Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp stikkontakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei! Det er regnet som en fast installasjon - og du har ikke lov til å gjøre det selv.

Reglene finner du her, http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ , under "Hva kan du gjøre".

Så du må nok ringe elektriker.

At du i tillegg spør om hvor ledningen skal gå - ja det forteller deg at du i alle fall ikke skal gjøre det.

PS! Flere var raskere enn meg, men det er greitt med den formelle linken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å sette opp en stikkontakt litt lenger opp på veggen. For det første, kan jeg gjøre dette selv? For det andre, hvor skal ledningen fra stikkontakten gå til? Skal bruke denne til å koble til en skjøteledning

For det første, nei det kan du ikke gjøre selv. For det andre, en fagmann finner ut av hvor du kan hente strøm fra og vet i alle fall hvordan det kobles. For det tredje, dersom du først skal gjøre inngrepen i den faste installasjonen så bør du legge opp til å begrense eller helst eliminere behovet for skjøteledning, i hvert fall dersom skjøteledningen skal gå til noe som brukes mer eller mindre fast/ofte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det eneste elektriske arbeidet jeg ikke gjør selv er det som foregår inne i sikringskapet..

Dersom du ikke kan gjøre det som foregår inne i sikringsskapet bør du holde deg unna resten av det elektriske også

Lenke til kommentar

Når du selger leilighet / hus så kan du få trøbbel i etterkant, når det avdekkes amatørarbeide på det elektriske anlegget.

Ledningene til stikkontakten ligger sannsynligvis i trekkerør, og de må sannsynligvis forlenges (selvsagt så kan det hende de kan forkortes). Å skjøte ledninger er en ting elektrikere foretrekker å la være. Dessuten så må skjøten ligge i en koblingsboks. Dersom ledningene skal forlenges så drar de helst ut de gamle ledningene og trekker i nye. For jo flere skjøtepunkter jo flere kilder til feil. Dessuten så er ledningene fargemerket og de har forskjellige ledningstverrsnitt etter hvilken amper sikringen for den kursen har, og det er nok noe du ikke har helt greie på. Det brukes i utgangspunktet tre farger, men det kan tas i bruk andre farger for spesielle formål, f.eks. til endevendere.

Du vil mest sannsynlig koble noe feil. Det kan være du får det til å virke, men om noen gjør en inspeksjon på det elektriske anlegget, så vil de oppdage dersom det er feilkoblet. En elektriker vil dessuten være kompetent til å se om det er feil på stikkontakten din og om ledningene er modne for å skiftes ut, noe som du kanskje vil overse.

Dessuten så er det veldig viktig å ettertrekke skruene med passe sterk kraft, ikke overtrekke da, men alfa og omega er å ikke trekke til koblingskruene for slappe. Alt dette kan elektrikeren, men du visste det gjerne ikke fra før av.

Elektrikeren vil dessuten gi deg dokumentasjon for utført arbeide, noe som kan være hyggelig å vise til dersom andre skal overta leilighet / hus etter deg. Du er dessuten forpliktet til å ta vare på all denne dokumentasjon, samt bruksanvisning på forskjellig elektrisk utstyr som er montert.

Så la oss si du monterer en ny taklysarmatur, så følger det alltid med en viss form for bruksanvisning, som et eksempel. Denne skal du ta vare på, selv om mange gjerne kaster det. Bli ryddig på dette, for det inngir tillit. Stapp det i en egen perm. Gjerne nær sikringsskapet et sted.

Du har vel egentlig ikke lov til å trekke til skruer igjen etter at du har demontert noe på det elektriske anlegget. Såkalte sukkerbiter vil helst elektrikeren ha oppdraget med å montere. Det blir kanskje aldri oppdaget at du har gjort det, men les det foregående jeg har skrevet om ledningsfarger med mere. Sukkerbiter hører ikke hjemme noe sted i et elektrisk anlegg. Det er en del lysarmatur som leveres med det fra gammelt av, men jeg tror det er på vei ut. Så la være å gå på biltema og liknende å kjøpe sukkerbiter for å montere. Det oser amatørelektriker lang vei av slikt. Moderne lamper har klemmefester for ledningstilkobling.

