Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] HJELP! Bilen min ikke godkjent etter EU-kontroll


Anon1

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

 

Bil: Opel Corsa 1,2 (2002)

 

Jeg vet rett og slett ingenting om biler og trenger råd og tips her,håper dere kan hjelp. Bilen har vært gjennom en EU-kontroll i dag og ble ikke godkjent, og av følgende grunner:

 

1 - Bremserør: Rør skadat eller sterkt korrodert, begge sider, bakre, fra foran drivstofftank

 

2 - Styremekanismens tilstand: For stor slitasje i kuler/ledd/hjelpsnekke, høyre ytre

 

3 - Fjærer og stabilisator: Fjær eller komponent til fjær skadet, deformert eller har brudd, venstre bakre

 

4 - Generell tilstand,understell, ramme og utstyr: Kraftig korrosjon i bærende elemener som påvirker stivheten, rust i travers foran

 

5 - Eksosrør og lyddempere: Eksosanlegget ikke tilstrekkelig festet eller er utett, bakre, opphengshummi mangler. 

 

SÅÅÅ,hva ville du ha gjort eller anbefalt her i en sånn situasjon? Kom med råd og tips, og jeg vil sette stor pris på det. Takk :)

Endret av Anon1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver for seg er alle bortsett fra nr. 4 overkommelige, men det blir jo penger av det. Var jeg deg ville jeg ha bedt om et pristilbud fra verkstedet som tok kontrollen, samt et par andre verksteder. Jeg gjetter på at summen vil bli godt over 50% av bilens verdi, så det spørs om det ikke bare er å presse den til spiker...

 

EDIT: eller selge den som delebil. En hobbymekaniker kan fint få den på veien igjen.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Hver for seg er alle bortsett fra nr. 4 overkommelige, men det blir jo penger av det. Var jeg deg ville jeg ha bedt om et pristilbud fra verkstedet som tok kontrollen, samt et par andre verksteder. Jeg gjetter på at summen vil bli godt over 50% av bilens verdi, så det spørs om det ikke bare er å presse den til spiker...

 

EDIT: eller selge den som delebil. En hobbymekaniker kan fint få den på veien igjen.

 

 

Tusen takk for svar :) Dette var litt trist da jeg virkelig håpet at alle punktene var overkommelige :/ Vet du hva nr.4 vil evt koste sånn ca? 

Lenke til kommentar

Punkt 4 avgjør hva jeg vil råde deg til, her er nok det beste å bytte bil.

 

Jeg ville bedt et verksted om en second opinion, da ikke i form av eu-kontroll men i form av at du ber om at de uttaler seg om hvorvidt det er mye rust på bilen.

 

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar

 

Hver for seg er alle bortsett fra nr. 4 overkommelige, men det blir jo penger av det. Var jeg deg ville jeg ha bedt om et pristilbud fra verkstedet som tok kontrollen, samt et par andre verksteder. Jeg gjetter på at summen vil bli godt over 50% av bilens verdi, så det spørs om det ikke bare er å presse den til spiker...

 

EDIT: eller selge den som delebil. En hobbymekaniker kan fint få den på veien igjen.

 

 

Tusen takk for svar :) Dette var litt trist da jeg virkelig håpet at alle punktene var overkommelige :/ Vet du hva nr.4 vil evt koste sånn ca? 

 

 

Nei. Alt er overkommelig så lenge det ikke er farlig rust på bærende karosserideler, men det vil aldri i livet være lønnsomt. Igjen: spør et par verksteder, så har du litt peiling.

Lenke til kommentar

Hvor tok du EU-kontrollen?


 


1 - Bremserør: Rør skadat eller sterkt korrodert, begge sider, bakre, fra foran drivstofftank


Bremserør er ikke vanskelig å bytte, men må "lages" av verkstedet (bøyes, kuttes, etc). Hvis de sitter over drivstofftanken, må denne taes ut først, så det kan bli litt dyrt. Vil tippe en 2000 kr for dette. Her er det arbeidet som koster, ikke delene


 


2 - Styremekanismens tilstand: For stor slitasje i kuler/ledd/hjelpsnekke, høyre ytre


Ny bærekule koster ikke mye, og er enkle å bytte. Vil tippe 1500 kr + deler. Etterpå bør det taes en hjulstillingskontroll, som sikkert kommer på en 1500 kr den også.


 


3 - Fjærer og stabilisator: Fjær eller komponent til fjær skadet, deformert eller har brudd, venstre bakre


Fjær koster vel en 700-800 kr, og en 1000-lapp i arbeid vil jeg tippe. Denne bilen har separat fjær og demper, noe som gjør det mye lettere å bytte fjæren.


