Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt kamera/linse, budjett 10-20k.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har planer om og kjøpe nytt kamera. Jeg går fra en Sony A58 med linsa som kommer med. Har vært nokså fornøyd med kameraet hittil men sliter litt med "camera shake" når jeg tar bildene for hånd. Er ikke så skarpt som jeg skulle ønske det heller.

 

Det jeg trenger er et sett som skyter i høy oppløsning (minst 20mp) og har minst mulig depth of field siden jeg driver mye med "photogrammetry" og trenger skarpe bilder fra kant til kant. Lav ISO er også noe jeg altid tar bilder med (200-400).

 

Har sett mye på fullformat kameraer, men prisen er såpass høy og spørsmålet er jo da om det er verdt det?

 

Jeg har helt ærlig ikke mye erfaring med kameraer generelt sett så litt hjelp hadde vært flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at Canon 750D vil gjøre noen forskjell.

Jeg vil heller si at Sony A58 er like bra eller bedre, det har blant annet innebygget bildestabilisering i huset mens Canon kameraet er avhengig av at objektivet har stabilisering.

 

Du sier at du sliter med kamera shake, tar du bildene i auto modus? Det kan være at problemet ikke ligger i kameraet men at du har for lav lukketid på de bildene du ikke er fornøyd med.

 

Skarpe bilder fra kant til kant er avhengig av god optikk samt at man blender ned noe, du vil ganske sikkert oppnå dette med et nytt objektiv i stedet for å bytte kamera.

Endret av Døgnvill
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som Pentax K-1 er en åpenbar kandidat:

- 36 Mp

- Fullformat

- Ikke AA-filter (= skarpere bilder)

- Innebygget 5-trinns 5-aksers stabilisering (alle objektiv, dermed inkludert lyssterke fastobjektiver, vidvinkel og alt mulig annet)

- Objektiver med svært høy kvalitet (skarphet, kontrast etc).

- Pentax er kjent for å få mer bildekvalitet ut av Sonys sensorer enn det Sony klarer selv

 

Det er riktignok i øvre ende av budsjettet (20k) for kamerahuset alene, men du finner ikke noe annet som kan måle seg på oppløsning, stabilisering og bildekvalitet i nærheten av den prisen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har helt ærlig ikke mye erfaring med kameraer generelt sett så litt hjelp hadde vært flott.

 

Enig med Døgnvills innlegg. Et nytt kamera vil ikke fikse uskarpe bilder pga "Camera shake". A58 har stabilisator innebygd. Ett nytt kamera kan kanskje gi en litt bedre stabilsiator, men neppe noen enorm forskjell. Også litt usikker på om du vil ha mer dybdeskarphet eller mindre? Kanskje du kunne legge ut et eksempel på et bilde du ikke synes er godt nok, og si hva du er misfornøyd med? Det er alltid lettere å gi råd når man er helt sikker på hva problemet er.

 

Hvis du er opptatt av lite fortegning og skarphet fra hjørne til hjørne kan det være akutelt med et makroobjektiv, ellers vil et stativ være beste hjelp mot rystelser av kameraet, gitt at det ikke er for upraktisk å bruke for din type bilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tviler på at Canon 750D vil gjøre noen forskjell.

Jeg vil heller si at Sony A58 er like bra eller bedre, det har blant annet innebygget bildestabilisering i huset mens Canon kameraet er avhengig av at objektivet har stabilisering.

 

Du sier at du sliter med kamera shake, tar du bildene i auto modus? Det kan være at problemet ikke ligger i kameraet men at du har for lav lukketid på de bildene du ikke er fornøyd med.

 

Skarpe bilder fra kant til kant er avhengig av god optikk samt at man blender ned noe, du vil ganske sikkert oppnå dette med et nytt objektiv i stedet for å bytte kamera.

Jeg skyter alltid i manuel. Prøve og ha så høy mulig shutterspeed for og unngå uskarpe bilder når jeg tar bildene for hånd, samt lav ISO og høy aperture (rundt f/11). Camera shake er kanskje og overdrive litt, men er ofte litt ujevn her og der når jeg ikke bruker tripod. 

 

Det er ikke bare derfor jeg vil ha nytt kamera da. Er interesert i litt høyere oppløsning (derfor jeg så på Sony A7r) siden det vil si at jeg trenger og ta færre bilder (driver med photogrammetry, tar mange bilder av et objekt og gjør det om til en 3D model deretter).

Lenke til kommentar

se#: Jeg vil påstå det blir stor forskjell i stabilisering mellom A58 og K-1:

 

1. K-1 har rekordgod stabilisering med hele 5 trinn. Hvor mye har A58? Kanskje 4.

2. K-1 veier omtrent dobbelt så mye som A58. Det skal altså dobbelt så store krefter til for å riste kameraet like mye. Alternativt rister det halvparten så mye ved like store krefter.

3. K-1 har i teorien et drøyt trinn fordel på ISO. I praksis muligens noe mer siden K-1 er 3 år nyere og sikkert gjør støybehandlingen en hel del bedre. Et trinn høyere ISO betyr halvert lukkertid og dermed halvering av tiden rystelsene får virke.

1+2+3: Jeg blir ikke overrasket over om det blir 3 trinn opplevd større stabilitet. 3 trinn er tilsvarer 8 ! ganger mindre kamerabevegelser i løpet av eksponeringa.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg skyter alltid i manuel. Prøve og ha så høy mulig shutterspeed for og unngå uskarpe bilder når jeg tar bildene for hånd, samt lav ISO og høy aperture (rundt f/11). Camera shake er kanskje og overdrive litt, men er ofte litt ujevn her og der når jeg ikke bruker tripod. 

 

Det er ikke bare derfor jeg vil ha nytt kamera da. Er interesert i litt høyere oppløsning (derfor jeg så på Sony A7r) siden det vil si at jeg trenger og ta færre bilder (driver med photogrammetry, tar mange bilder av et objekt og gjør det om til en 3D model deretter).

På f/11 vil du nesten uansett få kamerarystelser siden du får en relativ lang lukkertid, men brennvidden du bruker har også innvirking.

 

Kamerarystelser "camera shake" vil også gjøre bilder uskarpe.

 

Problemet er at du ønsker og ta bilder håndholdt med stor dybdeskarphet "alt i bildet skarpt" det er bortimot umulig ved bruk av et kamera med stor sensor, du har tre måter og omgå det på.

 

  1. et kamera som gjør "focus stacking"
  2. et kamera med meget liten sensor "telefon foreksempel"
  3. bruke stativ
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skyter alltid i manuel. Prøve og ha så høy mulig shutterspeed for og unngå uskarpe bilder når jeg tar bildene for hånd, samt lav ISO og høy aperture (rundt f/11). Camera shake er kanskje og overdrive litt, men er ofte litt ujevn her og der når jeg ikke bruker tripod. 

 

Du har altså VELDIG mye lys!

Lenke til kommentar

Problemet er at du ønsker og ta bilder håndholdt med stor dybdeskarphet "alt i bildet skarpt" det er bortimot umulig ved bruk av et kamera med stor sensor, du har tre måter og omgå det på.

 

  1. et kamera med meget liten sensor "telefon foreksempel"

 

Nei, det er ikke nødvendig. Det holder å bruke mindre blenderåpning og samtidig gå tilsvarende opp med ISO. Det gir akkurat samme resultat. 

Lenke til kommentar

 

Problemet er at du ønsker og ta bilder håndholdt med stor dybdeskarphet "alt i bildet skarpt" det er bortimot umulig ved bruk av et kamera med stor sensor, du har tre måter og omgå det på.

 

  1. et kamera med meget liten sensor "telefon foreksempel"

 

Nei, det er ikke nødvendig. Det holder å bruke mindre blenderåpning og samtidig gå tilsvarende opp med ISO. Det gir akkurat samme resultat. 

 

Det er vel akkurat det TS har gjort med blandende resultater ?

 

Kan tenke meg at prosessen en kameratelefon gjør under fotografering vi forenkle fotograferingen i forholdt til et digitalt speilreflekskamera når man tar bilder i gitt situasjon utifra erfaring/kompetanse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at du ønsker og ta bilder håndholdt med stor dybdeskarphet "alt i bildet skarpt" det er bortimot umulig ved bruk av et kamera med stor sensor, du har tre måter og omgå det på.

 

  1. et kamera med meget liten sensor "telefon foreksempel"

 

Nei, det er ikke nødvendig. Det holder å bruke mindre blenderåpning og samtidig gå tilsvarende opp med ISO. Det gir akkurat samme resultat. 

 

Det er vel akkurat det TS har gjort med blandende resultater ?

 

Nei, han skrev helt spesifikt "lav ISO"

Lenke til kommentar

Det høres også ut som Loggie24 har litt overdreven frykt for å sette opp ISOen noen få hakk. Sitat: "Lav ISO er også noe jeg altid tar bilder med (200-400)". Det kan godt hende resultatet blir bedre av å sette opp ISO og dermed få mindre kamerarystelser. Slik jeg forstår det er rystelsene et større problem for bildene enn støyen.

 

Ellers så stusser jeg på disse to:

Det jeg trenger er et sett som skyter i høy oppløsning (minst 20mp) og har minst mulig depth of field siden jeg driver mye med "photogrammetry" og trenger skarpe bilder fra kant til kant.
Prøve og ha så høy mulig shutterspeed for og unngå uskarpe bilder når jeg tar bildene for hånd, samt lav ISO og høy aperture (rundt f/11).

Her oppnår Loggie24 det motsatte av det han prøver på. Prøv f/3,5 (eller deromkring) så får du minst mulig dybdeskarphet og mye kortere lukkertider. Alternativt så oppnår du mye dybdeskarphet med f/11 hvis det var de du mente.

 

Loggie24: Hvor langt unna er et typisk objekt du gjør fotogrammetri på? Hvor stort er et typisk objekt?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at du ønsker og ta bilder håndholdt med stor dybdeskarphet "alt i bildet skarpt" det er bortimot umulig ved bruk av et kamera med stor sensor, du har tre måter og omgå det på.

  • et kamera med meget liten sensor "telefon foreksempel"
 

Nei, det er ikke nødvendig. Det holder å bruke mindre blenderåpning og samtidig gå tilsvarende opp med ISO. Det gir akkurat samme resultat.

 

Det er vel akkurat det TS har gjort med blandende resultater ?

 

 

Nei, han skrev helt spesifikt "lav ISO"

Ja, og telefonkamera er et alternativ istedenfor og gå opp i iso som TS ikke ønsker, at et telefonkamera ikke gir like gode resultater som et dedikert kamera er jo også en selvfølge sålenge man vet eksakt hva man skal gjøre.

 

Har egentlig glemt at lys mye, lys også oppveier for bruk av lav iso, lav blender "høyt tall" og rask lukker.

Lenke til kommentar

Det høres også ut som Loggie24 har litt overdreven frykt for å sette opp ISOen noen få hakk. Sitat: "Lav ISO er også noe jeg altid tar bilder med (200-400)". Det kan godt hende resultatet blir bedre av å sette opp ISO og dermed få mindre kamerarystelser. Slik jeg forstår det er rystelsene et større problem for bildene enn støyen.

 

Ellers så stusser jeg på disse to:

Det jeg trenger er et sett som skyter i høy oppløsning (minst 20mp) og har minst mulig depth of field siden jeg driver mye med "photogrammetry" og trenger skarpe bilder fra kant til kant.
Prøve og ha så høy mulig shutterspeed for og unngå uskarpe bilder når jeg tar bildene for hånd, samt lav ISO og høy aperture (rundt f/11).

Her oppnår Loggie24 det motsatte av det han prøver på. Prøv f/3,5 (eller deromkring) så får du minst mulig dybdeskarphet og mye kortere lukkertider. Alternativt så oppnår du mye dybdeskarphet med f/11 hvis det var de du mente.

 

Loggie24: Hvor langt unna er et typisk objekt du gjør fotogrammetri på? Hvor stort er et typisk objekt?

Jeg prøver og få mest mulig dybdeskarphet, beklager viss det er forvirrende måten jeg beskriver det på, skriver så lite norsk at det er lettere og forklare på engelsk :p

 

Pleier og ta bilder rundt 1-1.5m unna objektet.

 

Grunnen til at jeg er redd får og sette opp ISO er at jeg vil ha minst mulig "noise" i bildene mine. Det gir meg bedre resultater i ettertid.

Endret av loggie24
Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom til å tenke på er at du antagelig jobber med statiske objekter? I så fall er det jo bare å bruke stativ og lange lukkertider som bare det. Altså ISO 100, f/11-16 og så får bare lukkertiden bli som den blir.

 

Hvis det er viktig å unngå stativ så kan du pøse på med lys. Med 1-1,5m avstand er det både mulig og enkelt. Flere sterke lamper og eventuelt softbokser for å diffusere lyset om det er noen blanke flater.

 

Apropos høy oppløsning og statiske motiver, sjekk ut Pentax K-3II og K-1 sin "pixel shift resolution" og Olympus OMD EM5 mark II sin "high resolution mode", samt Sigma quattro-serien. Alle gir effektivt høyere oppløsning enn vanlig bayer-sensor modus.

Lenke til kommentar

Jeg prøver og få mest mulig dybdeskarphet beklager viss det er forvirrende måten jeg beskriver det på, skriver så lite norsk at det er lettere og forklare på engelsk

"Depth of field" er dybdeskarphet på norsk, så forvirringen ligger i at du sa "minst mulig depth of field", ikke i bruken av engelsk.

 

Ellers så er jeg enig med Simen i at stativ høres ut som trikset.

 

Utover det, så burde ikke A58 ha noen problemer med skarpheten, men det er jo ikke gitt at objektivet er det skarpeste hvis det er kitobjektivet. Så kan være verdt å satse på bedre optikk. Klart, nå er ikke A-fatningen Sonys største satningsområde for tiden, så mulig det er like greit å forlate skuta med en gang.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utover det, så burde ikke A58 ha noen problemer med skarpheten, men det er jo ikke gitt at objektivet er det skarpeste hvis det er kitobjektivet. Så kan være verdt å satse på bedre optikk.

Jeg var inne på tanken om å foreslå det, men kom til å tenke på at han bruker f/11 og da har det fint lite å si hvilket objektiv man bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...