Gå til innhold

Lage egen Li-ion pakke for laptop


Anbefalte innlegg

Etter kjøp av ny laptop med tom plass for optisk stasjon slår det meg at det er 2 dl luft inni maskinen. Dette er realestate man burde kunne stappe noe nyttig inn i, som f eks batterier. Jeg kan lett få plass til 4 Li-ion celler fra mobiltelefoner og et ladebord inni der. Totalpris for noe slikt vil ligge under 150,- og vil gi ca 20 Wh ekstra (1,5 - 2 timer) for billige 1400 mAh batterier.

 

Er det noe problem å hekte en slik pakke i parallell med et eksisterende laptop-batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På seriøse laptoper (proffmodeller) får man originale batterier for dette, eller så kan man sette inn en caddy for en ekstra harddisk.

 

Skal du eksperimentere med hjemmelagede batterier håper jeg du ikke har naboer eller andre i huset som kan bli berørt hvis det begynner å brenne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er et problem. Du kan nemlig ikke kontrollere laddingen på enkeltvise batterier i parallell.

Jeg tenkte å benytte et ladebord for 4 celler. Har ikke funnet noen slike brett som kan lese temp, og vet ikke om de kutter output fra hele pack'en når en celle kutter. Det er jo ting man må finne ut av. Laptop-batterier har jo også mange pin's, så lurer litt på om det er noen kommunikasjon der, eller om det kun er balansering av celler etc.

 

 

På seriøse laptoper (proffmodeller) får man originale batterier for dette, eller så kan man sette inn en caddy for en ekstra harddisk.

 

Skal du eksperimentere med hjemmelagede batterier håper jeg du ikke har naboer eller andre i huset som kan bli berørt hvis det begynner å brenne.

Skulle ønske det fantes en standard for ultrabay slik gamle IBM-maskiner hadde ja, men mobiltelefonbatterier har jo innebygget beskyttelse, så burde egentlig være relativt trygt. Ekstern lading de første gangene er en selvfølge.

 

De umiddelbare problemene jeg ser er om min 3,5 A lader vil takle det, om slike ladebord fra Kina synes 19V DC er passe, og om laptoper har noe slags sensorer som leser batteri-id og evt nekter å bruke fake. (kunne evt slakte et gammelt laptopbatteri for å få en krets)

 

Teoretisk kunne man jo få plass til 8 celler, men da vil det ikke være en eneste mm igjen om de begynner å bule...

Lenke til kommentar

Ouch. Har både loddestasjon og pågangsmot, men fikling med ic'er og databusser er langt utenfor komfortsonen min.

 

Jeg får åpne en gammel laptop å sjekke om det sitter en ladekrets i laptop'en, eller om den sender 19V direkte på batteripakken. Om regulatoren sitter i selve laptop'en vil det jo være vanskelig, da laderegulator som mates av en annen laderegulator høres litt iffy ut (om ikke balansering av ulikt dimensjonerte celler er OK, og jeg kan komme unna med en balanseringskrets

 

Ser også ut til at originalbatteriet inneholder registre, og at en parallellpakke som ligger å balanserer mot dette vil gjøre uheldige ting med både cycle count og andre data...

 

Vet at inni Apple-maskiner sitter det gjerne 3 parallelle Li-Ion pakker av forskjellig størrelse

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt litt i samme bane, men jeg tenker å bruke 5 stk 12V batterier av den flate typen (2,2 eller 2,3Ah). I sum vil jeg da få ca 130Wh. Disse kan lades direkte med en 12V lader og for å få akkurat passe spenning ut tenker jeg å bruke en slik adapter: http://www.ebay.com/itm/Notebook-Laptop-PC-DC-In-Car-Cigarette-Lighter-Charger-Power-Adapter-with-8-Port-/231682945757?fits=Model%3ACharger&hash=item35f16132dd:g:9OwAAOSwQPlV8RHV&vxp=mtr

Lenke til kommentar

Høres ut som en slags ekstern batteripakke på (2,3 x 5 x 12 = ) 138 Wh ~ 10 timer... Kan ikke tenke meg at det får plass inni en laptop :)

Hvilke batterier er det?

 

Men, om det skal gjøres litt kompakt, og takle batterienes varierende spenning, så er vel en regulator av typen boost konverter å foretrekke ( http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=step+up+converter&_frs=1 ) på output ( 12 > 19 V )

Lenke til kommentar

Høres ut som en slags ekstern batteripakke på (2,3 x 5 x 12 = ) 138 Wh ~ 10 timer... Kan ikke tenke meg at det får plass inni en laptop :)

Hvilke batterier er det?

 

Men, om det skal gjøres litt kompakt, og takle batterienes varierende spenning, så er vel en regulator av typen boost konverter å foretrekke ( http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=step+up+converter&_frs=1 ) på output ( 12 > 19 V )

 

Ja, det blir en litt stor ekstern batteripakke for å ha under PC'en. 12V > 19V omformeren jeg linket til takler 10-15V på inngangen og er nok av boost-type. Mye mulig at dem du linker til er enklere å bygge inn i batterikassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...