Gå til innhold

Grunnen til at EL-Bil har fritak for bompenger?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

... jeg har fått med meg at i Oslogryta så er elbilene et vesentlig hinder for bussene. ...Sånn sett skyver elbilene folk over på bane i stedet for vei...

Nja, på meg virker det som når folk får el-bil så slutter de å reise kollektivt. Jeg betviler at det er særlig miljømessig gunstig.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bra mener du halvtomme dieselbusser som kjører i rykk og napp gjennom ruta A-C-G-H-T-S-Y-D-L-B gjør bedre for miljøet enn elbiler som kjører effektivt A-B? Eller ennå bedre: fullsatte elbiler som kjører effektivt A-B? Jeg vil samtidig minne om at busser har (og må ha) mye slappere utslippskrav til NOx og partikler enn det dieselbiler har. Det gjelder også når man regner utslipp per passasjer-km.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du står jo forøvrig fritt til å tro at el-bil transport miljømessig er bedre enn kollektivt (f.eks buss), jeg behøver ikke være enig.

 

Jeg mener fortsatt at flere av incentivene til el-bil kjøp er kontraproduktive ihht miljøet. Dvs. el-bil fordelene utligner/svekker reisefordelene med kollektivtransport og evt. sykkel for mye.

 

Forøvrig;

I Euro 6 er nox kravet for en buss 1/3 av utslippet til en personbil (0.12gr/km vs 0.35gr/km).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at flere av incentivene til el-bil kjøp er kontraproduktive ihht miljøet. Dvs. el-bil fordelene utligner/svekker reisefordelene med kollektivtransport og evt. sykkel for mye.

 

 

 

Jeg ser mange tror dette, ligger det noe empiri bak? finnes det undersøkelser på dette? 

For meg er dette veldig banalt da jeg bor i en by med dårlig kollektiv tilbud, ikke taxi/bussfelt osv slik at her er det nok ikke aktuelt, men jeg kan se poenget i storbyer. Men ja, finnes det noe håndfast? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ikke som jeg har sett. Du har helt rett i at mine meninger kun er basert på egne observasjoner, konkret stats/doks om emnet hadde vært interessant.

 

Helt enig i at el-bil fordelene kun vil påvirke de valgmulighetene som er tilstede for den enkelte; Er sykkel/kollektivt uansett helt uakuellt har el-bil fordeler liten påvirkning vedr. dette.

Ulempen vil i tilfelle være at det senere neppe blir regnet som særlig nyttig senere å bygge ut kollektiv trafikken til stedet, noe som vel rammer de uten førerkort.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...