Gå til innhold

Grunnen til at EL-Bil har fritak for bompenger?


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg logikken i at EL-biler har fritak for bompenger?

 

Skal ikke de kjøretøyene være med å betale for veiutviklingen som alle andre? De kjører jo på veien, og sliter like mye på asfalten.

 

Miljø-aspektet har de allerede fått 'betalt' for ved å slippe å betale innkjøpsavgift (halv pris på bilen)

og de har stor rabatt på veiavgiften.

 

Til og med ferger slipper de å betale på! Det er jo helt hinsides: De bruker jo tjenesten og blir fraktet over sjøen på lik linje med alle andre.

 

Bruker man samme logikken, så skulle jo de kunne gå rett inn på REMA og forsyne seg med det de ville ha uten å betale: "Jeg kjører EL-bil!"

Ok, det er greit! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

El-bilen har masse fordeler fordi man må legitimere synet sitt på klima. Egentlig bare en coveroperasjon for å skatte de mange bensinbilbrukerene enda høyere enda Norge ikke står for en brøkdel av CO2 utslippene. Har du ikke lagt merke til hvordan alle partiene skal være med på grønnsakskiftet? Det er fordi de ønsker sterkere kontroll aka. høyere skatter, flere avgifter og reguleringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noen av el-bil fordelene er totalt meningsløse, men så er jo politikk ingen logisk øvelse.

 

Blant annet går jo mye av bompengene (i Oslo) til kollektivsatsing. I tillegg til at El-bil er sperrer for bussene i trafikken (kollektivfelt) støtter de således ei kollektivtrafikken økonomisk (manglende bompenger). De bidrar kun økt mengde svevestøv. Jeg vet om to stk som har skiftet fra T-Bane til Leaf.

 

"Miljøregnskapet" er det kun politikere som får til å gå opp.

Lenke til kommentar

Tja, mye av hensikten med subsidiene er at det skal få elbilene "over kneika" markesmessig og gjøre de mer akseptert generelt. Med bare rundt 20% andel av nybilsalgene vil jeg påstå at elbilene er for lite subsidiert eller alternativt at diesel/bensin er for lite avgiftsbelagt.

 

Hensikten med å frita de for bompenger er ikke isolert sett logisk for det bompengene er ment å gå til, men det er mer en overordnet gulrot som virker på en helt annen måte.

 

Men når vi først er inne på ulogiske bieffekter så synes jeg det er merkelig at ikke sykler (el eller manuell) er subsidiert med fult avgiftsfritak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, mye av hensikten med subsidiene er at det skal få elbilene "over kneika" markesmessig og gjøre de mer akseptert generelt. Med bare rundt 20% andel av nybilsalgene vil jeg påstå at elbilene er for lite subsidiert eller alternativt at diesel/bensin er for lite avgiftsbelagt.

 

Hensikten med å frita de for bompenger er ikke isolert sett logisk for det bompengene er ment å gå til, men det er mer en overordnet gulrot som virker på en helt annen måte.

 

Men når vi først er inne på ulogiske bieffekter så synes jeg det er merkelig at ikke sykler (el eller manuell) er subsidiert med fult avgiftsfritak.

Nå glemmer du en liten detalj, nemlig at det er SVÆRT BEGRENSET utvalg når det kommer til elbiler som er fullt ut kapable til å erstatte en bil som benyttes til langkjøring, samt at den ene produsenten som er kurant på dette viset (Tesla) fortsatt er for dyr for folk flests bilbudsjett. Mulig denne nye modellen som skal komme endrer dette, men forbrukere vil gjerne ha litt å velge i.

 

Subsidiene er mer enn gode nok. Nå har jeg ikke råd, men i hodet mitt er det krystallklart at sålenge bilen er billig i drift og gir mye for pengene ved innkjøp er det irrelevant om jeg må betale for ferge eller ei. Hadde lett kjøpt en Model X, selv med innskrenkinger i bruksinsentivene.

Lenke til kommentar

Med bare rundt 20% andel av nybilsalgene vil jeg påstå at elbilene er for lite subsidiert eller alternativt at diesel/bensin er for lite avgiftsbelagt.

Eller at grunnen til det svake salget er at el-bil-produktet er for dårleg. Slik eg brukar bilen, treng eg å kunne køyre inntil 100 mil pr. dag og fylling, og fylle drivstoff på fem minutt. El-bilane er visst ikkje heilt der ennå.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at rimelige elbiler var fult ut kapable til den bruken dere skisserer, men at 20% av markedet fortsatt er relativt lite og selv det er takket være ganske mye incentiver. Hadde incentivene blitt fjernet ville nok andelen sunket betraktelig og elbiler hadde kanskje ikke kommet seg over kneika i volumsalg før om veldig lenge. Statens incentiver har altså som hensikt å flytte den kneika nærmere. Når salget blir bedre av en rekke grunner, deriblant rekkevidde, kan man begynne å trappe ned på incentivene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Med bare rundt 20% andel av nybilsalgene vil jeg påstå at elbilene er for lite subsidiert eller alternativt at diesel/bensin er for lite avgiftsbelagt.

Eller at grunnen til det svake salget er at el-bil-produktet er for dårleg. Slik eg brukar bilen, treng eg å kunne køyre inntil 100 mil pr. dag og fylling, og fylle drivstoff på fem minutt. El-bilane er visst ikkje heilt der ennå.

Da passer ikke elbil for deg.

 

Heldigvis er det ikke normalt å kjøre 100 mil hver dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...men at 20% av markedet fortsatt er relativt lite og selv det er takket være ganske mye incentiver...

Problemet (ihvertfall i området hvor jeg bor) er jo at incentivene slik de nå er utformet reduserer bruken av kollektivtrafikk mer enn hva det påvirker valg ved nybilkjøp. En del nå har to biler istedenfor en, de skal jo fortsatt til hytta...
Lenke til kommentar

 

...men at 20% av markedet fortsatt er relativt lite og selv det er takket være ganske mye incentiver...

Problemet (ihvertfall i området hvor jeg bor) er jo at incentivene slik de nå er utformet reduserer bruken av kollektivtrafikk mer enn hva det påvirker valg ved nybilkjøp. En del nå har to biler istedenfor en, de skal jo fortsatt til hytta...

 

Her i byen erstatter elbilen både sykkel og buss for de fleste som har det. Så står de hele dagen og tar opp gratis plasser i sentrum.

Når de kommer hjem setter de seg ned og klager på nettet for at de ikke har mer fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...men at 20% av markedet fortsatt er relativt lite og selv det er takket være ganske mye incentiver...

Problemet (ihvertfall i området hvor jeg bor) er jo at incentivene slik de nå er utformet reduserer bruken av kollektivtrafikk mer enn hva det påvirker valg ved nybilkjøp. En del nå har to biler istedenfor en, de skal jo fortsatt til hytta...

Her i byen erstatter elbilen både sykkel og buss for de fleste som har det. Så står de hele dagen og tar opp gratis plasser i sentrum.

Når de kommer hjem setter de seg ned og klager på nettet for at de ikke har mer fordeler.

Dette har du såklart beviser for?

Lenke til kommentar

Jeg syns man skal være konsekvent rundt dokumentasjon av påstander. Om påstanden i post #17 trenger dokumentasjon er det på sin plass å be om det samme om påstandene i post #1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 og 16. Ellers blir det litt sånn "jeg liker ikke det du påstår, kan du vennligst bruke tid på å finne en kilde? Ikke det? Da tar du nok feil, gitt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...men at 20% av markedet fortsatt er relativt lite og selv det er takket være ganske mye incentiver...

Problemet (ihvertfall i området hvor jeg bor) er jo at incentivene slik de nå er utformet reduserer bruken av kollektivtrafikk mer enn hva det påvirker valg ved nybilkjøp. En del nå har to biler istedenfor en, de skal jo fortsatt til hytta...

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg har fått med meg at i Oslogryta så er elbilene et vesentlig hinder for bussene. Nå har heldigvis Oslo som eneste sted i landet, både tog, t-bane og trikk som tar unna det aller meste av de kollektivreisende. Sånn sett skyver elbilene folk over på bane i stedet for vei. Enn så lenge elbilene får lov til å bruke kollektivfeltet. Kanskje det er avskaffet allerede for alt jeg vet. Jeg tviler sterkt på at elbilene får særlig mange til å velge bensin/diesel-bil fremfor buss. Da tror jeg heller det blir stadig mer populært å sitte på med hverandre (gjerne elbil) for å pendle raskere til og fra jobb. Om elbilene reduserer bruken av dieselbusser så er nok det hovedsaklig positivt da folk flytter over til bane eller å sitte på med hverandre. Sistnevnte med bensin/diesel-bil er forresten miljømessig fult på høyde med å ta dieselbuss. Mindre trengsel på bussene gir jo også gledelige effekter for bussbrukerne: mindre trengsel, mer komfort og raskere busstur siden det brukes mindre tid på å skyfle folk inn og ut av bussen.

 

Bedre med en elbil + en bensin/diesel-bil enn begge to bensin/diesel. Det er også bedre for miljø og klima med 5-6 dager i uka med kun eldrift og annenhver helg bensin/diesel, enn det er å kjøre alt dette med bensin/diesel, selv om familien skulle klart seg med ett eksemplar i stedet for to (el + b/d).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...