Gå til innhold

Unyttige fakta (LES reglene i første post!)


The_man

Anbefalte innlegg

Hvis man holder en rifle helt vannrett, og fyrer den av akkurat samtidig som man slipper en kule som er lik den inne i rifla, og bakken er helt flat, vil de to kulene treffe bakken samtidig.

6120159[/snapback]

Akkurat det tviler jeg litt på siden kulen som blir skutt ut av riflen vil oppnå toppfarten raskere enn kulen som slippes. Kulen som slippes vil kun ha tyngdeakselerasjonen til hjelp, mens kulen som blir skutt ut i tillegg blir akselerert av riflen.

6122578[/snapback]

 

Ja, har litt vanskelig ved å tro at det stemmer..

 

Men er det bevist, noe som du selvfølgelig har link til så vil jeg nok endre mening :whistle::yes:

6122618[/snapback]

 

Dette vil jo avhenge av hvor høyt kulene slippes og skytes fra. Jo høyere, jo større sjanse vil jeg gi den kula som slippes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man holder en rifle helt vannrett, og fyrer den av akkurat samtidig som man slipper en kule som er lik den inne i rifla, og bakken er helt flat, vil de to kulene treffe bakken samtidig.

6120159[/snapback]

Akkurat det tviler jeg litt på siden kulen som blir skutt ut av riflen vil oppnå toppfarten raskere enn kulen som slippes. Kulen som slippes vil kun ha tyngdeakselerasjonen til hjelp, mens kulen som blir skutt ut i tillegg blir akselerert av riflen.

6122578[/snapback]

 

Ja, har litt vanskelig ved å tro at det stemmer..

 

Men er det bevist, noe som du selvfølgelig har link til så vil jeg nok endre mening :whistle::yes:

6122618[/snapback]

 

Dette vil jo avhenge av hvor høyt kulene slippes og skytes fra. Jo høyere, jo større sjanse vil jeg gi den kula som slippes

6272753[/snapback]

 

Det er 2 like objekter som tyngdekraften fungerer likt på. Selv om du skyter den ut, er den samme kraften tilstede. Og skyte den ut har derfor ikke noen direkte invirking på tyngdekraften.

Lenke til kommentar
Hvis man holder en rifle helt vannrett, og fyrer den av akkurat samtidig som man slipper en kule som er lik den inne i rifla, og bakken er helt flat, vil de to kulene treffe bakken samtidig.

6120159[/snapback]

Akkurat det tviler jeg litt på siden kulen som blir skutt ut av riflen vil oppnå toppfarten raskere enn kulen som slippes. Kulen som slippes vil kun ha tyngdeakselerasjonen til hjelp, mens kulen som blir skutt ut i tillegg blir akselerert av riflen.

6122578[/snapback]

 

Ja, har litt vanskelig ved å tro at det stemmer..

 

Men er det bevist, noe som du selvfølgelig har link til så vil jeg nok endre mening :whistle::yes:

6122618[/snapback]

Regner med at dette er under forutsetning av at kulen faktisk ikke roterer og får oppdfrift pga akkurat dette?

Lenke til kommentar
Det var Porcshe som lagde den første Bobla etter ordre fra Hitler. Bobla skulle være bil for folket, som alle hadde råd til, deretter VW!

6113266[/snapback]

 

utseene på Bobla var egentlig ganske forskjellig fra slik den endte opp da den var ghelt ferdig. den godeste Adolf la inn et par avgjørende ord på hvordan han ville ha designet.....

6117406[/snapback]

 

Mener Ferdinand fikk fem avslag før han kom opp med bobla, som senere ble moderert av Adolf.

Lenke til kommentar

Though the Baker was fairly accurate at medium distances, the standard issue musket had a much longer range, though the chance of hitting anything at these longer ranges would be a matter of sheer luck as opposed to skill. To increase the odds of a hit, massed ranks of 60-80 muskets were fired in a volley which increased the chances of some musket balls hitting the intended target, whereas the Baker rifle was used by skirmishers facing the enemies in pairs, sniping at the enemy from positions in front of the main lines.

 

Armed with a Baker rifle, Rifleman Thomas Plunkett of the 1st Battalion, 95th Rifles shot General Colbert at a range of between 600 and 800 yards during the Peninsula War. He then shot the one of the General's aides, proving that it was not a lucky shot.

 

The rifle as originally manufactured was not actually expected to be accurate much beyond 200 yards; that Rifleman Plunkett and others were able to regularly hit targets at ranges considered outside the rifles effective range speaks volumes for both their markmanship and the capabilities of the rifle.

 

The Baker rifle could not be reloaded as fast as a musket, as the balls had to be wrapped in leather patches so that they could grip the rifled innards of the bore. In the time it took to reload the rifle and fire, a musket in the hands of an experienced soldier could fire three times.

 

The riflemen in their green jackets were an elite fighting force. Well-trained and from the best the army had to offer, the riflemen were a turning point in many skirmishes and smaller battles, taking a heavy toll on the enemy officers and spreading confusion in enemy ranks.

Lenke til kommentar

Samveldelekene er et idrettsstevne for deltagere fra landene i Samveldet av nasjoner. Lekene ble arrangert for første gang i 1930 under navnet De britiske imperielekene (British Empire Games).

 

Samveldelekene har mange likhetstrekk med De olympiske leker; de holdes hvert fjerde år og har en lignende åpningsseremoni. I tillegg til mange olympiske idrettsgrener, konkurreres det i idretter som har lange tradisjoner i Samveldet.

Lenke til kommentar
Jo. Kulen som slippes trekkes jo av tyngdekraften. Det samme gjør kulen som skytes ut, men her virker jo også den kraften som får kulen til å skyte ut av geværet inn.

6273562[/snapback]

Ja men den kraften som får kulen til å skytes ut av geværet gjør ikke noe med tyngdekraften, den er lik. Så kulene treffer bakken likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...