Gå til innhold

Unyttige fakta (LES reglene i første post!)


The_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gram eller milligram hjelper jo ikke særlig det da... du må nok skrive tallet på standardform hvis det skal være noe hjelp i lengden...

det blir også trukket ned på hvis du skriver tallene slik på en prøve, slike tall skal skrives på standardform...

altså: 1,67 * 10^-27 kg

nøytronet veier akkurat det samme... men elektronet veier 9,11*10^-31 kg

Lenke til kommentar
gram eller milligram hjelper jo ikke særlig det da... du må nok skrive tallet på standardform hvis det skal være noe hjelp i lengden...

det blir også trukket ned på hvis du skriver tallene slik på en prøve, slike tall skal skrives på standardform...

altså: 1,67 * 10^-27 kg

nøytronet veier akkurat det samme... men elektronet veier 9,11*10^-31 kg

Hei!! Jeg går GK Idrett... Jeg skjønte lite av det som stod i den setningen.... :blush:

Lenke til kommentar

hvis du skriver det i gram:

0,000 000 000 000 000 000 000 001 67kg.

eller milligram:

0,000 000 000 000 000 000 001 67kg.

 

du ser fortsatt problemet? er litt stress å telle alle nullene...

istedenfor å telle de skriver vi de som en potens utrykt med 10 som grunntall...

men drit i det... fortell oss noe om idrett da!

 

edit:

vanlig salt man har på maten koker ved en temperatur på 1413 grader celcius, og det smelter ved 801 grader.

 

tungtvann (som brukes til å lage atombomber) er 1.11 ganger tyngre enn vanlig ferskvann.

 

saltvann (rent vann med 3,5% salt, som er vanlig i sjøen) fryser ved ca -1,90 grader celcius.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
...men drit i det... fortell oss noe om idrett da!

Can do! :thumbup:

 

I idrett lærer man mange unyttige ting for èn som ikke er noen idrettsutøver! :p

 

Visste du at det finnes to typer oppvarming?

-Generell oppvarming

-Spesiell oppvarming

 

Hjerte er delt inn i fire "kammere". Høyre hjertekammer, Høyre forkammer, Venstre hjertekammer og venstre forkammer!

 

Man får lavere maxpuls jo eldre man blir!

 

Den høyeste maxpulsen på et menneske er 220!

 

Orientering er en meget slitsom sport! :!:

 

En svart prikk på orienterings-kartet betyr "stein".

 

 

 

Jeg regner med at dette går under som unyttig fakta, ihvertfall på dette forumet! ;)

 

(Forresten skjønte jeg hva du mente nå! :) )

Lenke til kommentar

jeg kan også noe "helse"...

 

når man snakker om et blodtrykk på f.eks 110 over 65, så betyr det:

i kroppen har man to blodsystemer, ett som går rundt i hele kroppen, og ett som går til lungene. Det første tallet man oppgir er alltid det høyeste, og dette er for det systmet som går rundt i kroppen (det trengs jo mer trykk for å pumpe blodet opp i hue og ned i beina)... og det andre tallet er da trykket som brukes for å pumpe blodet rundt til lungene...

(tallet er jo ikke tall på trykk, som bar eller psi, men noe annet som jeg ikke vet)

Lenke til kommentar

ax²+bx+c / (-b +- (b²-4ac)) / 2a

 

Hvordan løse annengradslikninger (Man kan få to, ett eller ingen svar)

 

Jeg har lest gjennom HELE denne tråden!

 

Mange følger overhode ikke postens tema, og MYE blir postet om og om og om igjen :p

 

Fobien for alt heter foressten Panophobia

Og fobien mot gode nyheter heter Euphobia

 

Andre rare fobier er for eksempel:

Arachibutyrophobia - Skrekken for peanutsmør som fester seg i toppen av ganen

Somniphobia - Skrekken for søvn

og

Syngenesophobia - Skrekken for slektninger :p

 

Se flere fobier på: http://phobialist.com/index.html

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Det er sikkert sagt før, men blodet vårt er egentli blått(blåskjær), men blir rødt når det kommer i kontakt med luft. Blodet blir først rødt når det kommer i kontakt med oksygen(jernet binder seg med oksygenet)

så hvis jeg drar blodet ut fra blodåren uten at det kommer i kontakt med oksygen, så vil det være blått? kan du finne en farge i paint som ligner?

 

etter min teori, så vil da alt blod i poser på sykehus og som blir dratt ut av armen i sprøyte være blått... i en sprøyte er det ikke noe luft, og det er bare blod inni der når man er ferdig med å tappe... men det er da vitterlig rødt, veldig mørkerødt?

 

edit:

jern sier du? er jern blått før det kommer i kontakt med oksygen da eller?

jern har jo en rust-rød farge, jeg tror det er der rødfargen kommer fra. det er jo omtrent det samme som du sier, men jeg tror det er rødt hele tiden... det er jo oksygen i blodet. oksygenet du puster inn blir jo fraktet til musklene med blodet...

mener du da at hvis du tar ut blod fra kroppen, og fjerner alt av oksygen som er i det, så er det blått? det kan jeg heller være enig i. Men dette er vel ikke en naturlig "fase" for blodet.. det er jo alltid oksygen i blodet så lenge du puster...

 

har lik blått blod da, hvis alt okysgenet har forlatt blodet? hm...

 

edit2:

dette var vanskelig, og du trenger ikke forklare mer. Jeg tror deg og har ingen interesse i å kverulere... jeg har ingen peiling på sånnt...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...