UNNTAKET: Det er disse skruene som holder stikkontakten fast til koblingsboksen og deksler. Men, rør ingen elektriske koblinger, altså. Det ville være litt for drøyt om du må tilkalle elektriker fordi du skal til å skifte tapetet, enkelt forklart. Koble ut helst hovedsikringen siden du er amatør, før du rører noe elektrisk. Bruk batteribasert belysning, dersom du arbeider et sted uten dagslys, så løser du utfordringen med at hovedsikringen er koblet ut.

Elektrikere blir sendt til sykehuset om de får strøm i seg for kontroll, selv om de føler seg vel, av HMS-årsaker. De kan aldri vite om strømmen de mottok inn i kroppen gjorde skade på hjertet eller ikke. Derfor. Samme gjelder jo deg, om du vil deg og dine vel.

Jeg er selv ingen elektriker, men jeg har observert og pratet en del med elektrikere som jeg har hyret inn.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når du selger leilighet / hus så kan du få trøbbel i etterkant, når det avdekkes amatørarbeide på det elektriske anlegget.

Ledningene til stikkontakten ligger sannsynligvis i trekkerør, og de må sannsynligvis forlenges (selvsagt så kan det hende de kan forkortes). Å skjøte ledninger er en ting elektrikere foretrekker å la være. Dessuten så må skjøten ligge i en koblingsboks. Dersom ledningene skal forlenges så drar de helst ut de gamle ledningene og trekker i nye. For jo flere skjøtepunkter jo flere kilder til feil. Dessuten så er ledningene fargemerket og de har forskjellige ledningstverrsnitt etter hvilken amper sikringen for den kursen har, og det er nok noe du ikke har helt greie på. Det brukes i utgangspunktet tre farger, men det kan tas i bruk andre farger for spesielle formål, f.eks. til endevendere.

Du vil mest sannsynlig koble noe feil. Det kan være du får det til å virke, men om noen gjør en inspeksjon på det elektriske anlegget, så vil de oppdage dersom det er feilkoblet. En elektriker vil dessuten være kompetent til å se om det er feil på stikkontakten din og om ledningene er modne for å skiftes ut, noe som du kanskje vil overse.

Dessuten så er det veldig viktig å ettertrekke skruene med passe sterk kraft, ikke overtrekke da, men alfa og omega er å ikke trekke til koblingskruene for slappe. Alt dette kan elektrikeren, men du visste det gjerne ikke fra før av.

Elektrikeren vil dessuten gi deg dokumentasjon for utført arbeide, noe som kan være hyggelig å vise til dersom andre skal overta leilighet / hus etter deg. Du er dessuten forpliktet til å ta vare på all denne dokumentasjon, samt bruksanvisning på forskjellig elektrisk utstyr som er montert.

Så la oss si du monterer en ny taklysarmatur, så følger det alltid med en viss form for bruksanvisning, som et eksempel. Denne skal du ta vare på, selv om mange gjerne kaster det. Bli ryddig på dette, for det inngir tillit. Stapp det i en egen perm. Gjerne nær sikringsskapet et sted.

Du har vel egentlig ikke lov til å trekke til skruer igjen etter at du har demontert noe på det elektriske anlegget. Såkalte sukkerbiter vil helst elektrikeren ha oppdraget med å montere. Det blir kanskje aldri oppdaget at du har gjort det, men les det foregående jeg har skrevet om ledningsfarger med mere. Sukkerbiter hører ikke hjemme noe sted i et elektrisk anlegg. Det er en del lysarmatur som leveres med det fra gammelt av, men jeg tror det er på vei ut. Så la være å gå på biltema og liknende å kjøpe sukkerbiter for å montere. Det oser amatørelektriker lang vei av slikt. Moderne lamper har klemmefester for ledningstilkobling.

