Gå til innhold

TEST: Samletest av støvsugerroboter

Anbefalte innlegg

Har en Roomba 880 selv som virrer og går.

Og med katt i huset så hjelper det med og holde hår/skit nivået nede.

Dessverre så er dørstokkene hos oss litt høye så den sliter litt med og komme seg over da bumperen treffer kanten og den endrer retning.

Så bruker den i hoved delen av huset og hiver den heller inn på de utilgjengelige rommene en stund så den får virret og gått litt der.

Imponert over hvor mye drit den klarer og få med seg, men igjen mindre imponert over hvor mye den slurver da den går rundt i rommet på "random" og passerer gjerne samme område flere ganger, men driter fullstendig i andre områder.

Men har gått fra og springe rundt med støvsugeren 2-3 ganger i uka til ett par ganger i mnd for og ta de stedene den ikke kommer skikkelig til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig lesning.

Skulle tro at slike enheter som koster priser liknende gaming-PC'er burde ha mer intelligens ombord, til å kunne skille på hvor den skal fortsette å kjøre for å støvsuge, og hvor den skal unngå å gå. Høres jo ikke bra ut at den kjører over kabler og tygger filleryetepper.

EDIT:

Takk for at dere bidrar til prisfall, eller sagt på en annen måte, tvinger iRobot til å senke prisene (kanskje).

Hva med katte og hundehår, er det noen vinner der?

LG sin lærer hvor den setter seg fast, den husker kartet.

Etter å ha hacket inn Wi-Fi kan man både styre med app, se på kartet, legge inn programmering for uken osv., samt se på kameraet :p

Den setter seg mindre og mindre fast, den likte ikke det nyeste teppet vi har (et ganske dyrt teppe som er veldig høyt), men den klarte fint et annet "designteppe" med slike kuler. Problemet med det ene teppet er at den ikke får nok friksjon når den skal rygge og snu seg samtidig. Men etter hvert tar den mer fart der den sliter, ser det ut som. I starten var det dødsirriterende, men nå er det sjeldent den setter seg fast.

Har aldri satt seg fast i stoler her, har 5 stoler på kjøkkenet, 2 på stuen, 2 på gangen.. Går fint under bord, sofa, møbel osv. Jeg har også gjemt stasjonen under et møbel, men i motsetning til hva manualen sier, er den inntil en vase :p Men det går helt fint.

Den klarer også navigere seg rundt oslolampe (med veldig tynne ben), jeg var litt redd den skulle velte oslolampen, Ledninger er det største problemet men det gjelder nok alle robotstøvsugere..

Lenke til kommentar

Grunnen til at hund og robot støvsuger ikke er venner.

min bror har en svart labrador, og det fører til masse hundehår 2 ganger i året. så han gikk til anskaffelse av en irobot støvsuger som iflg han "kunne alt"

- så over til hundehårene, joda den tok da kontroll på den fallende pelsen, bruttern ordna slik at støvsugeren tok stua og kjøkkenet i løpet av natta og han skrøt fælt av at den gjorde en skikkelig god jobb, faktisk så samarbeidet hunden og støvsugeren. Hunden tok mat rester som hadde falt på gulvet og kattmaten, robot sugeren tok støv og hundehår. grei symbiose der altså.

- men over til at de to ikke er venner lengre og at irobot støvsugeren har fått sparken.

en natt mens bruttern sov så hadde hunden blitt dårlig og hadde gjort fra seg på gulvet, stakkars han hadde diare. tror vi for det er umulig å vite. dette skjedde da rett før irobot bestemte seg for å støvsuge kjøkkenet og stua. Da roboten kom over hundens visittkort var det tydeligvis noe støvsugeren skulle jobbe ekstra med. kanskje er det en innstilling i den som gjør at den jobber ekstra med skitt hvis det sitter litt fast, ikke vet jeg. men støvsugeren hadde jobbet så mye med hundens visittkort at den hadde gått tom for strøm, så den dro til lading, etter ferdig opplading så starta den opp igjen, hentet resten av hunde bæsjen og brukte neste batteri utlading på å omhyggelig smøre hunde bærsjen på absolutt alle kvadrat sentimeter av parkett gulv, til og med glasset framfor peisen var malt brunt. - nå tenker du kanskje den jævla roboten lot det langhårete teppet under stua bordet være i fred? Nå nei da. støvsugeren hadde nemlig vasket seg selv ren på teppet og returnerte til lade stasjonen svært så stolt over den nye fargen på gulv og teppe.

omg :-P Morsom, men også forstyrrende historie.

Men jeg hadde ikke personlig programmert en robotstøvsuger for automatikk, jeg kjører den ca en gang i uken når jeg sitter ved pcen. Har ikke dyr eller barn, så det er "ofte nok". Går den seg da fast er det ingen krise. Som regel går det dog helt fint. Men en gang dro den ut strømkabelen til pcen fra veggen :p

Så man må være litt obs da.. Men har det veldig "clean" her ("skandinavisk stil"), ikke noe rot eller noe og alle møbler står opp fra gulvet.

Lenke til kommentar

Var interessert i video av hvordan de ulike robotstøvsugerne jobber i rommet, men videoene viser jo kun en 4-5 minutter med testpersonen løpende rundt i rommet. Kjekt om dere neste gang lar støvsugeren jobbe gjennom en hel dag mens dere er på jobb og viser dette i rask film. Da får man mye mer inntrykk av hvordan de ulike maskinene arbeider seg gjennom et rom (tilfeldig vs systematisk).

Ellers har jeg vanskelig for å lese tester av robotstøvsugere. Det finnes utrolig mange tester etterhvert av de samme maskinene og det er forskjellige testvinnere og -tapere i hver eneste test. Maskinen fra Miele er kåret til testvinner i flere tester, men taper altså her. Roomba 980 nærmest slaktes i andre tester. Virker som metodene man bruker for å teste disse maskinene ikke er gode nok, alternativt er QA hos produsentene elendig slik at man ender opp med å teste maskiner med feil (noe jeg mistenker med varianten fra Miele).

Endret av Atom_Mirny
Lenke til kommentar

Dere har jo utelatt den desidert beste: Vorwerk VR200 se her: http://vorwerk.no/robot_vr200

Denne blir kun solgt via nett og direktesalg, så det er muligens derfor den er "glemt"?

Uansett, utrolig urettferdig og misvisende å ha en slik test når dere utelater en som er minst 50% råere enn de som er med i testen!

Tipper det er pga de ikke får betalt for å skrive om dem.

Var jo kun 2 av 5 av robotene de linket til nettbutikkene (som jeg kan se). Mao. mer eller mindre betalt artikkel.

Hei, vi får ikke betalt for å skrive om produkter. Redaksjonen bestemmer selv hvilke produkter de skal teste og når, og gir karakterer på helt uavhengig grunnlag. Når testen er ferdig skrevet og en vinner er kåret, legges lenkene til nettbutikkene på i etterkant av våre kommersielt ansatte. Annonseavdelingen vet ikke en gang hvilke tester redaksjonen kommer med, eller hva som blir resultatet av testene – ikke før testen er ferdig og klar til å publiseres. Testene planlegges på redaksjonsmøtene, og der er det kun redaksjonen – ingen fra salgsavdelingen – som har adgang. :-) Vi forholder oss til pressens Vær varsom-plakat og Redaktørplakaten, i likhet med de fleste andre store norske medier.

Dette er et prøveprosjekt hvor vi fjerner alle bannerannonser, og i stedet lar annonseavdelingen legge inn lenker til butikker de har inngått samarbeid med ETTER at artikkelen er klar til å publiseres. Vi tjener ingen penger på dette i utgangspunktet – kun når noen faktisk kjøper produktene via disse knappene. Og det spiller ingen rolle om noen kjøper det ene eller det andre produktet, TU Media/Tek.no får betalt uansett om noen benytter seg av en slik kjøp-knapp – og redaksjonens mål er å alltid gi de beste kjøpsanbefalingene.

Da vi begynte å planlegge denne testen tok redaksjonen en runde og sjekket opp hvilke modeller vi mente var de mest interessante å ha med når vi skulle prøve å kåre den råeste robotstøvsugeren på markedet. Jeg ser at det er modeller vi godt kunne ha tatt med, og vi kommer helt sikkert til å teste flere robotstøvsugere etter hvert. Blant annet Dyson 360 Eye og Samsungs nye modell er allerede på listen over produkter vi vil teste, og den nevnte Vorwerk-modellen virker også interessant.

Det står for øvrig litt om hvordan forretningsmodellen fungerer i rammen helt i starten av artikkelen, under "Vi prøver noe nytt". :-)

Endret av Kurt Lekanger
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har selv Neato Botvac, beste investeringen jeg har gjort på lang tid. Følelsen av komme hjem etter jobb til nystøvsuget leilighet er fantastisk. Anbefales på det sterkeste!

Et lite tips: Om du klarer deg uten wifi, kjøp heller modellen Botvac 70e. Den betalte jeg 3799,- kr for. Oppgrader så standardbørsten til spesialbørsten/kombobørsten (299,- kr) og oppgrader standardfilteret til hepafilter(ca. 60,- kr). Da har du i praksis toppmodellen for en billigere penge, minus wifi-funksjonaliten selvsagt.

