AnonymDiskusjon Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Er det noen som er up to date med denne ordningen? jeg har skjønt at man kan få foreldrestipend fra skolen, så alt av lån du får for og gå på høgskole, blir omgjort til foreldrestipend når du går ut i permisjon. Men du kan også ha foreldrepenger fra din arbeidsgiver. Så før du går ut i permisjon så har du 10 mnd på deg og tjene en pen sum, de 6 beste lønningene av disse 10 mnd før permisjon er de som gjelder. Så har du jobber 6 mnd med høy inntekt, så jobber man svært lite de 4 siste mnd før fødsel så har ikke det noe og si på foreldrepengene. Sånn har jeg skjønt det er. men da kommer spørsmålet. Hvor mye foreldrepenger kan man ha i mnd før foreldrestipendet fra skolen blir avkortet? Tjener man ca 15.000kr brutto ved siden av skolen og trekker fra ca 26% skatt. Sitter man igjen med 11.100kr netto + rundt 10.000kr netto fra skolen(foreldrestipend) vil du da sitte med rundt 21.100kr netto i permisjonen da? Eller vil foreldrestipendet fra skolen bli drastisk avkortet pga du jobber endel ved siden av skolen? Si ifra om jeg har sagt noe feil. Vet jeg kan ta en telefonen til Lånekassen, og det skal gjøres. Men vil bare høre her først. tusen takk om noen har et godt svar. Anonymous poster hash: 4e291...ccf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Foreldrepenger beregnes ikke ut fra de seks beste lønningene du har hatt de siste ti månedene. Foreldrepengene beregnes ut fra hvor mye du tjente de fire siste ukene før du gikk ut i permisjon (eller et lengre tidsrom, opp til seks måneder hvis man har hatt variabel inntekt). Så hvis du jobber veldig mye i seks måneder og veldig lite i fire måneder så vil du få en ganske mager foreldrepengesats. Foreldrestipendet behovsprøves ikke mot inntekt, heller ikke mot (egne) foreldrepenger, men det påvirkes av samboer/ektefelles foreldrepenger. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. april 2016 Forfatter Del Skrevet 8. april 2016 Oki, så hvordan få mest mulig i foreldrepenger om man skal planlegge litt da? Jeg har ikke fast jobb, men jobber mye på sykehjem ved siden av skolen. De siste 4 ukene før permisjon? Det er vel kanskje ikke da man har mest energi til og stå på. Om man har veldig liten inntekt de 4 siste ukene før permisjon så får man engangsstønad? For jeg vil jo sitte best mulig i det når jeg er i permisjon. Veldig takknemlig om du gir meg riktig informasjon, og den beste løsningen for foreldrepenger om man er villig til å stå på. Så mange uriktig svar der ute. Anonymous poster hash: 4e291...ccf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Når du ikke har fast jobb, ved å jobbe mest mulig de siste seks månedene før permisjonen starter (ved varierende arbeidsmengde bruker NAV de siste seks måneder som grunnlag for foreldrepenger). Merk at dette fint kan torpedere adgangen din til å få studiestipend for den delen av året du ikke får foreldrestipend. Har man ikke nok inntekt til å få foreldrepenger får man engangsstønad. Man kan også velge å få engangsstønad i stedet for foreldrepenger. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. april 2016 Forfatter Del Skrevet 9. april 2016 Man kan også velge å få engangsstønad i stedet for foreldrepenger. Det kan man nok, men engangsstønaden utgjør omtrent en månedslønn, så det er ikke et godt alternativ for de fleste. Anonymous poster hash: 0bea1...077 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Engangsstønad er kr 46 000. Tilsvarer for de fleste mer enn en månedslønn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 I alle fall for studenter. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. april 2016 Forfatter Del Skrevet 10. april 2016 Jeg får ringe inn og snakke med dem. Leste noe angående 10 mnd og de 6 beste lønningene. Er jo rart at det skal være de siste 6 lønningene før permisjon.. Selv om jeg jobber sikkert hard til siste stund, men uansett så syns jeg det skal bli litt vanskelig og opparbeide seg en bra gjennomsnitt lønn ved siden av skolen, om dem tar de 6 siste mnd før permisjon. Anonymous poster hash: 4e291...ccf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå