Gå til innhold

Uintelligent design

Anbefalte innlegg

Det blir hevdet at mennesker er så perfekt skapt at det neppe er tilfeldigheter som står bak vår suksess som art. 

Så da undrer jeg, om det er en omnipotent allmektig skapning som har skapt oss i sitt perfekte bilde, hvorfor er han en forferdelig dårlig ingeniør?

- Hvorfor har vi to lunger og to nyrer men ikke to av vårt viktigste organ? - Hjertet. 

- Hvorfor bruker vi samme hull til å puste og spise? Klar over hvor mange som dør verden over fordi de setter maten i halsen?

- Kvinner og fødsel. Før moderne medisin og keisersnitt var fødsler forbundet med høy dødlighet rett og slett fordi kvinner fra naturens side er ikke bygd for å presse ut så store hodeskaller. Selv idag er ikke fødsler helt ufarlig nettopp fordi hoftene til damer ikke er brede nok. 

- Hvorfor kan vi ikke se radioaktivitet og giftige gasser som kan drepe oss? 

- Hvorfor har vi lekeland (kjønnsorgan) og kloaksavfall i et og samme?

- Et svimlende stort antall mennesker har plager med ryggen og hoftene. Faktisk er det nesten regelen enn unntaket at folk har ryggproblemer. Hvorfor er det slik om vi er perfekt skapt?

- Menn har ballene på utsiden, dette punktet tar mye av kaka hva angår dårskap. Fordi kroppstemperaturen er for varm til å produsere sæd på innsiden av kroppen så har vi altså fått de plassert på utsiden - sårbare og utsatte. 

- Vi har relativt dårlig syn i forhold til mange andre arter. I mørke ser vi nesten ingenting, og i lyset må hjernen bruke en god del kraft på å "photoshoppe" inntrykkene øyne tar inn fordi synet vårt er ikke godt nok på egenhånd.

-Vi tåler ikke sola. Faktisk er det nærmest dødelig å være for mye ut i sola. Ikke bare blir vi brent så det holder men vi kan også få hudkreft om vi ikke bruker høy solfaktor. Mens andre skapninger drar energi av sola så blir vi brutt ned om vi blir for eksponert.

- Hvorfor har vi blindtarm? Et organ som kan eksplodere å drepe oss helt tilfeldig? Et organ vi ikke bruker?

- Hvorfor har vi muskler rundt øret som vi kan bruke til å bevege ørene? Dette er muskler vi aldri engang bruker. Bortkasta!

- Fordi vi går oppreist utsetter vi knærne for belastningsskade. 

- Under sex blir bakterier dyttet opp kvinnens skjede, bakterier som kan ha kommet fra f.eks rektum. Dette kan skape infeksjoner. 

- I motsetning til de fleste andre arter så kan ikke mennesker ta opp Vitamin C, og i naturen er det begrenset med matvarer som har vitamin c i seg, det kan derfor føre til svikt i immunforsvaret og en snarlig død. Det er også en rekke andre vitaminer vi mennesker ikke kan benytte oss av på egenhånd, men vi har bakterier i magesekken som tar de opp for oss. Problem kan oppstå om man får et magesår/punktering av magesekken og bakteriene da sprer seg til resten av kroppen.

- Voksne får bare et sett tenner, mister du en tann så får du den ikke tilbake. En teori er at grunnen til dette er fordi det ikke var så veldig viktig hva som skjedde med oss etter vi fylte 35 år og du allerede hadde satt barn til verden. Det er jo forståelig men en allmektig gud ville vel sett at snitt levealderen vår kom til å heves? Og en allmektig gud ville vel at vi skal leve greie fine liv MED tenner frem til vi er 80-100 år ?

- Visdomstenner. Overflødig. Vi trenger de ikke, derfor mister vi de. Hva er intelligent med å gro noen svære jævler av noen tenner som vi ikke trenger, tenner som ikke skaper annet enn smerte og ubehag? For de gror ikke riktig siden vi har utviklet smalere kjever fordi kostholdet vårt nå hovedsakelig er kokt mat / lett fordøyelig.

Kunne sikkert kommet på flere punkter but you get the picture. Det later ikke til at vi har en optimal design som gjør at vi er perfekt utrustet med kvaliteter som skal sikre vår overlevelse.

Faktisk er det vitenskap og medisin som redder oss. Ikke religion, det hjelper svært lite gå til kirken eller moskeen å be til gud om du er alvorlig syk. 

Skal du bli frisk må du dra til legen. Et annet "Rart" element er menneskelig levestandard. De mest religiøse landene i verden er ofte de som scorer på bunn når det gjelder økonomi, levestandard, demokrati, ytringsfrihet, infrastruktur, helsevesen mens på den andre siden har vi de mest sekulære landene som er bygd på vitenskapelige prinsipper - hvorfor er det slik at Gud vil belønne de minst troende med gode liv mens de mest religiøse blir gitt de dårligste livene med mest utfordringer?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det viktigste punktet, i en kosmisk skala; hvorfor ville en skaper lage et univers som for det aller aller aller meste er ekstremt dødelig for hans påståtte viktigste skapninger? Trenger jo ikke gå ut i kosmos engang, strengt talt. Vår egen klode er på mange vis i det store og hele ubeboelig for mennesker.

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vår egen klode er på mange vis i det store og hele ubeboelig for mennesker.

over 75% faktisk... Var fordi vi skulle ha noe å drikke var kommentaren til et kristent nek jeg nevnte denne litt kjedelige detaljen i det praktfulle og "fininnstilte" skaperverket for, til jeg gjorde henne oppmerksom på saltvannet... Da ble svaret at det var så mye vann for at vi skulle ha noe å seile i... Jeg gadd ikke å verdige henne et svar engang, gikk derfra hode ristende... Mot dumhet kjemper man forgjeves...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vår egen klode er på mange vis i det store og hele ubeboelig for mennesker.

Mot dumhet kjemper man forgjeves...

Mot dårskap kjemper selv gudene forgjeves bro. Av den grunn har jeg som policy at jeg ikke diskuterer med religiøse, konspirasjonsteoretikere eller psykotiske mennesker - logikk,fakta og rasjonalitet biter ikke på disse menneskene.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare ..

Forøvrig synes jeg spørsmålene rett og slett er for barnslige, litt sånn snørrete barnslige mer presist - muligens derfor ingen gidder bry seg med dem heller

Hva med å finne ett virkelig godt spørsmål, og da tenker jeg på at det er såpass godt at svaret befinner seg i spørsmålet? Det hadde vært noe å skryte av, ikke disse gjengangerne som har florert på nettet i årevis, og som er oversatt sannsynligvis fra engelsk

Hva med å si noe om hva "unborn" eller "uncreated" kan være for noe, hvilke kløktig forslag har man på sånt? Jeg klarer ikke engang se det for meg, og det er langt mer interessant enn disse vandrehistorier som florerer mest for å latterliggjøre

Hva med at hvis det er sånn at en troende kan innbille seg å se gud og mere til, og det kan vitenskapen forklare med at slik fungerer hjernen vår, altså innbilningskraft. Da må jo den kraften kunne virke for overbeviste kritikere også, ved at de kan ikke se gud og mer til fordi de innbiller seg å ikke se noe, og hvem har da rett, begge har samme kraften/evnene?

For det det er verdt ..

Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg spørsmålene rett og slett er for barnslige, litt sånn snørrete barnslige mer presist - muligens derfor ingen gidder bry seg med dem heller

Hva med å finne ett virkelig godt spørsmål, og da tenker jeg på at det er såpass godt at svaret befinner seg i spørsmålet? Det hadde vært noe å skryte av, ikke disse gjengangerne som har florert på nettet i årevis, og som er oversatt sannsynligvis fra engelsk

Hva med å si noe om hva "unborn" eller "uncreated" kan være for noe, hvilke kløktig forslag har man på sånt? Jeg klarer ikke engang se det for meg, og det er langt mer interessant enn disse vandrehistorier som florerer mest for å latterliggjøre

Hva med at hvis det er sånn at en troende kan innbille seg å se gud og mere til, og det kan vitenskapen forklare med at slik fungerer hjernen vår, altså innbilningskraft. Da må jo den kraften kunne virke for overbeviste kritikere også, ved at de kan ikke se gud og mer til fordi de innbiller seg å ikke se noe, og hvem har da rett, begge har samme kraften/evnene?

For det det er verdt ..

Dette røret her forstod jeg lite av. Hva er poenget ditt? 

Er du uenig eller enig i at mennesker uintelligent designet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

For det det er verdt ..

Du ypper som vanlig til krig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For det det er verdt ..

Jeg leter etter gode spørsmål, det er poenget!

Jeg er enig i at mennesker er "kleine und smutsig", men det som ser at mennesket er bare det er ikke det samme, så det vil jeg ha svar på hva er!?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Haha. Vi er lite praktiske med andre ord. Irriterende spørsmål jeg angrer på at jeg leste, nå kommer jeg til å ligge hele natta og tenke på dette. :p

Sov godt!

Tathata means ‘Suchness’, or ‘as-is-ness of the moment’. When I first came across this word ‘Suchness’ in Zen literature, I thought, ‘What the heck is Suchness? Suchness! That’s nonsense! Can’t figure that one out.’ If we hold perceptions to be reality, then in order for our world to be real, we have to perceive it as something. It can’t be just what it is. We have to interpret it, or give it a name, or describe it in some way. We perceive the world through words, through ideas. This obsession with cameras and photography now, is just wanting to capture things, capture moments on film, petrify them in time, and make them fixed because everything is moving and changing. But Suchness, or Tathata, the Tathagata, is right now. This is the way it is. But sometimes, when I say, ‘This is the way it is,’ somebody will say, ‘You mean this is the way it is forever?’ No! RIGHT NOW — this is the way it is. The only way it can be is the way it is right now! It’s changing, but at this moment, the Suchness of this moment, is just this way. The thinking mind has to stop. Otherwise you will want to ask, ‘Where is it? What is he saying?’ You just have to stop your mind and listen, or watch. Then you will be relating to Suchness, the Suchness of the moment, the as-is-ness.

Lenke til kommentar

Haha. Vi er lite praktiske med andre ord. Irriterende spørsmål jeg angrer på at jeg leste, nå kommer jeg til å ligge hele natta og tenke på dette. :p

Vi er meget praktiske. Faktisk er vi på toppen av rangstigen i dyrelivet pga våre evolusjonære fortrinn (iq) til tross for at vi stiller fysisk svakt. 

Det kan meget vel hende at det er vi mennesker som kommer til å kolonisere verdensrommet. Men vi er ikke perfekte og vi har mange feil og mangler for evolusjon er ikke perfekt, den er til tider også tilfeldig.

Alt dette tyder på at det ikke er en skaper bak vår eksistens. For det har vi for mange logiske brister som en allmektig skaper ikke ville falt for. 

Lenke til kommentar

For det det er verdt ..

Jeg er enig i at mennesker er "kleine und smutsig", men det som ser at mennesket er bare det er ikke det samme, så det vil jeg ha svar på hva er!?

Det her blir for luftig, tåkete og usammenhengende. Prøv på nytt når du er edru

• Liker 3
Lenke til kommentar

Wubwub:"

Utakk er verdens lønn".

Mange av disse tingene skyldes at vi gikk fra en tilværelse i uforgjengelighet til en tilværelse i forgjengelighet, for eksempel er det mange plager som skyldes aldring.

Jeg syns det ville vært rart å ha to hjerter eller to hjerner...

Sist gang jeg så en slik tråd, klagde den også på halebeinet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utakk er verdens lønn".

Mange av disse tingene skyldes at vi gikk fra en tilværelse i uforgjengelighet til en tilværelse i forgjengelighet, for eksempel er det mange plager som skyldes aldring.

Så grunnen til at fødsler historisk sett har stor dødelighet for både mor og barn er fordi vi gikk fra uforgjengelighet til forgjengelighet? 

Ja det er kanskje rart å tenke på at vi hadde hatt flere organer eller andre organer enn vi egentlig har. Vi er vant til at vi er bygd som vi er så alt annet ville vært rart. Det betyr ikke dermed at evolusjon ikke har hatt anledning til å bygge oss anderledes.

Om vi historisk sett hadde hatt 3 øyne så ville du ha tenkt at det ville vært rart om vi bare hadde 2 øyne. Ser du hvor jeg vil hen?

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

Utakk er verdens lønn".

Hva er så rart med to hjerner? Vi har jo forsåvidt det i dag også siden den er todelt.http://forskning.no/fisk-hjernen-biologi-evolusjon/2008/02/rovdyr-til-hoyre-venner-til-venstre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For det det er verdt ..

Har det aldri slått deg at du ikke kan se ditt eget hode, annet enn I speilet der borte? Og at det som du ser ut fra egentlig er tomt. Har det ikke slått deg at når du ser og snakker med ett annet menneske, så ser du bare hans hode, og for å snakke med han må du "låne" det hodet, og han låner ditt, og så sitter dere å snakker sammen og tror at dere bruker deres egne hoder .. er ikke det ganske rart, og hvis vi misforstår så åpenbare ting, hva annet kan vi gå glipp av?

Vi har ikke hoder noen av oss :)

Og du behøver bare passe din egen rusing, jeg trenger ingen sløvende stimuli og rømme fra den fæle verden, og fortrekker å være i virkeligheten nå

Lenke til kommentar

For det det er verdt ..

Har det aldri slått deg at du ikke kan se ditt eget hode, annet enn I speilet der borte? Og at det som du ser ut fra egentlig er tomt. Har det ikke slått deg at når du ser og snakker med ett annet menneske, så ser du bare hans hode, og for å snakke med han må du "låne" det hodet, og han låner ditt, og så sitter dere å snakker sammen og tror at dere bruker deres egne hoder .. er ikke det ganske rart, og hvis vi misforstår så åpenbare ting, hva annet kan vi gå glipp av?

Vi har ikke hoder noen av oss :)

Og du behøver bare passe din egen rusing, jeg trenger ingen sløvende stimuli og rømme fra den fæle verden, og fortrekker å være i virkeligheten nå

Jeg klikker nå på klage knappen. Debatt retorikken din er usaklig, angripende og uredelig. Dette er ikke verdt min tid.

Om du har noen argumenter om trådens tema så svarer jeg gjerne på dette. Men fjas og sludder som du nå serverer er under min verdighet å svare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enten evolverer vi vekk fra å ha en hale, ellers evolverer vi til å få en hale... Hva tror du gud tenkte på da han skapte oss med et haleben (altså om vi ser bort i fra evolusjon, som er svaret på halebenet...)

Hadde trærne vært lilla istedenfor grønne ville vi funnet tanken på grønne trær skikkelig latterlige, som vi i dag finner lilla farge på trær... Men det er bare fordi vi er vant til grønne trær... Skjønner du det eller gjør du ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...