FuzzFuet Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Hei! Har "renovert" en gammel Toshiba Satellite A350-21D, men selv om den er nå helt støvfri inni å fjernet plastikk for å forbedre luftstrømmen så går turtallet på vifta opp og ned hele tiden som en jojo. Det gjør det slik at jeg nesten ikke gidder og bruke den pga. støy Så lurer på om det er mulig og få kontoll på den? Ut i fra det jeg kan se har den nyeste tilgjengelie BIOS oppdatering. Kjører Win 10 på Pcen nå, men mulig jeg skal bruke den til å teste ut ande OS også. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Først og fremst, hvilken vifte er det snakk om? CPU, GPU eller kabinettvifte? Du kan prøve speedfan og se om denne klarer å ordne til noe om portene er PWM styrt på laptoper? Om det er en vanlig header kan du prøve med en resistor for å senke hastigheten på den, eller prøve å bytte den ut. I og med at den går opp og ned kan det jo virke som det er noe som kontrollerer den. BIOS kan ha instillinger for dette. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Kjølepasta holder ikke evig, lurt å bytte mens du er igang Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 8. april 2016 Forfatter Del Skrevet 8. april 2016 Først og fremst, hvilken vifte er det snakk om? CPU, GPU eller kabinettvifte? Du kan prøve speedfan og se om denne klarer å ordne til noe om portene er PWM styrt på laptoper? Om det er en vanlig header kan du prøve med en resistor for å senke hastigheten på den, eller prøve å bytte den ut. I og med at den går opp og ned kan det jo virke som det er noe som kontrollerer den. BIOS kan ha instillinger for dette. Er CPU vifta, kun 1 vifte i den. jeg prøvde litt med speedfan og hwmonitor i går, men ser ikke ut som de kan lese av rpm osv. på viften. Kjølepasta holder ikke evig, lurt å bytte mens du er igang Jo sant det, tempraturen er ca 40 grader i følge speedfan så den er ikke varm heller.. Jeg må jo ribbe den helt om jeg skal komme til for å få bytta, og nå har jeg akkurat satt den sammen, hehe. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 (endret) perfmon.exe /res enter,velg disk. Se om det er mye jobb på disk, et vanlig problem på eldre bærbare. En litt eldre på bærbar med treg(eldre) hdd på 5,400 rpm, og med 4-GB minne(når minne er tomt brukes hdd og da går det 100 ganger tregere). vil jobbe mye og vifte vil starter ofte. En SSD vil løse dette,med det er kanskje ikke snakk om og påkoste. Rydde opp i kjørende OS vil også hjelpe,Autoruns bedre en msconfig. Bruke et minimalistisk OS ala Arch,Puppy vil hjelpe. Du må selvsagt sjekke det opplagte at en prosess/service, ikke ligger hele tiden og bruker av CPU. Bruk Process Monitor. Endret 8. april 2016 av snippsat Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 8. april 2016 Forfatter Del Skrevet 8. april 2016 (endret) perfmon.exe /res enter,velg disk. Se om det er mye jobb på disk, et vanlig problem på eldre bærbare. En litt eldre på bærbar med treg(eldre) hdd på 5,400 rpm, og med 4-GB minne(når minne er tomt brukes hdd og da går det 100 ganger tregere). vil jobbe mye og vifte vil starter ofte. En SSD vil løse dette,med det er kanskje ikke snakk om og påkoste. Rydde opp i kjørende OS vil også hjelpe,Autoruns bedre en msconfig. Bruke et minimalistisk OS ala Arch,Puppy vil hjelpe. Du må selvsagt sjekke det opplagte at en prosess/service, ikke ligger hele tiden og bruker av CPU. Bruk Process Monitor. Glemte å nevne at den har en helt fresh og clean install av win10, så det er ikke det som er problemet. Jeg er nøye på og ikke la unødvendig ting stjele ressurser på PCene mine Viften går uavhengig om PCen jobber eller ikke, av og til er luften varm men for det meste kald. Laptopen kan så med null oppgaver å gjøre og likevel går viften opp og ned. Endret 8. april 2016 av MajoNess Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Glemte å nevne at den har en helt fresh og clean install av win10, så det er ikke det som er problemet. Jo det kan være problemet, Win-10 trekker mye ressurser så at vifte jobber mye på en eldre bærbar er ikke rart i det hele tatt. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Toshiba er vel kjent for å lage bråkete maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå