Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 ... jeg har fått med meg at i Oslogryta så er elbilene et vesentlig hinder for bussene. ...Sånn sett skyver elbilene folk over på bane i stedet for vei...Nja, på meg virker det som når folk får el-bil så slutter de å reise kollektivt. Jeg betviler at det er særlig miljømessig gunstig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Hva bra mener du halvtomme dieselbusser som kjører i rykk og napp gjennom ruta A-C-G-H-T-S-Y-D-L-B gjør bedre for miljøet enn elbiler som kjører effektivt A-B? Eller ennå bedre: fullsatte elbiler som kjører effektivt A-B? Jeg vil samtidig minne om at busser har (og må ha) mye slappere utslippskrav til NOx og partikler enn det dieselbiler har. Det gjelder også når man regner utslipp per passasjer-km. Endret 11. april 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Du står jo forøvrig fritt til å tro at el-bil transport miljømessig er bedre enn kollektivt (f.eks buss), jeg behøver ikke være enig. Jeg mener fortsatt at flere av incentivene til el-bil kjøp er kontraproduktive ihht miljøet. Dvs. el-bil fordelene utligner/svekker reisefordelene med kollektivtransport og evt. sykkel for mye. Forøvrig; I Euro 6 er nox kravet for en buss 1/3 av utslippet til en personbil (0.12gr/km vs 0.35gr/km). Endret 11. april 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Jeg mener fortsatt at flere av incentivene til el-bil kjøp er kontraproduktive ihht miljøet. Dvs. el-bil fordelene utligner/svekker reisefordelene med kollektivtransport og evt. sykkel for mye. Jeg ser mange tror dette, ligger det noe empiri bak? finnes det undersøkelser på dette? For meg er dette veldig banalt da jeg bor i en by med dårlig kollektiv tilbud, ikke taxi/bussfelt osv slik at her er det nok ikke aktuelt, men jeg kan se poenget i storbyer. Men ja, finnes det noe håndfast? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Ikke som jeg har sett. Du har helt rett i at mine meninger kun er basert på egne observasjoner, konkret stats/doks om emnet hadde vært interessant. Helt enig i at el-bil fordelene kun vil påvirke de valgmulighetene som er tilstede for den enkelte; Er sykkel/kollektivt uansett helt uakuellt har el-bil fordeler liten påvirkning vedr. dette. Ulempen vil i tilfelle være at det senere neppe blir regnet som særlig nyttig senere å bygge ut kollektiv trafikken til stedet, noe som vel rammer de uten førerkort. Endret 11. april 2016 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå