Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Antenne forsterker på DAB radio

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt et ettermontertings kit for å få DAB radio til bilen. Med i kitet følgte det med en antenne forsterker, setet er plug&play.

Etter monteringen så får jeg fram DAB kanalene, men når jeg prøver å spille de av så virker de bare 2-3 sekunder før det begynner å hakke, eller ikke virke i det helle tatt. Mistenker såklart at det er dårlig signal pg.a feil montering av antenne forsterkeren.

Verkstedet som monterte forsterkeren byttet ut den originale forsterkeren med den som følgte med kitet. Den er markert på venstre side av bilen der den blå ringen er på bildet under.

Men produsenten hevder at det er feil og at den skal være på høyreside der den røde ringen er markert. Det jeg ikke skjønner, hva har det å si hvilken side den er montert på ? Er det meningen det skal være en forsterker på begge sider? Fikk ikke noe svar fra produsenten hvorfor den måtte være på høyre side.

post-79212-0-74885300-1460146506_thumb.jpg

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg skjønner ikke helt hva som var i bilen fra før, og hva som er ettermontert her. For å kunne motta DAB stabilt må du ha en brukbar/god DAB-antenne, og det er ikke mange biler dette kan gjøres uten å montere en ny antenne (pisk eller glass/tape). Kan det være at det som er montert av overganger/forsterkere fra bilens antenne® ikke fungerer for DAB?

Lenke til kommentar

Det er kanskje meningen DAB-forsterkeren skal monteres i tillegg til den opprinnelige (for FM), mens verkstedet har byttet den ut? Det i seg selv forklarer derimot ikke selve mottaksproblemene...

Ja det er kanskje sånn det er meningen. De på verkstedet mente at den gamle bare støttet FM, mens den som er montert nå er både for FM+DAB.

Jeg skjønner ikke helt hva som var i bilen fra før, og hva som er ettermontert her. For å kunne motta DAB stabilt må du ha en brukbar/god DAB-antenne, og det er ikke mange biler dette kan gjøres uten å montere en ny antenne (pisk eller glass/tape). Kan det være at det som er montert av overganger/forsterkere fra bilens antenne® ikke fungerer for DAB?

Den originale antennen som er på bilen behøver ikke å byttes bare forsterker, dette er bekreftet fra andre. Den antenne forsterkeren markert i blått på bildet er der den gamle satt, den ble så demontert og erstattet med den som fulgte med DAB kitet.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I DAB-enheten skal det være en innstilling for å slå på/av power til antenneforsterkeren. Står denne riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...