Smart tips! Hvis dette faktisk er nesten samme modell, men med andre børster og filtre (og uten wifi) så er jo dette en lur måte å spare litt penger på. Det er vel også her litt som på mange andre områder, at det er mulig å spare mange penger på å velge nest beste modell i steder for toppmodellen. Vi har ikke testet andre enn Botvac Connected foreløpig, men også modellene under – som Botvac D85 – har jo samme type lasernavigasjon og mange av de samme funksjonene, så det er ikke utenkelig at disse kan være et godt alternativ om man ikke trenger wifi-funksjonene. Med forbehold om at vi ikke har testet disse modellene, selvsagt. :-)

Lenke til kommentar

Var interessert i video av hvordan de ulike robotstøvsugerne jobber i rommet, men videoene viser jo kun en 4-5 minutter med testpersonen løpende rundt i rommet. Kjekt om dere neste gang lar støvsugeren jobbe gjennom en hel dag mens dere er på jobb og viser dette i rask film. Da får man mye mer inntrykk av hvordan de ulike maskinene arbeider seg gjennom et rom (tilfeldig vs systematisk).

Ellers har jeg vanskelig for å lese tester av robotstøvsugere. Det finnes utrolig mange tester etterhvert av de samme maskinene og det er forskjellige testvinnere og -tapere i hver eneste test. Maskinen fra Miele er kåret til testvinner i flere tester, men taper altså her. Roomba 980 nærmest slaktes i andre tester. Virker som metodene man bruker for å teste disse maskinene ikke er gode nok, alternativt er QA hos produsentene elendig slik at man ender opp med å teste maskiner med feil (noe jeg mistenker med varianten fra Miele).

Hei, 

Vi hadde mer video fra hver av robotene, men siden kameraet jo dekker kun et lite område ville robotene store deler av tiden oppholde seg i andre rom (det er et kjøkken og en gang som ikke dekkes av kameraet). Ingen av modellene vi hadde med i denne testen jobbet tilfeldig, alle hadde kamera eller laser og jobbet ganske systematisk. Det viste seg også at det ikke er mulig å se hvilken robot som ville vinne testen bare ved å se på bevegelsene til roboten. For eksempel beveget Samsung seg veldig systematisk, men gjorde ikke en veldig god rengjøringsjobb. 

Det at produkter kan komme forskjellig ut i ulike tester kan være fordi testkriteriene er forskjellige. Noen tester legger veldig mye vekt på pris, mens andre tester (som denne) prøver å finne den beste roboten uavhengig av pris. Og så kan det være ulik vektlegging av brukervennlighet, funksjoner, rengjøringsresultat, og så videre. Det er derfor man alltid bør lese hele testen, og derfor vi også i testene våre nøye beskriver hva vi har testet og hva vi har lagt vekt på. Leser du en test og du mener en bestemt funksjon vi har lagt vekt på ikke er viktig for deg, kan det være at du bør velge et annet produkt. Det er umulig å kåre en testvinner som er perfekt for alle – men vi prøver å legge vekt på de tingene vi mener er viktig for flest mulig av leserne. :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er vanskelig og det vil være veldig avhengig av:

1) hvilke møbler du har (en robot som er perfekt hos noen, vil være dårligere hos andre) - altså er det ingen standard testmetodikk eller "testløype".

2) arealet du har

3) hvor sensitiv du er for støy

4) hvor viktig prisen er

5) hvor mye støv/osv du har...

+++++

Det er mange faktorer :-) Det er aldri slik at ett produkt er best for alle eller for all bruk. Men husk at ingen av robotstøvsugerne er "perfekte", et annet problem kan gjerne være hvis du har ulltepper at de drar med seg lo som fester seg på møbler (statisk elektrisitet). Dette er jo umulig å unngå hvis man har ulltepper :-P

Lenke til kommentar

Er ikkje så interessant med robotstøvsugar med tanke på at manuell støvsuging berre tek berre 10 minutt i veka og at ein dyr støvsugarrobot berre kan 1 av ca 100 forskjellige oppgåver i heimen. I tillegg er den upåliteleg og har begrensa levetid, krever rekvisita og reservedelar som kostar. Så vinninga går opp i spinninga.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Noe av det dummeste jeg har kastet bort penger på noensinne.

Har man stue så å si uten møbler så funker det kanskje, ellers så er det bedre å ta seg bryet med normal støvsuging, som er bedre også.

Hvorfor er normal støvsuging bedre? Den fritiden jeg har fått som følge av å kjøpe robotstøvsuger er uvurderlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Klarer jeg meg uten en støvsuger med en slik dings? Om svaret er ja på alle delspørsmål, så ok.

Om jeg også trenger en støvsuger, for å gå etter i hele huset, rundt i alle hjørner, etasjer, trapper, kriker og kroker, så er svaret: Nei takk.

Da er dette en dings i kategorien "eggkoker".

Alt det ekstradillet du lister opp der reduseres til en ekstremt sjelden aktivitet. Nettopp fordi en robotstøvuger støvsuger hver eneste dag mens du er på jobb. Da tar det betydelig lenger tid før det bygger seg opp støv i kriker og kroker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dere har jo utelatt den desidert beste: Vorwerk VR200 se her: http://vorwerk.no/robot_vr200

Denne blir kun solgt via nett og direktesalg, så det er muligens derfor den er "glemt"?

Uansett, utrolig urettferdig og misvisende å ha en slik test når dere utelater en som er minst 50% råere enn de som er med i testen!

De sier ihvertfall i fra når de ljuger på  spesifikasjonene: 

Støynivå:  70 dBA (målt på teppe i ideelle omgivelser).

Hva er da støynivået på bart gulv i minimalistiske rom?

Hvem bryr seg? En er jo ikke hjemme mens det støvsuges.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er ikkje så interessant med robotstøvsugar med tanke på at manuell støvsuging berre tek berre 10 minutt i veka og at ein dyr støvsugarrobot berre kan 1 av ca 100 forskjellige oppgåver i heimen. I tillegg er den upåliteleg og har begrensa levetid, krever rekvisita og reservedelar som kostar. Så vinninga går opp i spinninga.

Hvis du kun støvsuger i 10 minutt så har du enten et bøttekott av en leilighet, eller så har du det skittent.

Er det noen jeg stoler på så er det min robotstøvsuger. Den har støvsuget hver eneste arbeidsdag i over fem år. Måtte bytte batteri en gang, og fikk da et større batteri til lavere pris enn originalbatteriet. Så prisen på denne, kontra vanlig støvsuger, pluss frigitt fritid, er rett og slett fantastisk bra.

Lenke til kommentar

LG sin er såpass stille at den kan støvsuge når du ser på TV, jeg synes det er en veldig viktig ting (støy).

Jeg kjøper personlig dyre noctua kjølere til pcen, så den er helt stille... (viftene går da såpass lavt at jeg ikke hører den).

Samme med den vanlige støvsugeren, har en veldig stillegående en.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

LG sin er såpass stille at den kan støvsuge når du ser på TV, jeg synes det er en veldig viktig ting (støy).

Jeg kjøper personlig dyre noctua kjølere til pcen, så den er helt stille... (viftene går da såpass lavt at jeg ikke hører den).

Samme med den vanlige støvsugeren, har en veldig stillegående en.

Er fremdels ikke hjemme når det støvsuges. Hvorfor skulle jeg være det?

Lenke til kommentar

Det at produkter kan komme forskjellig ut i ulike tester kan være fordi testkriteriene er forskjellige. Noen tester legger veldig mye vekt på pris, mens andre tester (som denne) prøver å finne den beste roboten uavhengig av pris. Og så kan det være ulik vektlegging av brukervennlighet, funksjoner, rengjøringsresultat, og så videre. Det er derfor man alltid bør lese hele testen, og derfor vi også i testene våre nøye beskriver hva vi har testet og hva vi har lagt vekt på. Leser du en test og du mener en bestemt funksjon vi har lagt vekt på ikke er viktig for deg, kan det være at du bør velge et annet produkt. Det er umulig å kåre en testvinner som er perfekt for alle – men vi prøver å legge vekt på de tingene vi mener er viktig for flest mulig av leserne. :-)

At ulike tester vektelegger ulike egenskaper er helt ok, mitt poeng var at delresultatene er totalt forskjellig, det være seg rengjøringsevne, hastighet eller brukervennlighet. F.eks. Miele sin robotstøvsuger har fått toppskåre på rengjøringsevne i enkelte tester, middels resultat i andre og her dårligst av alle, mens Roomba 980 får her toppskåre og av andre middels resultat på rengjøringsevne.

Det er ikke nødvendigvis en kritikk av Tek, kan hende deres testmetodikk er bedre enn andres, bare litt frustrasjon fra en som har lyst på robotstøvsuger, men som overhodet ikke blir noe klokere av å lese alle testene. Dessuten er jeg redd den vil ødelegge møblene mine, men det er nå en annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Til prisen av testvinneren her, så kan man jo ha vaskehjelp to ganger i mnd i et år omtrent. Jeg veit hva jeg ville gjort. :p

Anmeldt tilbyderen av vaskehjelp for sosial dumping?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...