Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

WubWub har 156 i IQ ifølge Mensa. [Debatt om intelligens]


WubWub

Anbefalte innlegg

Tittelen i denne tråden er både riktig og feil. Ja, jeg har scoret 156 på en Mensa IQ test. Men om du spør meg hva min IQ er så kan jeg ikke si den er 156 for det stemmer ikke. Jeg skal forklare hvorfor litt lenger ned i tråden her. (Dette er ikke en debatt om WubWub's intelligens, dette er en debatt om intelligens generelt bare for å gjøre dette klinkende klart.) 


 


Jeg har i det siste reflektert over intelligens og IQ tester etter at jeg havnet i diskusjon med en som påstod at menn med høy intelligens drar flest damer fordi de i kraft av sin høye IQ ALLTID vil være dyktigere til å prate for seg enn gjennomsnittlige menn. Jeg siterer : "en intelligent mann vil alltid ha en fordel fordi han er flinkere til å snakke." 


 


Min respons til dette var : Du tenker på lingvistisk intelligens her. Til tross for at språklig intelligens er endel av hele IQ pakken så kan man fint være intelligent og reflektert uten å ha de helt store taleevnene , ordforrådet eller den sosiale kompetansen til å føre en oppegående samtale. 


 


Han sa seg uenig på dette grunnlaget : "Jeg studerer (Mastergrad i teknisk fysikk - Siv.ing ntnu) er det få intelligente som ikke har en viss taleevne."


 


Jeg har etter beste evne prøvd se verden fra hans øyne å se om kanskje han ha rett, men jeg får det ikke til å rime med min egen forståelse av verden. Faktisk er jeg fristet til på hevde at en slik uttalelse er uintelligent fordi det viser til en manglende evne til å se det store bildet og alle variabler som er involvert, men jeg skal være så politisk korrekt og diplomatisk at jeg heller sier dette : En slik uttalelse er lite gjennomtenkt.


 


Slik jeg ser det :


Metaforisk sett så blir vi alle født med en bøtte. Noen blir født med små bøtter, noen har middelsstore bøtter og de mest intelligente har de største bøttene. Men hva disse bøttene fylles med er opp er forskjellig og grunnlaget for hva man vil fylle bøtta med formes allerede i ung alder.


 


Noen av de som har de største bøttene fyller den kanskje ikke opp i det hele tatt? Det er ikke alle som bruker sitt potensiale.


 


For dere som ikke tar ann så er betyr altså en bøtte : mentale kapasiteter og potensiale.


 


Så la oss snakke litt om potensiale. Du kan være lynende intelligent men allikevel være en mental dverg om du ikke benytter deg av ditt potensiale.


 


Et eksempel: Det alle vet er at alle menn er sterkere enn damer. Dette er for mange et udiskutabelt faktum. Men dette er feil, menn er ikke sterkere enn damer. Men menn har et genetisk potensiale for å være sterkere. 


 


Om jeg jobber på et kontor hver dag og når jeg kommer hjem så setter jeg meg foran pcen hele kvelden 10 år på rad så vil min muskelmasse forsvinne. En dame som har trent styrke og kampsport i 1-2 år vil både løfte tyngre enn meg og vinne i en slåsskamp mot meg. Hvorfor? : Interesser. Trening. Fokus. Ambisjoner. Ubrukt og brukt potensiale.


 


Om jeg derimot trener sammen med denne damen i 3 år så vil jeg bli minst dobbelt så sterk pga mitt genetiske potensiale (menn kan ifølge biologer bli 50% sterkere enn kvinner ved samme trening). 


 


Dette eksempelet er overførbart til inntelligens. Om du ikke lærer deg språk eller taleevner så vil du ikke heller ikke bli flink til å prate for deg. Om språk og kommunikasjon ikke bryr seg så vil du heller ikke bli flink til å prate eller skrive. Men du kan ha 170 i IQ allikevel. Kanskje du er verdens beste i matte? Kanskje du har høstet 10 nobelspriser i fysikk? 


 


Det er mange genier i historien som har hatt svært svekket sosial kompetanse og emosjonelle ferdigheter. For meg er det ingen automatikk i at høy IQ : Store taleevner.


 


Til tross for at lingvistisk intelligens er en del av pakken så finnes det haugevis av andre former for intelligens : Hukommelse, logikk, refleksjon, forståelse , hvor raskt man prosesserer informasjon, hvor raskt man lærer, kognitive ferdigheter, problemløsning, refleks, analytiske evner og på hvilken nivå man behandler informasjon.


 


Det ene utelukker ikke det andre. Alt handler om trening som med fysisk trening. Om du ikke trener kroppen din blir du svak, så om du er mann og ikke bruker ditt potensiale så vil ei dame blir sterkere enn deg om hun trener. Det samme gjelder for intelligens. Bruker du ikke ditt genetiske potensiale så kan selv undermålere overgå deg.


 


Eksempel : 


En ung gutt med 170 IQ bor sammen med sine foreldre fra Pakistan. Far har som hobby : Sjakk. Yrke : Dataprogrammerer. Han er introvert. Foreldrene til denne gutten snakker dårlig norsk. Gutten tar etter far å holder seg på gutterommet store deler av oppveksten med bare sin PC som selskap. Han lærer får aldri sosial kompetanse eller bra norsk. Det han derimot lærer er programmering. Når han fyller 18 år blir han headhuntet av Google og ansatt som lead developer i et nytt prestisjetungt prosjekt. 10 år senere har han høstet 10 nobelspriser for å ha utviklet teknologi som har skutt menneskeheten opp den evolusjonære skalaen.


 


Men han er en sosial kløne. Han evner ikke ha en oppegående samtale. For han har aldri lært dette hjemme eller på barne/ungdomsskolen. Han var alltid en outsider som ikke pratet med noen, derfor har han ikke lært dette.


 


En ung gutt med 100 IQ bor sammen med sine foreldre på Oslo's vestkand i en villa. Hans far er en prominent AP politiker og ekstrovert av natur. Hjemme brukes det et dannet, fint og godt språk. Gutten vokser opp med politikk i blodet. Han blir AUF politiker i alder av 18. Etter det tar han mange kurs i retorikk, kommunikasjon og kurs i kroppsspråk. Han holder mange taler og får god trening i å prate med mennesker på et nivå som treffer folk i hjertet. Når han blir voksen blir han leder av AP fordi han har evnen til å prate til mennesker på en måte som treffer de i hjertet.


 


Så la oss ta disse to guttene å plassere de i en dating situasjon. Hvem tror du stiller best når det kommer til å dra damer? Han som er smartest men ikke har erfaring med å prate eller han som er dummest men har lang trening i å prate med andre mennesker?


 


Jeg er tilbøyelig til å hevde at AP broileren opplært i kommunikasjon både praktisk og teoretisk vil ha mye større evne til å målbinde kvinner med ord som minner om magisk poesi enn programmereren som har levd på gutterommet hele livet.


 


Med disse eksemplene så knuser jeg påstanden om at "intelligente mennesker alltid har større taleevner". Det handler om potensiale og hva man engasjerer seg for.


 


Ikke alle nerder er flinke til å prate, det er fordi de kanskje er oppslukt i andre emner. 


 


Nå skal jeg spore tilbake til IQ. På bell curven så holder damer seg i snitt i midten. Altså rundt 100. Hos menn derimot så er spriket mye større. Det finnes langt flere lavt intelligente menn enn damer, dette er et faktum. Men på den andre siden så finnes det langt flere mannlige genier enn kvinner. 


 


Etter det jeg har lest er det fordi menn i større grad enn kvinner blir oppslukt av ET tema. Et mannlig geni vil dedikere ALL sin tankekraft og tid på et tema, han vil ikke tenke på annet enn akkurat det ene temaet han fokuserer på. Damer derimot har ikke lik tilbøyelighet til å bli helt oppslukt i et og samme tema. Derfor finnes det flere mannlige genier enn damer. 


 


Men disse geniene trenger ikke være smarte på andre områder. Hva angår IQ tester så mener jeg at de er på ville veier. IQ tester har store kritiske fundamentale feil. Ta f.eks Mensa testen jeg scoret topp score på. 


 


Den mensa testen tester bare EN type inntelligens. En type inntelligens av flere titalls typer inntelligens. Hjernen vår er den mest avanserte og kompliserte tingen vi har oppdaget i vårt univers, og alt som skal til er en 30 minutter lang logisk test for å avgjøre hvor bra den er?


 


Det er faktisk et hån mot min intelligens å hevde at hjernen din kan måles i et tall utifra en så kort test som bare tester et område av hjernen. Alle hjerner har forskjellig genetiske potensialer, så avgjør også personligheten vår hva vi interesserer oss for.


 


Vi gidder ikke lære oss noe vi ikke bryr oss om, men om vi brenner for et område så blir vi smarte på det området.


 


Jeg ser mange i forskjellige diskusjoner hevder f.eks "Jeg har 130 i IQ. tok en test for 3 år siden som sa det". Som om IQ er statisk? IQ er ikke statisk! Den forandrer seg hele livet ditt! Om du tar en IQ idag å får svar på 110 så kanskje om en måned får du 90 IQ på den samme testen.


 


Viktige elementer hva angår iq tester : Dagsform, psykisk helse, kosthold, fysisk trening, hvile, stress faktor, traumer, fokus, konsentrasjon. Osv.


 


IQ forandrer seg hele tiden til tross for at du er født med en mental bøtte som er gjeldende resten av livet ditt, du kan ikke trene opp intelligens.!


 


De siste årene har jeg fått 4 forskjellige svar på Mensa tester. Jeg har scoret både 156, 146, 124 og 140. Det er også verdt å nevne at jo flere Mensa tester du tar jo flinkere kan du bli! Øvelse = gjør mester. Mensa tester mener jeg også bare er tøv. De tester bare EN type intelligens men det finnes titalls flere typer inntelligens.


 


Visste du at avviket mellom IQ tester i USA og Canada er 30 ? Om du scorer 100 IQ på den offisielle IQ testen i USA vil du få 70 på den offisielle Canadiske IQ testen?


 


Du vil altså gå fra å være gjennomsnittelig intelligent til å bli psykisk utviklingshemmet bare du krysser grensa? Nå ser jeg selvfølgelig at det kommer en morroklump å sier at amerikanere er dumme, men en slik uttalelse slår bare tilbake på din egen dumhet. Årsaken her er selvfølgelig at IQ tester har fundamentale feil og mangler så uansett hva du scorer på en IQ test så kan ikke det tallet fortelle deg hvor smart du er.


 


Konklusjon : På en god dag scorer jeg 156, på en dårlig dag scorer jeg så lavt som 124. 


Med det spør jeg ,er IQ tester relevant i dagens form?


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TLDR

 

Edit: Iq-tester måler først og fremst hvor god du er til å ta iq-tester, har du ingen spesielle ferdigheter/utdanning/erfaringer bortsett fra iq-tester vil jeg si du kan være ganske ubrukelig likevel.

 

Helt korrekt. Dette oppsummerer poenget mitt enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes altså ingen test mensa har laget. Mensa arrangerer tester (som også brukes av andre). De testene som arrangeres av mensa Norge måler ikke opp til 156, det er det få tester som gjør, og noe god måling i den høyden er veldig vanskelig.
 

Konklusjon : På en god dag scorer jeg 156, på en dårlig dag scorer jeg så lavt som 124.


Tar du samme testene om igjen blir det en læringseffekt, og for de fleste så er det ikke så mange valide IQ-tester som er tilgjengelig (i alle fall ikke som kan brukes til å måle IQ opp til 156).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken test scoret du 156 på? Mensa har ingen selvutviklet IQ-test (hvert fall ikke norske mensa), men de har lisens på Raven og FRT (begge disse har et tak på 135 SD15).

 

Det er forresten en god grunn til de fleste standardiserte IQ-testene (som jeg vet om) har et tak på 135. Det trengs enorme normeringsgrupper for å måle noe særlig nøyaktig over 140ish, så alt over dette området blir stort sett gjetting.

 

EDIT: Ser at noen kom meg i forkjøpet. :wee: 

Endret av Don Quijote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes altså ingen test mensa har laget. Mensa arrangerer tester (som også brukes av andre). De testene som arrangeres av mensa Norge måler ikke opp til 156, det er det få tester som gjør, og noe god måling i den høyden er veldig vanskelig.

 

Konklusjon : På en god dag scorer jeg 156, på en dårlig dag scorer jeg så lavt som 124.

Tar du samme testene om igjen blir det en læringseffekt, og for de fleste så er det ikke så mange valide IQ-tester som er tilgjengelig (i alle fall ikke som kan brukes til å måle IQ opp til 156).

 

Online mensa tester stopper ved 140-146, husker ikke nøyaktig hvilket tall det slutter på men jeg tipper 146. Men skriftlig måler de noe høyere. 

Lenke til kommentar

En IQ-test er en test som er opparbeidet av andre mennesker. Fra mitt synspunkt, så skal vi altså teste oss selv for å se om vi klarer å tenke likt som oppfinneren, og matche hans/hennes/dems tankegang for hva som er logisk. Intelligens kan ikke måles objektivt kun subjektivt, og det er derfor mange faktorer som gir både godt og dårlig resultat - derfor har vi variasjoner i IQ-tester.

 

Hjernen er en av de organene hvor mange spørsmål enda står ubesvart. Hjernen er kompleks, og den er vanskelig å forske på. Jo mer vi oppdager, jo mer forståelse får vi av hjernen funksjon, og samarbeid med resten av kroppens vev og organer. Da stiller jeg med svært undrende til at vi skal kunne gi ETT TALL på et av menneskets mest komplekse systemer. Vi kan gi ett tall på blodsukker, kolesterol, blodtrykk, vekt - men ikke intelligens. Selv mener jeg man i minste fall at man kan skille mellom flere typer intelligenser, og forskjellig type problemløsning. Det hjelper fint lite å sitte hjemme på pc'n og få 150 i IQ hvis man ikke kan lage mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nå bare konstantert det åpenbare å tråden her, at IQ, som kun er ett mål på en spesifikk type intelligens, ikke måler alle typer intelligens...

 

Det er ikke åpenbart for alle (de fleste). 

 

Det finnes mange dårer av rang som innbiller seg at man kan sette et tall på sin intelligens i løpet av en liten test som bare tester en type intelligens. Som om scoren man får er motstykket til høyden og vekta di. Vi vet ikke engang hva noe så naturlig som drømmer er eller hva formålet er, alt vi har er teorier. Så hvordan sette et tall på hjernekraften når vi i utgangspunktet vet lite om hvordan hjernen fungerer?

 

Jeg ser dette fenomenet om og om igjen i tråder på mange forskjellige forum som handler om IQ og alle svarer f.eks "Jeg HAR 140 i iq" etter å ha tatt en online iq clickbait quiz eller mensa test.

 

Det som jeg også biter meg fast er at alle som svarer har mellom 120-160 i IQ. Et eksempel på dette er denne tråden : http://forum.kvinneguiden.no/topic/1017536-test-hvor-smarte-er-folk-her-inne/?page=1

 

Jeg ser det samme fenomenet gjentar seg i alle tråder hvor folk poster sine resultater. INGEN har snitt IQ. Jeg finner det også merkelig at alle på internet er på geni nivå til tross for at jeg vet utifra tidligere diskusjoner at noen av disse såkalte geniene egentlig er mentale dverger og undermålere.

 

Det er ikke så fryktelig vanskelig å avgjøre om et menneske er smart eller ei. Mange av scorene folk viser til samsvarer ikke med hvordan de fremstår. 

Lenke til kommentar

Sånn er det faktisk å være anonym på internet wubben. Jeg for eksempel tror egentlig verken på at du er 31 år gammel, har 156 i IQ, er sammen med ei på 16, har en revolver eller faktisk har personlighetsforstyrrelser.

 

Ser ikke hvordan dine 156 i iq er mer legit enn alle på kvinneloggen, noen av de har jo faktisk til og med screenshots.

Lenke til kommentar

Jeg har i mange år ment at IQ tester ikke viser helhetsbildet eller hva et menneske kan virkelig ha potensiale til.

Kjenner en del intelligente mennesker som har 135+ i IQ og ser jo hva de er flinke til , men også hva de ikke er flinke til. Selv de som kan å snakke for seg og er hyggelige kan faktisk ta svært ulogiske valg (som å bade kun 1 gang i uka eller aldri bruke sjampo ) fordi deres måte å tenke på sier at det er et lurt valg...

 

Slik jeg ser det så vil IQ gi deg en ok oversikt på hvor effektiv hjernen din er til å løse konkrete oppgaver , men det er vel mye en IQ test ikke kan fortelle om deg som mennesker.

 

Har du forståelse for dine medmennesker? Har du evnen til å forstå hva som kan være bra for et menneske men galt for et annet?

Kan du forstå at lover og normer i et land / religion kan være bra for de som bor der men ikke bra for andre?

Har man evnen til å kunne finne løsninger som går til det beste for flere grupper mennesker og som kanskje er det beste kompromisset mellom alle partene?

 

Eller er du den personen som kan snu en vanskelig situasjon der menneskene som er involvert hyler , skriker eller er svært aggressive? Kan du se hvem i en folkemengde er en trussel for andre? Kan du kanskje se mulige svake punkt i en stor folkemengde og dermed finne løsninger som kan sørge for sikkerheten?

 

Eller er du kanskje en kunsterisk person som kan skrive sanger eller tekster som gir andre mennesker glede? Kunst? Teater?

 

Som du forstår mener jeg at IQ ikke dekker alle disse områdene , selv om trening kan gjøre deg flinkere i disse oppgavene og hvor kjapt hjernen vår fungerer kan gi deg fordeler i hvor fort du kan løse noen av disse oppgavene mener jeg også at IQ ikke hjelper i alle disse situasjonene. Kreativitet og oppfinnsomhet er noe jeg i alle fall mener er diktert av din egen personalitet (og til en viss grade hvordan din hjerne fungerer)  og sånn sett så vil man kunne bli god i dette med trening og opplæring men å komme på topp er trolig reservert til de som er laget for dette ( som mye annet).

 

Så ja, å måle IQ per dags dato slik noen sentre gjør er i mine øyne en dårlig måte å måle hvor flink et menneske er eller hvor bra det fungerer , om noe så har man målt hvor kjapt det mennesket er til å se et utvalg med oppgaver som andre mennesker mener er "smart" og konkrete løsninger til akkurat disse problemstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...