant. Jeg kunne selvfølgelig om jeg hadde visst det, ha sparket han løs med gummisålen på skoen min. Det gikk ham jo vel i mange år etterpå.

Vi skulle lokke ut meitemark fra plenen hans med en kobberstang (den berørte han jo direkte, som at det ikke fantes noe farlig med det i det hele tatt, så på kabeltrommelen av metall (den gang)). Gjett om han ble forbauset over trommelens jordfeil. Lekse lært, ikke finn på rare ting med elektrisitet. Jeg kjøper aldri selv elektriske tromler. Går alltid for lednings-"nøster"/"kveil", etter å ha øyebevitnet naboens feiltrinn. Kaster dessuten disse ledningskveilene dersom jeg synes de er maltraktert nok. Gummi er jo et mykt og litt skjørt materiale. Det sprekker dessuten av mye sollys og av elde fra luftpåvirkning.

Koster ikke mange hundrelapper med en ny 10-15 meters kveil (200 - 400 kr) Jeg liker spesiellt godt de signalgule og signaloransje ledningen som har plastikkbelegg framfor gummi. Gummi er selvfølgelig mykere da, men den stivheten i ledningen kan også gjøre at spesiellt lange strekk er enklere å samle opp fornuftig etterpå, når man kveiler inn (kveil som får mange nok vindinger).

Jeg har dessuten en slik løs jordfeilbryter, men må innrømme at jeg nesten aldri bruker den. Burde vel bli flinkere på det, spesiellt ved utendørs bruk. Nå er EL-anlegget der jeg bor nesten fullbedekket med nye sikringer da, men man kan aldri vite helt, når man er i helt andre ende av ledningene:

http://www.clasohlson.com/no/Jordfeilbryter/32-3492

post-30484-0-62998000-1460636171_thumb.jpg

Kobberstanga var selvfølgelig koblet direkte til den strømførende lederen. Det er ikke min jobb å vite forskjellen mellom, normalt blå og brun ledning. Men, den som pr. teori alltid har strømmen, dersom elektrikerjobben i hele huset er koblet helt perfekt, så skal du alltid kunne finne strøm på den fargen. Den ble sannsynligvis valgt og koblet direkte på kobberstanga som han hadde brukt noen ganger før til dette formålet. Så den kom med støpsel  :confused:

Han her var utdannet storkjøkken reparatør. Og hadde nok tillatelse til å montere sterkstrøm inni selve apparatene. Men han var ingen elektriker for det om. Samme uheldige mannen, fikk lynedsslag i mønet på huset. Han hadde en diger radioamatørantenne som fikk direkte lynnedslag. Hele himlingen på loftet hans var fullt av brannroser etterpå. Baderom skal visst være det verste rommet å oppholde seg ved lynnedslag. Derfor liker jeg ikke å stå å pisse akkurat når tordendrønnene skraller på som verst  :wee:

Jeg var nemlig våken og satt på toalettet om morgenen i det lynet traff naboens møne. Det var kanskje 10-12 meter fra meg og lynnedslaget. Direktesmellet var kraftigere enn et kanondrønn  :huh:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han fikk strøm da arm-til-arm. Oppsøkte aldri lege, men det gikk jo bra. Heldigvis er kroppens sinusknute en ordentlig hardhaus. Det var dessuten tørre berøringsflater, og kroppen har høy motstand, spesiellt i huden. Hadde du satt elektroder direkte på hjertet og fyrt en ca. 2 Amper tror jeg det er, så får du omtrent garantert stoppet på hjertet. Om det da begynner å slå igjen er opp til sinusknuten. En hjertestarter eksempelvis er egentlig en hjertestopper, så vet dere det også. Det er sinusknuten som starter hjertet igjen.

Om jeg bommer med Ampermengden kan også være. Kanskje det er snakk om kun usle 0,2 Amper direkte på hjertet?

Det skal kunne være så lite som 0,03 Ampere som stopper hjertet ved strømgjennomgang. 2A så hadde det nok vært dødelige brannskader der. Heldigvis så har huden såpass stor motstand at det som regel slipper unna. Men dessverre altfor mange som får senskader av slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så man kan få senskader. Kunne vært interessant å lest litt om, dersom du har en god lenke til lesning om det på internettet. Gjerne på engelsk, eller på norsk. Engelsk er topp det.

Kan det gå årevis før man oppdager senskadene, eller er det mer snakk om noe som skjer inne de første dagene, ukene eller månedene?

Endret av G
Lenke til kommentar

Så man kan få senskader. Kunne vært interessant å lest litt om, dersom du har en god lenke til lesning om det på internettet. Gjerne på engelsk, eller på norsk. Engelsk er topp det.

Kan det gå årevis før man oppdager senskadene, eller er det mer snakk om noe som skjer inne de første dagene, ukene eller månedene?

Problemet er at man ikke vet noe særlig om senskadene, ikke noe forskning eller noe slikt på det. Så har ikke noe linker til slikt. Men de som holder FSE kursene som følger HMS delen i bransjen, som er innom hauger av firmaer og får med seg diverse av ting som blir nevnt, ser mye likheter i slitasjeskader på eldre elektrikere, som ikke alltid kan relateres til ren jobb.

Lenke til kommentar

Klassikeren blant eldre elektrikere er at de har ikke følelse i fingertuppene pga de har svidd vekk nervene med årene. Som sagt tidligere er det ikke mye å vise til, men dersom en uryttme oppstår i hjerte kan du i verste fall få hjertestans et døgn etter du ble utsatt for ulykken.

Lenke til kommentar

Du tror ikke fingertuppsensitiviteten bare er "slitt vekk" som en følge av at de må rette ut så sable mye kobber før dette stappes inn i trange koblingsklemmer da? Går jo selvfølgelig an å bruke håndverktøy slik at man slipper å ta på kobberspissen med fingertuppene, men det er sikkert mye ork å måtte gjøre dette mange ganger pr. dag med å måtte dra fram det ekstra verktøyet. Sikkert lurt, men er det noen som gidder?

Fingrene blir dessuten brukt hele veien til å bøye slike mantlede kabler, samt å ta tak i skruer til å feste diverse bokser mm., så jeg tror elektrikerfingre er veldig utsatt i fingertuppene. Kanskje kroppen bare tilpasser seg slitasjen? Men burde ikke sensitiviteten kommer tilbake etter noen år som pensjonist da, i de samme fingertuppene? Sammenlikner egentlig her litt med slik hard hud man får i hendene av å være arbeidskar.

En elektriker som har innøvd yrket sitt går det sikkert uker i mellom eller år før de får neste strømstøt, jeg vet ikke, så..?

Jeg vet ikke, for det jeg skrev over er kun slikt som jeg kom på å kunne nevne. Er sikkert mange flere kilder til slitasje også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelighetsgraden det går på. Det går mer på ansvarsrett, dokumentasjon og juridisk klarhet. Akkurat som at bilkjøring er forbeholdt de med gyldig sertifikat, og man ikke aksepterer en tur i butikken i ny og ne selv om man ikke har det.

Men, det er lett å kjøre bil til butikken, selv uten lappen. Men dersom noe skulle skje står man med skjegget i postkassa. På samme måte som privat el-arbeid ved eventuelle forsikringssaker eller ved salg.

Derfor holder jeg meg unna sikringsskapet (og for egensikkerhet)

Jeg gjør 99% av alt elektrisk på arbeid og koblet alt av armatur og de fleste stikkontakter

Det er ikke vanskelig

Har ikke gjort så mye hjemme

Bare å få en elektriker til å godkjenne skapet, trenger ikke si hvem som har utført arbeidet ellers

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

haha, det er ikke lov bla bla bla... er folk så opptatt av lover og regler?

det er ikke noe magisk ved å sette opp ett stikk, kabel inn der, skru fast.

om jeg gjør det eller en fyr som er elektriker har null niks å si, hvorfor skulle det begynne å brenne fordi jeg har satt den på haha. cheesus. slå deg løs, google forteller deg hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

haha, det er ikke lov bla bla bla... er folk så opptatt av lover og regler?

det er ikke noe magisk ved å sette opp ett stikk, kabel inn der, skru fast.

om jeg gjør det eller en fyr som er elektriker har null niks å si, hvorfor skulle det begynne å brenne fordi jeg har satt den på haha. cheesus. slå deg løs, google forteller deg hvordan det gjøres.