UNNTAKET: Det er disse skruene som holder stikkontakten fast til koblingsboksen og deksler. Men, rør ingen elektriske koblinger, altså. Det ville være litt for drøyt om du må tilkalle elektriker fordi du skal til å skifte tapetet, enkelt forklart. Koble ut helst hovedsikringen siden du er amatør, før du rører noe elektrisk. Bruk batteribasert belysning, dersom du arbeider et sted uten dagslys, så løser du utfordringen med at hovedsikringen er koblet ut.

Elektrikere blir sendt til sykehuset om de får strøm i seg for kontroll, selv om de føler seg vel, av HMS-årsaker. De kan aldri vite om strømmen de mottok inn i kroppen gjorde skade på hjertet eller ikke. Derfor. Samme gjelder jo deg, om du vil deg og dine vel.

Jeg er selv ingen elektriker, men jeg har observert og pratet en del med elektrikere som jeg har hyret inn.

Er elektriker selv, og dette er godt forklart.

Og som andre påpeker, så er det ikke lov å utføre fast installasjon selv, og på måten trådstarter spør på, så bør han holde seg langt unna.

Det er enkelt for faglærte å se når folk har gjort jobben selv, spesielt på åpen forlagt kabling. Her selges meg bekjent ikke riktig type feste for kabel, slik at det lyser lang vei at det er selv gjort.

Var selv i en leilighet for noen år siden, hvor vi hadde hovedjobben i leilighetskomplekset, og hvor all installasjon var på så lite som mulig for at alt skulle være så billig som mulig. Ble oppringt av en av beboerne som ønsket å få flyttet antenne uttaket til motsatt side av stuen. Når jeg kom dit så hadde de lagt opp flere stikk i stuen, som hun hevdet en elektriker hadde gjort. Problemet var de hadde lagt kabel åpent, men brukt innfelt materiell til stikk. Og dermed felt inn såkalt tabbeboks i brannvegg for at det skulle matche resten av installasjonene i stikkontakt utseendet. Aldri positiv å ha 73mm åpent hull i en brannvegg.

Det har blitt mye strengere når det kommer til dokumentasjon, noe som også er grunnen til at det å leie inn en elektriker dessverre også har blitt dyrere. Slikt tar tid det også. Man har krav til å levere denne dokumentasjonen til kunden, og kunden har krav til å ta vare på denne. Kjøper man en bolig i dag så skal man være på passelig med at dette også følger med. Hvis ikke så krev en tilstandsrapport på det elektriske anlegget.

Det hevdes at feil i det elektriske anlegget står for det meste av husbranner her i Norge, noe nok brannvesenet legger skylden på når de ikke finner en annen grunn, men det er den del som starter i det. Noe utført av elektrikere (ikke alle er like kompetente her som i alle yrker), men det fleste av egen monterte anlegg.

Lenke til kommentar

Tviler på at du vil se forskjellen på arbeidet jeg gjør og det en elektriker ville ha gjort

Nå er jeg ikke faglært, men jeg har "gått i lære" hos en elektriker, koblet alt fra 12v til 500v, så noe praktisk erfaring har jeg

Mye mer som kan gå galt i et sikringskap enn alt mulig utenfor

Som regel så går sikringen om en kobler noe galt utenfor og ja det har hendt seg at jeg må rette på ting en elektriker har gjort

ALT kan læres

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelighetsgraden det går på. Det går mer på ansvarsrett, dokumentasjon og juridisk klarhet. Akkurat som at bilkjøring er forbeholdt de med gyldig sertifikat, og man ikke aksepterer en tur i butikken i ny og ne selv om man ikke har det.

Men, det er lett å kjøre bil til butikken, selv uten lappen. Men dersom noe skulle skje står man med skjegget i postkassa. På samme måte som privat el-arbeid ved eventuelle forsikringssaker eller ved salg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hevdes at feil i det elektriske anlegget står for det meste av husbranner her i Norge, noe nok brannvesenet legger skylden på når de ikke finner en annen grunn, men det er den del som starter i det. Noe utført av elektrikere (ikke alle er like kompetente her som i alle yrker), men det fleste av egen monterte anlegg.

Skulle likt å sett kilder på disse påstandene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...