Gå til innhold

Unyttige fakta (LES reglene i første post!)


The_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
googolplex brukes til å beskrive uendeligheten, siden man ikke kan skrive det desimalt. googol ble "oppfunnet" for bruk ved universiteter for å ha en topp som er langt høyere enn noe som kan brukes.

Dette er et paradoks. Googolplex er det høyeste tallet navngitt - det har vi fastslått. Uendelig er per definisjon høyere enn et hvilket som helst fritt valgt tall a, også dersom jeg velger at a=googolplex.

Lenke til kommentar
googolplex brukes til å beskrive uendeligheten, siden man ikke kan skrive det desimalt. googol ble "oppfunnet" for bruk ved universiteter for å ha en topp som er langt høyere enn noe som kan brukes.

Dette er et paradoks. Googolplex er det høyeste tallet navngitt - det har vi fastslått. Uendelig er per definisjon høyere enn et hvilket som helst fritt valgt tall a, også dersom jeg velger at a=googolplex.

Hvor kommer Grahams tall i forhold til gogolplex?

Lenke til kommentar

Uttrykket ”Sjakk matt” i sjakk kommer av det persiske uttrykket ”Shah Mat”, som betyr ”kongen er død”.

 

13 prosent av amerikanerne tror at deler av månen er laget av ost.

 

Den korteste krigen i historien, var i 1896. Zanzibar overga seg til Storbritannia etter 38 minutter.

 

Snurre Spretts stemme, Mel Blanc, likte ikke gulrøtter.

 

Den kjedeligste komposisjonen som er skrevet må være John Cages ”4’33”, som består av fire minutter og trettitre sekunders stillhet.

 

En husflue lever bare i 14 dager

 

De fleste amerikanske bilhorn tuter i tonen F.

 

Dyr kan også være venstre- eller høyrehendte.

 

Melkesjokolade ble oppfunnet av Daniel Peter, som solgte ideen til naboen, Henri Nestlé.

 

I hver episode av serien Seinfeld, er det en supermann et eller annet sted.

 

Trekkspill er verdens mest solgte musikkinstrument.

 

Måneder som starter med en søndag, har alltid fredag den 13. i seg.

 

Fingernegler vokser fire ganger fortere enn tånegler.

 

Det er bare to Disney-filmer hvor begge foreldrene til hovedpersonen er tilstede og ikke dør i løpet av filmen: 101 Dalmatinere og Peter Pan.

 

Navnet Wendy ble brukt første gang i Peter Pan.

 

Tunga til en blåhval er like lang som en elefant.

Lenke til kommentar
- Det største tallet har dem funnet ut til å være 1.000.000.000.000^1.000.000.000.000 (ganget med seg selv like mange ganger) eller var det 1.000.000.000^1.000.000.000

Har jeg lest i en bok.

Jeg vet et større tall: 1.000.000.000.000^1.000.000.000.000 + 1. Påstanden din er herved ukorrekt. Selv om dette er en tråd for unyttig fakta, er det like fullt en tråd for FAKTA, dvs. ting som er SANT!

 

Edit: Golfball var raskere.

Det finnes masse sære regler rundt det der. Var en kar som lagde et tall som alltid var 1 større enn alle andre tall. Men det ble ikke godkjent i en spesiell konkuranse fordi det brøyt med reglene.

Er faktisk konkunranser hvert år om hvem som kan finne på de høyeste tallene.

 

(Blir omtrent som en barneleik det der....)

Lenke til kommentar

Ok barn, slutt å krangle. Nå skal jeg forklare.

 

Det er feil å si at noe tall er det største. Men googolplex er i følge guinnes rekordbok det største tallet med et eget navn (merk: ikke største tallet).

 

Andre eksempler på tall med navn: null, en, to, tre, fire, fem, seks, syv, åtte, ni, ti, tjue, tretti, førti, femti, seksti, søtti, åtti, nitti, hundre, tusen, million, milliard, billion, pi, phi, euler... osv. osv.

 

 

Altså... googolplex er bare et fryktelig tåpelig påfunn bare for å sette navn på et tall. At man skal bli berømt for det er meg et stort mysterium.

Lenke til kommentar
Det finnes masse sære regler rundt det der. Var en kar som lagde et tall som alltid var 1 større enn alle andre tall.

Vel, et tall a som alltid er lik n+1, der n fritt valgt, er jo ikke et bestemt tall, men simpelthen en funksjon av n. Det er ikke rart at dette "tallet" ikke vant konkurransen.

Googolplex, derimot, har en absolutt og fast verdi.

Lenke til kommentar

Tatt fra Illustrert vitenskap og gjenfortalt med egne ord. (dvs. det kan være noen unøyaktigheter.)

 

Det største tallet med navn heter "googolplex".

Googolplex er googol^googol.

 

Vis man printe ut tallet googol, vil det ta lengre tid en jorden har eksistert.

.

 

Ett nys har en utgangshastighet på 160KM/t.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...