Gå til innhold

Uintelligent design

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke vil at noe skal være der så ser du intet ..

Det er ikke det jeg er mest redd for i så måte, det er hva jeg faktisk ville innbildt meg at var der...  :)

men jeg ser og møter mange ikke-troende som er vel så "overtroiske" som de religiøst forankrede typene.

Enig i det. Å ikke tro på gud har ingen korrelesjon med å ikke tro på alt annet av overtro... Min eks var slik. Hun hadde overhodet ingen tro på gud, men ikke pokker om du kunne komme å si til henne at homeopati ikke virket... Forbløffet meg mer enn en gang hvordan man kan være så skeptisk til noe men overhodet ikke til noe annet...

Fellesnevner slik jeg ser det er troen på selvet, og svært få er villig til å se nærmere på hva det fullt ut betyr for det livet man lever og hvilke personlige sannheter som det baseres på.

Har hatt den runddansen et par tre ganger i de årene etter siste skilsmisse... Når man plutselig står der på bar bakke uten annet enn en bil, en koffert halvfull av klær og ingen sted å bo er det liksom naturlig at man tar et godt, langt og hardt blikk på seg selv og hva man driver med... Hvor ærlige andre er vet jeg ikke, men jeg røsket ned alle de illusjonene jeg hadde bygget opp (og noen blir det jo når man omtrent tror at verden revolverer rundt en selv i de daglige rutinene et ektepar med unger lett havner i...) og tok et langt og hardt blikk på MEG selv for å se om jeg hadde noen fremtid på denne jorden... Nå kom jeg frem til at jeg i det minste har en nåtid (pluss noen måneder) hovedsakelig i gutta mine og har etterhvert lagt til et par ting til jeg er glad i å holde på med og som "holder" meg her.. Noen fremtid har jeg ikke giddet å planlegge... Det får komme som det kommer. Har aldri vært flink til å planlegge på langen, mye flinkere til å ta ting på sparket...

I begynnelsen ble jeg overrasket over hvor sterke reaksjoner enkelte fikk når man sa noe som fikk de til å se litt nærmere på seg selv, men forstår etter hvert at det er ganske ubehagelig å finne ut at mye av det man har blitt opplært til å tro på og etterlevd egentlig var illusjoner, og dermed miste seg selv i prosessen - eller en form for død. Det jeg ser på som total frigjøring, ser andre på som total tilintetgjørelse, og da må det bli sjokkartet

Mennesker er flinke til å lage seg illusjoner... Så jeg er ikke overrasket. Og de aller fleste vil helt sitte i den illusjonen også og liker ikke det ed ser på utsiden... Vi mennesker er også redde for forandringer, omtrent alle har avresjoner mot forandringer men jeg er så nysgjerrig jeg at jeg gjerne blir med bare for å se hva som skjer...

Som jeg sa, å skille seg og plutselig få rutinene revet vekk er omtrent som å få lugget vekk livsløgnen man står på... Og det krever litt i stirre den usikkerheten man da møtes med i hvitøyet...

Du har nå i hvert fall ikke prøvd, men det stopper deg ikke fra å bare fortsette å pøse på med kritikk av troende

Ser ikke helt hvorfor jeg skal innbilde meg en hel haug med til basert på egen "erfaring" og innbildning og fantasi. Klarer fint å takle virkeligheten som den er jeg uten alt dette..

Vet ikke men det var ganske interessant og nyttig fordi det var gjort ved en anerkjent institusjon for vitenskap og læring

Er mye rart som foregår på oxford da..  :) Richard Dawkins er ikke den eneste som jobber der, selv om mange ser ut til å tro det...

Tror vi kommer aller lengst med vitenskap jeg... Det er så nære "religiøs" jeg har behov for å være

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fellesnevner slik jeg ser det er troen på selvet, og svært få er villig til å se nærmere på hva det fullt ut betyr for det livet man lever og hvilke personlige sannheter som det baseres på. I begynnelsen ble jeg overrasket over hvor sterke reaksjoner enkelte fikk når man sa noe som fikk de til å se litt nærmere på seg selv, men forstår etter hvert at det er ganske ubehagelig å finne ut at mye av det man har blitt opplært til å tro på og etterlevd egentlig var illusjoner, og dermed miste seg selv i prosessen - eller en form for død. Det jeg ser på som total frigjøring, ser andre på som total tilintetgjørelse, og da må det bli sjokkartet

Eneste som kommer med personlige sannheter og illusjoner her er deg, hvis du er villig til å se nærmere på det andre sier kan du jo legge buddhismen og det du selv sier bak deg og ikke bruke det som brekkjern i diskusjoner du deltar i.
Lenke til kommentar

Så forøvrig en video med en morsom test gjort ved Oxford, hvor publikum ble lurt til å tro at de klarte å flytte ting med "hjernekraft". Og så klart mente de som tror på sånt at de hadde vært med på å bevise at dette faktisk virker, mens endel kritikere var ikke håret bedre, fordi de påstod at intet hadde skjedd, når sannheten var at det hadde skjedd men med hjelp av skjulte midler

Det sier meg noe om at både troende og ikketroende kanskje innbiller seg på samme måte. Hvis du ikke vil at noe skal være der så ser du intet .. 

Vet ikke men det var ganske interessant og nyttig fordi det var gjort ved en anerkjent institusjon for vitenskap og læring

Eventuelt så har de som sier at noe har skjedd, men at det ikke er tilstrekkelig forklaring å skylde på overnaturlig telekinese, ikke denne illusjonen. Jeg pleier å ta det standpunktet. Jeg har sett deg ta det første.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fellesnevner slik jeg ser det er troen på selvet, og svært få er villig til å se nærmere på hva det fullt ut betyr for det livet man lever og hvilke personlige sannheter som det baseres på. I begynnelsen ble jeg overrasket over hvor sterke reaksjoner enkelte fikk når man sa noe som fikk de til å se litt nærmere på seg selv, men forstår etter hvert at det er ganske ubehagelig å finne ut at mye av det man har blitt opplært til å tro på og etterlevd egentlig var illusjoner, og dermed miste seg selv i prosessen - eller en form for død. Det jeg ser på som total frigjøring, ser andre på som total tilintetgjørelse, og da må det bli sjokkartet

Eneste som kommer med personlige sannheter og illusjoner her er deg, hvis du er villig til å se nærmere på det andre sier kan du jo legge buddhismen og det du selv sier bak deg og ikke bruke det som brekkjern i diskusjoner du deltar i.
Du får argumentere på vanlig måte, og hvis jeg sier noe feil får du påpeke det. Å si at jeg bruker "brekkjern" er ikke godt nok. Og jeg har så klart ett selv/ego, så det at jeg vet at "selvet er en løgner" er ikke noen vaksine, men ett "skillful mean" for å forstå det man erfarer. Men det er verre for de som ikke har erfart "emptiness", for de har bare selvet å bruke og blir derfor gående i ring, men det kan du ikke gi meg skylden for

Det har ingenting med "ismen" å gjøre, men med fakta og realiteter, så det kan ikke legges "bak meg"

Edit: den andre posten din var for uklar ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

for de har bare selvet å bruke

For deg virker det sikkert slik, vi andre bruker google og løper ikke rundt selvet vårt for å avgjøre om noe mest sannsynlig er sant...

Igjen, hvor tar du det fra at dette er noe for alle? Hvordan ville verden sett ut om vi alle løp rundt som tomsinger uten en tanke i hodet og stolte blind på egne sannheter, som du ser ut til å ville at alle skal gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva er det du ikke forstår med det falske selvet? Hva hjelper det med at hodet er fullt av tanker hvis det er ett illusorisk selv som styrer showet? Den som Googler er en "falsk agent", så hvilken verdi har all søkingen?

Jeg har forsøkt å hjelpe deg med noen enkle hjelpemidler slik at du kunne forsøke en direkte metode for å kanskje i det minste få ett lite glimt av det som ligger bak selvet, men du gnåler videre fra det samme selvet og er helt håpløs, og vil ikke engang forsøke

"Tomsingene" er de som tar det de ser for å være virkeligheten, og verden som den er nå er beviset for at de er sprøyte gærn. Og så klart er det de færreste som våkner opp fra zombi-tilstanden, så du kan bare glemme at det blir noen trend med det første

Behøver ikke tværa mer om dette, jeg er lei av gjentakelsene nå!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...