Ja hva skal vi med fagfolk? Du kan sikkert google deg fram til hvordan du skal utføre en hjernetransplantasjon også, så hva skal vi med leger når vi har google?

Edit: glemte å skrive haha.

Endret av b-post
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja det er akkurat det samme...

hvorfor tror du det er ulovlig, fordi det er uhyre komplisert og farlig?

eller kan det tenkes at det er andre grunner bak det.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

ja det er akkurat det samme...

hvorfor tror du det er ulovlig, fordi det er uhyre komplisert og farlig?

eller kan det tenkes at det er andre grunner bak det.

Det er faktisk ulovlig å sette opp en stikkontakt selv også om en ikke er elektrikker. Det kan være grunner for det også. Enkelte overvurderer sine egne evner. Du ser jo bare på spørsmålet til TS at han ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

sette på ett stikk er noe alle kan, men ikke nødvendig vet.

er det lov å spikre på en list selv, eller må man ha fagfolk til det også?

Lenke til kommentar

sette på ett stikk er noe alle kan, men ikke nødvendig vet.

er det lov å spikre på en list selv, eller må man ha fagfolk til det også?

Så «alle» vet at skruene skal skrus til med riktig moment, hvor mange mm som skal avmantles osv.?

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelighetsgraden det går på. Det går mer på ansvarsrett, dokumentasjon og juridisk klarhet. Akkurat som at bilkjøring er forbeholdt de med gyldig sertifikat, og man ikke aksepterer en tur i butikken i ny og ne selv om man ikke har det.

Men, det er lett å kjøre bil til butikken, selv uten lappen. Men dersom noe skulle skje står man med skjegget i postkassa. På samme måte som privat el-arbeid ved eventuelle forsikringssaker eller ved salg.

Derfor holder jeg meg unna sikringsskapet (og for egensikkerhet)

Jeg gjør 99% av alt elektrisk på arbeid og koblet alt av armatur og de fleste stikkontakter

Det er ikke vanskelig

Har ikke gjort så mye hjemme

Bare å få en elektriker til å godkjenne skapet, trenger ikke si hvem som har utført arbeidet ellers

Det er anlegget i sin helhet som skal dokumenteres. Ikke skapet.

Lenke til kommentar

Er nok ulovlig fordi det er farlig om det gjøres feil

Men det er og for strengt og det kan vi skylde på fagforbundene for da de garantert har fått dyttet igjennom lover

Det kommer an på hva du syntes er for strengt.

Selvfølgelig så er det en del ikke utdannede som ikke har noe problem med å greie å montere en stikkontakt riktig.

Men slippes det løs slik at hvem som helst kan gjøre det, så er det litt kjedelig å bo i hus med flere leiligheter hvor det er fare for at mitt hus brenner ned fordi en som tror han kan alt, prøver seg på slike ting.

Man kan jo spørre om hvor mange som ikke er utdannede som kan bruke en slik som dette på riktig måte: http://www.clasohlson.com/no/Kabelvinde,-25-m/36-2912

Lenke til kommentar

Bemerk her at en elektriker har strengt tatt ikke lov å koble opp en stikkontakt sånn helt uten videre heller. Skal han gjøre det hjemme hos seg selv skal han strengt tatt ha tillatelse av DLE. For elektromontører er ikke det et problem, for meg som er energimontør og ingeniør måtte jeg dokumentere kompetansen min før jeg fikk stå ansvarlig for min egen installasjon.

Krav til dokumentasjon er like gyldig om en gjør det selv som om en leier inn noen andre.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Bemerk her at en elektriker har strengt tatt ikke lov å koble opp en stikkontakt sånn helt uten videre heller. Skal han gjøre det hjemme hos seg selv skal han strengt tatt ha tillatelse av DLE. For elektromontører er ikke det et problem, for meg som er energimontør og ingeniør måtte jeg dokumentere kompetansen min før jeg fikk stå ansvarlig for min egen installasjon.

Krav til dokumentasjon er like gyldig om en gjør det selv som om en leier inn noen andre.

En elektriker kan montere så mye elektro han/hun vil hjemme. Man må enten fordelsbeskatte eller bli fakturer fra firmaet man jobber i, da det er Installatøren som står for ansvaret på utført jobb.

Skjer det, ikke ofte vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...