 


4 - Generell tilstand,understell, ramme og utstyr: Kraftig korrosjon i bærende elemener som påvirker stivheten, rust i travers foran


Dette er det som før ble kalt farlig rust. Mye lettere, ikke sant? Uansett er dette det mest tvilsomme punktet på listen. Avhengig av plassering og størrelse på hullet, varierer prisen. Hvis det er lett tilgjengelig er det bare å sveise inn noe nytt metall, er det vanskelig plassert, kan det fort bli dyrt. Her snakker vi hvertfall 5000 kr, kanskje 7000, kanskje mer. Er den rustet helt i stykker, kan det være aktuell å bytte hele traversen. Den er skrudd fast i karosseriet, og en ny (brukt) bør du kunne få til noen tusenlapper. Å bytte hele traversen vil kreve en forstillingskontroll, og en del arbeid. 


 


En annen ting er at rust ofte blir for strengt vurdert. Det er klare retningslinjer på hvor store rusthull som må til før det kvalifiserer til feil, likevel har jeg sett biler få anmerkning på overflaterust. Jeg vil derfor anbefale å ta en titt under forstillingen på bilen, og se om du finner områder som er svært rustet (gjennomrustet). Evt. kan du ta bilen inn til en etterkontroll hos NAF eller Vegvesenet, og få en vurdering der.


 


5 - Eksosrør og lyddempere: Eksosanlegget ikke tilstrekkelig festet eller er utett, bakre, opphengshummi mangler. 


Enkleste jobben på listen. Selve gummiopphenget koster neppe mer enn 50-100 kr, og montering tar et minutt eller to for et verksted, 5-10 minutter for deg selv.


 


Vi snakker da om en mulig totalsum på rundt 21 450. Jeg vil likevel tippe det blir billigere om du lar et verksted gjøre alt sammen. Kanskje 15 000 kr. Kjenner du en som kan sveise, og er villig til å gjøre det, blir det også billigere.


 


Hvor vidt du skal fikse det eller selge/vrake er opp til deg. Disse bilene selges for mellom 20 000 - 40 000, så det kan være en grei idé å fikse den, hvis den ellers er i god og pålitelig stand. Å kjøpe ny bil kan være risikofylt, da du ikke kjenner bilen du kjøper på samme måte som du kjenner din egen.


 


Forresten, så kan du legge ut et anbud på arbeidet på http://www.finn.no/oppdrag/, http://mittanbud.no eller lignende tjenester, og se hvem som er billigst.


Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Punkt 4 høres mye verre ut en det nødvendigvis er. Det er bare "rust i travers foran" som spesifiserer problemet som må utbedres.

 

Bilens verdi ligger rundt 15-20 000, i godkjent tilstand. Utbedring av alle punktene kan komme på samme beløp. Det betyr ikke at det bare er å sende bilen til pressing. En tilsvarende bil vil altså koste deg det samme, pluss omregistrering 1500, minus vrakpant 3000. Nå vet du hva du har, men du vet ikke hva du får. Det kan altså lønne seg å reparerer bilen selv om kostnadene utgjør hele bilens verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor tok du EU-kontrollen?

 

1 - Bremserør: Rør skadat eller sterkt korrodert, begge sider, bakre, fra foran drivstofftank

Bremserør er ikke vanskelig å bytte, men må "lages" av verkstedet (bøyes, kuttes, etc). Hvis de sitter over drivstofftanken, må denne taes ut først, så det kan bli litt dyrt. Vil tippe en 2000 kr for dette. Her er det arbeidet som koster, ikke delene

 

2 - Styremekanismens tilstand: For stor slitasje i kuler/ledd/hjelpsnekke, høyre ytre

Ny bærekule koster ikke mye, og er enkle å bytte. Vil tippe 1500 kr + deler. Etterpå bør det taes en hjulstillingskontroll, som sikkert kommer på en 1500 kr den også.

 

3 - Fjærer og stabilisator: Fjær eller komponent til fjær skadet, deformert eller har brudd, venstre bakre

Fjær koster vel en 700-800 kr, og en 1000-lapp i arbeid vil jeg tippe. Denne bilen har separat fjær og demper, noe som gjør det mye lettere å bytte fjæren.

 

4 - Generell tilstand,understell, ramme og utstyr: Kraftig korrosjon i bærende elemener som påvirker stivheten, rust i travers foran

Dette er det som før ble kalt farlig rust. Mye lettere, ikke sant? Uansett er dette det mest tvilsomme punktet på listen. Avhengig av plassering og størrelse på hullet, varierer prisen. Hvis det er lett tilgjengelig er det bare å sveise inn noe nytt metall, er det vanskelig plassert, kan det fort bli dyrt. Her snakker vi hvertfall 5000 kr, kanskje 7000, kanskje mer. Er den rustet helt i stykker, kan det være aktuell å bytte hele traversen. Den er skrudd fast i karosseriet, og en ny (brukt) bør du kunne få til noen tusenlapper. Å bytte hele traversen vil kreve en forstillingskontroll, og en del arbeid. 

 

En annen ting er at rust ofte blir for strengt vurdert. Det er klare retningslinjer på hvor store rusthull som må til før det kvalifiserer til feil, likevel har jeg sett biler få anmerkning på overflaterust. Jeg vil derfor anbefale å ta en titt under forstillingen på bilen, og se om du finner områder som er svært rustet (gjennomrustet). Evt. kan du ta bilen inn til en etterkontroll hos NAF eller Vegvesenet, og få en vurdering der.

