Gå til innhold

Pagemaker 7 -utter sheit-

Hidden

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og sliter med Pagemaker, som vanlig fordi de mest idiotisk innlysende funksjoner som hadde gjort livet mitt og mange andres mye bedre. Bytte ut grafikk et sted på 200 sider? Gå gjennom det manuelt og file info -> bla deg frem til filen, erstatt, svar nei på å kopiere elementet inn i boken, gjenta 200 ganger. Utrolig moro.

For ikke å snakke om den fantastiske page numbering funksjonen som gjør at man kan lage billetter. Bare man putter 10 billetter på masterpagen, vel å merke. Og kaster bort et par tonn papir fordi det blir så mye plass til overs på hvert ark. Glem plugins, for de kan kun gjøre hva Pagemaker allerde kan i koden, og det inbefatter IKKE å bruke numre over (eller under) 10 på en side for automatisk nummerering. Neida, jeg må nummerere f.eks. billetter og lodd manuelt. Og ja, noen kunder kommer faktisk med slike jobber :(

Det er en drøss ting generelt jeg misliker med Pagemaker. F.eks. at det ikke er noe så enkelt som en search and replace funksjon for tekst gjennom boka.

"Alle" sier Indesign er det neste etter Pagemaker. Problemet er bare at det er ikke billig å kjøpe lisens til 5-6 PC'er for et slikt program for en liten bedrift.

Jeg har fått nok av all lovprisingen av Adobe. De viser klart når de driter i å utvikle et produkt videre. Pagemaker har stort sett stått i stampe over fler versjoner.

Nå må jeg gå tilbake og stresse videre for å bli ferdig før helgen :roll: Thanks for nothing, Adobe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. :)

Kanskje disse to gratis og OpenSource programmene er et alternativ? http://www.stacken.kth.se/project/pptout/

http://www.ntlug.org/~ccox/impress/index.html

Maa sikkert kj0re Linux eller en BSD, men de er jo fantastiske ;):D

Menmen, de programmene saa ikke helt saann proffe ut, saa det blir nok ut av kategorien du s0ker etter. - Men, ja, irriterende med slike closed source programmer!

Hadde det vaert AApen Kildekode derimot - da kunne problemer blitt fikset ;)

Lenke til kommentar

Prøv Publisher...ha, ha, ha...running low on memory...mspub.exe har gjort en feil og må desverre avslutte...Microsoft beklager det inntrufne... :grumpy:

Alvorlig, klarer ingen av de store programvareprodusentene å mekke desktop publishing til hjemmebruk/småmarkedet? Programmene vi sliter med har jo knapt forandret seg siden midten av 90-tallet. Det skulle da være mulig å mekke en bladfille for f.eks en forening uten å kjøpe QuarkPress, eller...?

Lenke til kommentar

Har sjekket og lest litt mer siden sist, og fant ut at jeg vel hadde fortrengt at Adobe forlengst sluttet å videreutvikle Pagemaker annet enn å sette nytt versjonsnummer på det, for å fronte .. TA-RAAA.. INDESIGN. Da jeg leste om features i sistnevnte, ble jeg regelrett sur :devil: Sjefen vet godt om Indesign, men har foreløbig ikke hintet om innkjøp av det. Å bytte plattform (OS) kommer ikke på tale, vi er 100% avhengig av Win2k og XP over hele linja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...