Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

WubWub har 156 i IQ ifølge Mensa. [Debatt om intelligens]

WubWub

Anbefalte innlegg

[...]

Om jeg derimot trener sammen med denne damen i 3 år så vil jeg bli minst dobbelt så sterk pga mitt genetiske potensiale (menn kan ifølge biologer bli 50% sterkere enn kvinner ved samme trening). 

[...]

Hmmm... Prosentregning er forvirrende, eller hva?

Det er ikke åpenbart for alle (de fleste). 

Det finnes mange dårer av rang som innbiller seg at man kan sette et tall på sin intelligens i løpet av en liten test som bare tester en type intelligens. Som om scoren man får er motstykket til høyden og vekta di. Vi vet ikke engang hva noe så naturlig som drømmer er eller hva formålet er, alt vi har er teorier. Så hvordan sette et tall på hjernekraften når vi i utgangspunktet vet lite om hvordan hjernen fungerer?

Jeg ser dette fenomenet om og om igjen i tråder på mange forskjellige forum som handler om IQ og alle svarer f.eks "Jeg HAR 140 i iq" etter å ha tatt en online iq clickbait quiz eller mensa test.

Det som jeg også biter meg fast er at alle som svarer har mellom 120-160 i IQ. Et eksempel på dette er denne tråden : http://forum.kvinneguiden.no/topic/1017536-test-hvor-smarte-er-folk-her-inne/?page=1

Jeg ser det samme fenomenet gjentar seg i alle tråder hvor folk poster sine resultater. INGEN har snitt IQ. Jeg finner det også merkelig at alle på internet er på geni nivå til tross for at jeg vet utifra tidligere diskusjoner at noen av disse såkalte geniene egentlig er mentale dverger og undermålere.

Det er ikke så fryktelig vanskelig å avgjøre om et menneske er smart eller ei. Mange av scorene folk viser til samsvarer ikke med hvordan de fremstår.

Det er nok flere forklaringer på at de som svarer har gode resultater. For det første så er ikke tester på internettet spesielt pålitelige. For det andre så er det nok et visst seleksjonsbias; Du er mer troende til å ta en IQ test når du har tidligere erfaringer som tilsier at du vil score bra. Du vil i tillegg være mer troende til å legge ut resultatet ditt dersom du først gjør det over snittet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt den skriftlige testen mensa bruker, eller brukte for 5 år siden iallefall, og den går kun til 135.
Fikk forøvrig 135, men det viktige er hvordan man bruker intelligensen. Hjelper ikke å vite hvordan man baker kaker om man aldri gjør det, eller no'.
Er forøvrig ikke medlem.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Forskere er ikke enig i hva intelligens egentlig er, og hva man burde måle.. Derfor finner man nok forskjellige tester. De fleste IQ-tester, tester blant annet arbeidshukommelse, hurtighet, samt krystallisert og flytende intelligens. Personer som scorer høyt på IQ-tester, scorer gjerne veldig høyt på én bestemt gren, derfor er man nødvendigvis ikke et geni selv om man scorer høyt på en slik test. Videre er det sagt at gener står for rundt 60-70% av variasjonen av intelligens, og når det gjelder potensial så kan det utgjøre så mye som 20 poeng, hvor da familieforhold har veldig mye å si for utviklingen av  intelligens. 

Det eneste stedet jeg vet at IQ-tester blir brukt, er av enkelte karriereveiledere og hos enkelte bedrifter i forbindelse med ansettelse. Jeg tok selv en sånn IQ-test før et intervju, hvor internettet av en eller annen grunn var veldig treigt og brukte lang tid på å laste. Jeg vil tro at den har noe for seg kanskje. Er man en teknologibedrift ønsker man kanskje ikke ansette en person som kommer veldig dårlig ut på en slik test, men bortsett fra det har jeg ikke inntrykk av at en slik IQ-score bare blir en del av helhetsinntrykket.

Når det gjelder det å være god å prate for seg, så tror jeg ikke man er automatisk flink bare fordi man har høy IQ. Bare å se på enkelte sivinglinjer på NTNU, hvor mange lever i egen boble og aldri har hatt en jente. Disse er gjerne introverte, og mangler i tillegg kanskje litt sosial trening. 

Lenke til kommentar

Hadde helt klart ansatt en normalt smart fyr/dame med empati, sosiale antenner og lærevillighet fremfor en som fronter egen og meget mulig innbilt iq-score på et forum, som i tillegg virker umoden, lett narsissistisk og sosialt klønete. Et lett valg om man ikke velger personer til enkeltmannsforetak uten menneskelig samhandling.

Endret av Pop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde helt klart ansatt en normalt smart fyr/dame med empati, sosiale antenner og lærevillighet fremfor en som fronter egen og meget mulig innbilt iq-score på et forum, som i tillegg virker umoden, lett narsissistisk og sosialt klønete. Et lett valg om man ikke velger personer til enkeltmannsforetak uten menneskelig samhandling.

Du har tydelig misforstått hovedinnlegget. Det er på ingen måte fronting av egen IQ, tvert imot. Dette påpeker jeg også. 

HI retter et kritisk søkelys mot påstanden om at høyt intelligente drar flest damer i kraft av å alltid ha bedre talegaver enn snittet. Jeg retter også et kritisk søkelys mot de fundamentale feilene i IQ tester som bare tester en type intelligens av de flere ti-talls forskjellige typene intelligens.

Det er også de som tar en IQ test for så å hevde at "jeg har 130 i IQ" som om deres score er svøpt i stein på lik linje med høyden og vekten din. 

Jeg er med på tankegangen om at en mensa test kan gi en pekepinne på hvor landet ligger , men ikke noe mer enn det. Det er hva du fyller hjernen din med som har noe betydning. En med 100 IQ kan ha større allmennkunnskap og spesialisering enn en med 160 iq som ikke fyller hjernen med noe av verdi. 

Faktum er at vi idag vet hvor lite om hvordan hjernen fungerer og det er et hån mot intelligens å påstå at man kan sette et tall på hvor stor hjernekraft man har i løpet av en liten kort test som bare tester et område. 

At du går på meg som person for å komme med et par stikk i form av personangrep uten engang ha lest (eventuelt forstått) problemstillingen jeg tar opp sier mer om din intelligens enn en IQ test vil gjøre.

Om du anklager meg for manglende lærevillighet så er du på ville avveier. Jeg gjør omtrent ikke annet enn å lese faglitteratur som spenner seg over et bredt spekter og det har jeg gjort siden jeg var meget ung.  

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...