 

5 - Eksosrør og lyddempere: Eksosanlegget ikke tilstrekkelig festet eller er utett, bakre, opphengshummi mangler. 

Enkleste jobben på listen. Selve gummiopphenget koster neppe mer enn 50-100 kr, og montering tar et minutt eller to for et verksted, 5-10 minutter for deg selv.

 

Vi snakker da om en mulig totalsum på rundt 21 450. Jeg vil likevel tippe det blir billigere om du lar et verksted gjøre alt sammen. Kanskje 15 000 kr. Kjenner du en som kan sveise, og er villig til å gjøre det, blir det også billigere.

 

Hvor vidt du skal fikse det eller selge/vrake er opp til deg. Disse bilene selges for mellom 20 000 - 40 000, så det kan være en grei idé å fikse den, hvis den ellers er i god og pålitelig stand. Å kjøpe ny bil kan være risikofylt, da du ikke kjenner bilen du kjøper på samme måte som du kjenner din egen.

 

Forresten, så kan du legge ut et anbud på arbeidet på http://www.finn.no/oppdrag/, http://mittanbud.no eller lignende tjenester, og se hvem som er billigst.

 

 

 

Tusen takk for et utfyllende svar! :)  Tok EU-kontrollen hos Mekonomen. 

Lenke til kommentar

Punkt 4 høres mye verre ut en det nødvendigvis er. Det er bare "rust i travers foran" som spesifiserer problemet som må utbedres.

 

Bilens verdi ligger rundt 15-20 000, i godkjent tilstand. Utbedring av alle punktene kan komme på samme beløp. Det betyr ikke at det bare er å sende bilen til pressing. En tilsvarende bil vil altså koste deg det samme, pluss omregistrering 1500, minus vrakpant 3000. Nå vet du hva du har, men du vet ikke hva du får. Det kan altså lønne seg å reparerer bilen selv om kostnadene utgjør hele bilens verdi.

 

 

Takk for svar  :)

Lenke til kommentar

Om du ikke skrur selv - kjør med den sålenge det går uten at du får avskiltningsbegjæring, lever den til vraking og få igjen halve årsavgifta om det er før 1 juni (eller var det juli?) i tillegg til de 3000,-

Plukk evt av litt deler (dekk feks) om det er mulig å selge det videre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpte denne bilen for vrakpant. Tipper minst 30-40,000 for å få den i stand. Jeg tror ikke ett verksted vil ta inn bilen uten forskuddsbetaling.

 

Whaat? Hvilke verksteder er det du bruker? Om så hele traversen må byttes, blir det mye billigere enn dette.

 

Edit:

På den bensinstasjonen jeg jobbet på før, tok vi i mot og leverte ut nøkler for et Ford bilverksted. En av kontrollsedlene jeg husker, var en Ford Escort, som hadde farlig rust i begge gulv foran, begge kanaler, og begge rammevanger bak + diverse andre ting tilsvarende det denne bilen har. Prisen for alle reparasjoner kom på rundt 20 000 kr hvis ikke jeg husker helt feil. Og dette var på et godkjent Ford-verksted.

 

En nabo sin bil har nettopp vært på EU-kontroll, og fått lignende feil som denne bilen + en del andre ting + rust i både kanaler og hjulhus: Estimert pris: 10 000 til 16 000 på verksted.

 

30-40 000 kr for denne jobben beskrevet her er svindel uten sidestykke.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde ikke kjøpte denne bilen for vrakpant. Tipper minst 30-40,000 for å få den i stand. Jeg tror ikke ett verksted vil ta inn bilen uten forskuddsbetaling.

 

Whaat? Hvilke verksteder er det du bruker? Om så hele traversen må byttes, blir det mye billigere enn dette.

 

Edit:

På den bensinstasjonen jeg jobbet på før, tok vi i mot og leverte ut nøkler for et Ford bilverksted. En av kontrollsedlene jeg husker, var en Ford Escort, som hadde farlig rust i begge gulv foran, begge kanaler, og begge rammevanger bak + diverse andre ting tilsvarende det denne bilen har. Prisen for alle reparasjoner kom på rundt 20 000 kr hvis ikke jeg husker helt feil. Og dette var på et godkjent Ford-verksted.

 

En nabo sin bil har nettopp vært på EU-kontroll, og fått lignende feil som denne bilen + en del andre ting + rust i både kanaler og hjulhus: Estimert pris: 10 000 til 16 000 på verksted.

 

30-40 000 kr for denne jobben beskrevet her er svindel uten sidestykke.

 

 

Takk for at du delte dette :)  30-40 000 kr hørtes altfor mye ut! Jeg har allerede hørt med en verksted som kan gjøre dette på rundt 15 000 kr, og det syntes jeg ikke var så aller verst. Men vil høre med flere andre verksteder før jeg bestemmer meg for noe konkret

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...