Gå til innhold

Praktisk/lønnet IT-utdanning?

Ferdizz

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år gammel og vurderer nå å avslutte 2. året på et IT-studie ved HiB til sommeren. Jeg har tidligere forsøkt meg på Datateknologi ved UiB, men avsluttet før første semesteret var fullført. Årsaken til at jeg har, og vurderer å trekke meg, er at jeg ikke får til den teoretiske og matematiske delen av utdanningen og er ekstremt skolelei (klør i fingrene etter å jobbe med noe praktisk). Nå har jeg allerede utsatt "det verste" (to mattefag og ett teoretisk fag) til et ekstra år etter bacheloroppgaven. I tillegg får jeg ikke tatt 2 av 3 fag dette semesteret og hele studieløpet rakner nå sammen...

Jeg føler meg derimot ganske flink i den praktiske delen. Sitter lett flere dager med et praktisk prosjekt (f.eks en nettside) uten problem, og pleier da å google/lære meg den kunnskapen jeg trenger underveis. Men det jeg da ofte ikke lærer meg er de "riktige"/beste fremgangsmåtene (best practices) og andre rutiner man vanligvis lærer seg på IT-studier.

Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre til høsten og trenger litt råd til hvilke muligheter jeg har. Personlig har jeg en drøm om å starte/drifte eget selskap, noe de fleste jeg snakker med bare "ler av". Alle jeg har snakket med sier jeg må/bør ha en utdanning og x antall år arbeidserfaring før jeg starter for meg selv. Jeg skjønner hvorfor, men mener (og ønsker å bevise) at det er mulig å få det til basert på den tekniske kunnskapen jeg har fra før og lærer meg underveis, via prøving og feiling. Det kan være noe så "enkelt" som en liten app, så lenge idéen og forretningsmodellen er på plass (jeg sitter på flere idéer jeg ønsker å teste ut).

Planen er å flytte hjem (bo gratis) og prøve meg på drømmen min om å være min egen sjef (med deltidsjobb på siden) hvor jeg gir meg selv ett år til å se hvordan det går. Problemet er at jeg har et studielån på nærmere 250k med løpende renter, og jeg begynner å bli "gammel". Hvis det ett år senere viser seg at jeg er nødt til å ta utdanning og må begynne helt fra scratch på en ny bachelor, kommer jeg til å ende opp med en enorm studiegjeld i tillegg til å havne ute i arbeidsmarkedet ganske så sent (i beste fall i en alder av 26 år)... I tillegg ser jeg ikke for meg at jeg er så mye mindre skolelei da, og risikerer bare å havne i samme situasjon som jeg er i nå.

Derfor lurer jeg på om det finnes et (nesten) rent praktisk rettet IT-studie (f.eks som lærling i en bedrift), som kanskje kan være et bedre alternativ? Eller hva anbefaler dere? Er som sagt veldig klar for å komme meg i arbeid med noe praktisk programmering, med en drøm om å starte og leve på eget selskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ung enda :)

Jeg gikk 2 år av Bachelor i Informatikk selv, høgskolen som holdt linjen hadde hele IT delen i fritt fall(er nede på ettårig tilbud nå)

Vi var flere som så tegninga langt i forveien og fikk heldigvis gjort mere praktiske fag og kurs innen drift og Cisco sertifisering utover studieplan på eget initiativ.

Jeg sluttet, fikk kort tid etter prøve meg  i butikk, deretter hatt en rekke jobber/stillinger og vært med på stadig oppkjøp og sammenslåing av firma.

Har vært på lager, innkjøp, produksjonsoppfølging ute, på "lukket" avdeling med produksjon av utstyr til oljebransjen med tildels strenge krav og full sporbarhet alle veier samt reisemontør en periode.

8 år senere systemsjef og ansvarlig for utvikling av bra avanserte CAD Miljø mot ERP løsninger samt drift og løpende vedlikehold på alle tekniske aspekt i en sterkt voksende bedrift alene over lengre tid.

Vi outsourcet deler av support og drift men allt skulle likevel holdes kontroll på.

Å være med som superbruker i overgang mellom ERP system som representant for flere avdelinger er fryktelig lærerikt men og veldig krevende.

Trodde aldri jeg skulle bruke IT utdanningen men det å ta en helt annen veg førte meg like hardt tilbake.

Er du god på noe vil du ende opp med å gjøre det i en eller annen grad uansett, er du god på lære andre ting ved siden av er det ingen som kan spå hvor du ender opp men at du får prøvd deg er det lite tvil om.

Lenke til kommentar

å havne i arbeid i en alder av 26 er ikke særlig sent, spesielt hvis det er snakk om høyere utdanning i form av høgskole/universitet.

Men dette er i aller beste fall. Hvis jeg nå begynner på en nytt studie neste høst (om ett år), er jeg redd for å bare havne i samme situasjon igjen pga for mange teoretiske fag. Vurderer nesten et IT-studie ved Westerdals (tidligere NITH) hvor skolen er veldig praktisk rettet, men det koster en del og så har jeg allerede et ganske så heftig studielån... Glemte også å nevne at jeg er ganske klar for å flytte hjem til hjembyen (Stavanger), noe som må utsettes med iallefall 3 år om jeg begynner på nytt med en bachelor (UiS er ikke et alternativ)  :hm:

Endret av Ferdizz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...