Gå til innhold

Norsk politiker voldtatt av en somalisk asylsøker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KKnKKn. Jeg hadde bare inntrykk av at du støttet våset fra den artikkelen og den fjasete konflusjonen.

Jeg derimot tror han hadde sluppet rusen og lidelsen om han hadde gått for litt god gammeldags revansj. F.eks som jeg sa, kutte av personen de relevante delene.

Men istedenfor føler offeret seg skyldig for at Somalieren blir sendt ut av Norge? Fy F.

Han burde aldri vært i Norge i utgangspunktet.

Om dette hadde vært en hvit nordmann og vedkommende som ble voldtatt hadde en skyldfølelse av at han som voldtok f.eks mistet samtlige jobbmuligheter etter å ha sonet dommen sin , hadde du hatt noen forståelse i det hele tatt?

Det Somalieren gjorde var i forhold til Norske verdier ( som jeg selv står bak ) helt for jævlig , forkastelig og burde straffes langt strengere enn det som ble gjort her , men ser man på vedkommendes bakgrunn så kan man forstå hvorfor dette skjer (uten at dette gjør det bedre av den grunn ) og man kan jo også stille seg spørsmål om hva personer som vokser opp i slike krigsrammede land gjennomgår for å bli til slike personer som gjør sånt.

Det er også en grunn til at barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep fra sine egne foreldre faktisk kan føre dette videre til sine egne barn, uavhengig av kjønnet til barnet / foreldrene. Det gjør ikke de seksuelle overgrepene noe mindre "alvorlige" men i det minste kan de som må betrakte dette i etterkant ha et annet perspektiv å se ting ifra.

Er konsekvensene av utkastelsen at Somalieren blir drept i sitt eget hjemland fordi han tilhører en utsatt gruppe har man jo i praksis dømt han til døden ved å sende ham hjem , da står vi faktisk for indirekte dødsstraff ved å ta en slik avgjørelse , noe jeg forstår mange ikke ønsker.

Man vet jo heller ikke sikkert om de som får hjelp for traumer de har gått igjennom som barn og senere voksne og som har påvirket deres oppførsel, kan føre til at de ikke begår slike overgrep i fremtiden , men man kan jo håpe at erfaring og bedre innsikt i slike tilfeller kan gi oss en god erfaring på hva vi må gjøre for å sikre våre egne landsmenn når vi får flyktninger fra land hvor man har vært igjennom et helvete på jord , ikke nødvendigvis for å ta bedre vare på de som kommer , men for å ta bedre vare på alle sammen om det blir sånn at de får oppholdstillatelse i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

KKnKKn. Jeg hadde bare inntrykk av at du støttet våset fra den artikkelen og den fjasete konflusjonen.

Jeg derimot tror han hadde sluppet rusen og lidelsen om han hadde gått for litt god gammeldags revansj. F.eks som jeg sa, kutte av personen de relevante delene.

Men istedenfor føler offeret seg skyldig for at Somalieren blir sendt ut av Norge? Fy F.

Jeg diskuterer ikke spesifikt personer, men snakker om helt glassklare realiteter og fakta.

Hvis en vanlig person som utsettes for en traumatisk hendelse ikke evner å "slippe" den hendelsen, vil han fortsette å lide for noe som har skjedd i fortiden og nå kun er i egen hukommelse, og da lar han som i denne saken voldtektsmannen fortsette å voldta han hele tiden. Han vil da som offer fortsette å straffe seg selv uten grunn, og selv om den skyldige får sin straff vil offeret fortsette å straffe seg selv

Smerte er uungåelig, men lidelse er ett valg man selv tar, sånn er det

Å hevne seg er ingen optimal løsning, det kan mange som valgte den metoden bevitne. Men den som klarer å slippe opplevelsen vinner dobbelt opp, ved at han ikke lar seg dra ned på samme nivå

Lenke til kommentar

Er konsekvensene av utkastelsen at Somalieren blir drept i sitt eget hjemland fordi han tilhører en utsatt gruppe har man jo i praksis dømt han til døden ved å sende ham hjem , da står vi faktisk for indirekte dødsstraff ved å ta en slik avgjørelse , noe jeg forstår mange ikke ønsker.

Nå kan vel dødsdom og voldtekt mange ganger sammenlignes og det er også de som hevder voldtekt er verre. Blant annet de som lever flere år etter voldtekt med traumer osv før de så tar sitt eget liv.

Så man kan vel da også godt forstå at man ikke vil ha slike inn i landet. Det, sammen med at man ikke har bærekraft til alle utgiftene det medfører, så det vil gå utover alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette hadde vært en hvit nordmann og vedkommende som ble voldtatt hadde en skyldfølelse av at han som voldtok f.eks mistet samtlige jobbmuligheter etter å ha sonet dommen sin , hadde du hatt noen forståelse i det hele tatt?

Det Somalieren gjorde var i forhold til Norske verdier ( som jeg selv står bak ) helt for jævlig , forkastelig og burde straffes langt strengere enn det som ble gjort her , men ser man på vedkommendes bakgrunn så kan man forstå hvorfor dette skjer (uten at dette gjør det bedre av den grunn ) og man kan jo også stille seg spørsmål om hva personer som vokser opp i slike krigsrammede land gjennomgår for å bli til slike personer som gjør sånt.

Det er også en grunn til at barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep fra sine egne foreldre faktisk kan føre dette videre til sine egne barn, uavhengig av kjønnet til barnet / foreldrene. Det gjør ikke de seksuelle overgrepene noe mindre "alvorlige" men i det minste kan de som må betrakte dette i etterkant ha et annet perspektiv å se ting ifra.

Man vet jo heller ikke sikkert om de som får hjelp for traumer de har gått igjennom som barn og senere voksne og som har påvirket deres oppførsel, kan føre til at de ikke begår slike overgrep i fremtiden , men man kan jo håpe at erfaring og bedre innsikt i slike tilfeller kan gi oss en god erfaring på hva vi må gjøre for å sikre våre egne landsmenn når vi får flyktninger fra land hvor man har vært igjennom et helvete på jord , ikke nødvendigvis for å ta bedre vare på de som kommer , men for å ta bedre vare på alle sammen om det blir sånn at de får oppholdstillatelse i Norge.

Jeg mener at folk som voldtar ikke må utelukke at offeret velger revansj, og slikt kommer i mange forskjellige former og er isåfall fortjent når det gjelder såpass alvorlige ting som en voldtekt. I Norge har voldtekt altfor lave strafferammer.

Så om personen er hvit eller svart har ingenting å si. Poenget mitt er det samme uansett hudfarge på angriper/offer. Jeg synes bare det er ekstra uheldig når slik type kriminalitet øker i omfang som resultat av innvandring. Da må vi nesten tenke oss om og eventuelt slutte med innvandring når det fører til økt kriminalitet og innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikken i forhold til prosentantall de utgjør av befolkningen. Men jeg synes ikke det er noe mysterie at de er overrepresentert. Vi tar jo tross alt inn alvorlig mentalt skadde mennesker som har opplevd ting nordmenn ikke engang kan forestille seg.

Hovedpoenget er at somalieren aldri skulle vært i Norge og at hele saken dermed ikke hadde eksistert. Jeg ser ingen god grunn til at han eller andre somaliere skal være i Norge. Vi kunne hjulpet somalia på kanskje 100 andre forskjellige måter, uten at vi har gjort det. Vi tror løsningen er å ta inn noen få av dem til Norge. Det er ingen løsning på noe som helst.

Jeg kjenner ikke til sannsynligheten for hva som skjer når han blir sendt hjem. Men vi trenger ikke sende han til Somalia nødvendigvis. Jeg er også imot dødsstraff og anser at om sannsynligheten er (høy) der for at han blir drept, så gir vi han indirekte dødsstraff. Det er ikke ok.

Men vi må ha et bedre rammeverk internasjonalt i forhold til problematiske land, som tilsier at de ikke kan flykte tusenvis av kilometer til Europa, men at vi hjelper dem når de flykter til sine naboland, og at vi hjelper deres naboland med å håndtere slike situasjoner. Og alle opphold må være midlertidige og målet må alltid være å sende tilbake mennesker til egne land når konfliktene er ferdig. Ikke kun fordi de utgjør potensielle problem i sine nye land, men også fordi de er menneskelige resurser som er tapt for sine egne land. Ta Syria som eksempel. Ikke bare er landet ruinert, men stort sett alle menneskelige resurser er nå borte. Det er en andre krise for Syria, og er langt mer alvorlig enn den første. Hvordan skal landet gjenoppbygge nå?

Som sagt, jeg synes ikke de skal få oppholdstillatelse i Norge, og hvis de skal det, så skal det i beste fall være en midlertidig oppholdstillatelse, og målet til Europeiske land bør alltid være fredsarbeid i flyktningenes hjemland slik at landet fortest mulig kan stoppe resterende lidelse og slik at flyktningene fortest mulig kan reise hjem.

Jeg er rett og slett sterk for å løse problemer ved røttene, heller enn å late som vi løser noe ved å håndtere noen av konsekvensene.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg vil si at han reagerer som ett vanlig menneske som ikke sitter fastlåst i eget hat. Han har klart å "slippe" opplevelsen, og dermed har ikke voldtekstmannen noe tak over han lengre. Han er ett meget godt forbilde!

Altfor mange klarer aldri å slippe, og blir ofre livet ut, ... for en bortkastet tilstand ..

Ser at du får mye "pepper" for denne. Det fortjener du ikke, så tilgi dem! De forstår ingen ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er at han har vært med på å få veldig mange andre voldtatt, drept osv. også - ikke bare seg selv. Og det er skremmende at han fremdeles ikke ser alvoret og konsekvensene i den politikken han har drevet med. Han og resten av SV burde egentlig være glad for at dødsstraff for landssvik i Norge ikke lenger eksisterer.

Men, men... bedre ham enn noen andre. Og nå menger jo de på ytre venstre seg i stadig større grad med sine nye muslimske overmenn så det har sikkert vært flere slike episoder, men de er vel mest opptatt av å tilgi, uten ettertanke for deres neste ofre, alle oss andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...