Bruker-308643 Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Jeg går for øyeblikket på VG1, men har begynt å tenke på hva jeg skal gjøre etter videregående. Noe jeg tror jeg ikke kommer til å gjøre er å begynne med en gang på Universitet eller Høyskole. Jeg tenker jeg kommer til å ta meg et eller to år fri. Er det egentlig lurt? Hva mener dere? Eller blir dette for stor mellomrom? Jeg er ikke sikker hva jeg skal gjøre, men har lust til å bruke tiden fornuftig. Jeg har hatt litt forskjellige ideer om hva jeg skal gjøre. Blant annet førstegangstjenesten, folkehøgskole, reise, USA og jobb. Har dere noe andre ideer? Kanskje jeg burde hatt en kombinasjon som for eksempel reise et år og obbe det andre året. Eller blir dette for stor pause mellom videregående og høyere utdanning? Førstegangstjenesten og folkehøgskole tenker jeg bare på grunn av 2 ekstra studiepoeng. Men til de som har gjennomført førstegangstjenesten og gått på folkehøgskole. Hvordan var opplevelsen? Hva lærte dere? Hvordan hjalp det dere videre i livet? Det andre jeg har tenkt er å reise. Men reise spesielt til USA for å utvikle mine engelskkunnskaper. Men jeg skjønner at dette er vell svært kostbart. Ellers hadde det vært en flott opplevelse å ha budd i et annet land i en lengre periode. Så til de som reiste noen sted etter videregående(kanskje spesielt til de som reiste til USA eller andre engelsk talende land) Hvordan var opplevelsen? Hvordan reiste dere? Litt de samme spørsmål som jeg stiller ovenfor. Men som sagt med reise tenker jeg mer på å reise ikke bare for å reise, men å ha som mål å utvikle språket og selvsagt oppleve kulturen og lære. Jeg har sett litt på EF(Education First) sine tilbud. Har noen kanskje vært bort denne organisasjonen som kan fortelle meg om den? Den ser jo veldig fin ut, men er den til å stole på? Eller finest det andre organisasjoner som har slike tilbud? I tillegg har jeg lust å høre hva andre brukte tiden sin på etter videregående? Begynte dere på Universitet eller Høyskole med en gang? Eller brukte dere tid på en hobby eller reise? Hva opplevelse fikk dere? Hva lærte dere? Føller dere at det var det rette valget? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Det viktigste er å gjøre noe som du har lyst til. Vi lever bare en gang og jeg har hørt mange si at man må gjøre ut av livet det som gjør en selv lykkelig. Angående skole så er det mange som etterutdanner seg/ bytter fagfelt eller starter på studier når de er langt opp i tredveårene. Endret 7. april 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Bardaga Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg visste heller ikke hva jeg skulle gjøre etter vgs. Så det ble et år på Folkehøgskole og det er jeg veldig glad for! Du kan studere så og si hva som helst så om du er glad i PC spill eller paragliding så kan du gjøre det til fulle et helt år, og få studiepoeng samt CV-mat. Her bor man jo på internat som er et bedagelig liv med servert middag, lunsj og frokost. Alle som går på Folkehøgskole går der for å få nye venner så det er en flott anledning å utvide sitt sosiale nettverk, og bli kjent med folk man ellers ikke ville blitt kjent med. Nå skal det sies at min studietid på Universitetet var de morsomste årene, her skjer det ting hele tiden og det er noe helt annet enn å gå på vgs. Mens man studerer er det også god mulighet for utveksling, husk det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå