CCC Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Hei!Jeg sliter litt med denne oppgaven her. X er normalfordelt med ukjent forventning μ. Variansen er ukjent Vi oberverer utfallene 2,12; 6,01; 3,98 og 2,11. c) Lag et 90 prosents konfidensintervallJeg har kommet frem at at jeg må ta gjennomsnitt av X +- (S/kvadratrot av n)*Z0.05.Spørsmålet mitt er hvordan regner jeg ut S, altså standardaaviket? Jeg vet at standardaaviket er kvadratroten av varians, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal regne den ut i dette tilfelle. Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne ha hjulpet meg Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Ikke 100% sikker, men jeg mener det er: der N er antall observasjoner, er de forskjellige observasjonene og er forventningsverdien (gjennomsnittet i dette tilfellet) (edit: dette er altså variansen - som du skriver er standardavviket kvadratroten av dette) Endret 9. april 2016 av ventle 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Det vanligste er vel å dele på n-1 heller enn n. Og siden utvalget er så lite og variansen ukjent må du bruke student t, ikke normalfordeling. 1 Lenke til kommentar
CCC Skrevet 9. april 2016 Forfatter Del Skrevet 9. april 2016 Læreren har allerede sagt at s=1,858 Stemmer det at N=3 i dette tilfelle? Prøvde først å sette inn N=4, men da fikk jeg ikke s=1,858, men når jeg satt inn N=3 så fikk jeg 1,858! Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 N er lik fire, men som jeg sa skal du dele på n-1, altså tre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå