Gå til innhold

Unyttige fakta (LES reglene i første post!)


The_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  • Elefanten er det farligste dyret i Afrika
  • Det er fysisk umulig for en gris å se opp på himmelen når han står på alle bena.
  • Haier er egentlig ikke farlige for mennesker.
  • Det er ulovlig å kjøpe og å tygge tyggis i Singapore
  • Det tar 7 år å fordøye en tyggis
  • I 2009 var Muhammed det mest brukte navnet i Oslo
  • Tomat er en frukt
  • Japan er en av verdens, om ikke verdens, fremste på miljøvern. De har noe, som jeg ikke helt skjønte, som de setter på bilene og på den måten forurenser det kjempe lite. Det sies at Tokyo, som er vedens største by, forurenser mindre enn Bergen.
  • Ugler er dumme dyr.
  • I løpet av boken Twilight blir det nemt hvor vakker Edward Cullen er 165 ganger

Lenke til kommentar
Japan er en av verdens, om ikke verdens, fremste på miljøvern. De har noe, som jeg ikke helt skjønte, som de setter på bilene og på den måten forurenser det kjempe lite. Det sies at Tokyo, som er vedens største by, forurenser mindre enn Bergen.

 

Hvordan forklarer du da at en gjennomsnittlig japaner forurenser 2,4 ganger så mye som det som er bærekraftig?

 

Tenker du på en slik katalysator på bilen som skal minke CO2-utslippene?

 

 

katalysator-28559.JPG

 

 

Det har vi i Norge også, og det har vært påbudt her i ganske så mange år.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

En muskettball er fra 1.5cm til 2cm i diameter og kan gå ca. 1.5 km viss skutt med stor vinkel.

Innen for 100 meter vil en muskettball rive av et bein eller en arm, får du kulen i hode vil det ikke være noe serlig hode igjen.

 

Selv om du ikke skulle miste beien eller armen fra skuddet, gjør kulen så store sakder at selv med moderene kirurgi vill det være vansklig å redde lemmene.

Lenke til kommentar
Tenker du på en slik katalysator på bilen som skal minke CO2-utslippene?
Her var det mye feil.

En katalysator reduserer ikke CO2-utslippene og det er heller ikke dens jobb. Katalysatorer spalter nitrogenoksider til nitrogen og oksygen, og endrer CO og hydrokarboner til CO2 og vann. En katalysator øker altså CO2-utslippet til det beste for miljøet.

 

Hva mener du forresten med 2,4 ganger det som er bærekraftig? Snakker du kun om CO2? Hvordan vet man hva som er bærekraftig der? Klimaforskerne er jo slett ikke enige om hvor mye eller lite menneskenes CO2-utslipp bidrar til klimatiske endringer.

Lenke til kommentar
  • Elefanten er det farligste dyret i Afrika

Fordi? Du vet at flodhesten tar flere menneskeliv enn noe annet dyr?

 

  • Haier er egentlig ikke farlige for mennesker.

Ikke pistoler heller

 

  • Tomat er en frukt

Fra et botanisk synspunkt ja, men fra et kulinarisk synspunkt er det en grønnsak

 

  • Det tar 7 år å fordøye en tyggis

Myten er at det kan ta opp til 7 år å fordøye en tyggis. Myten altså. Sannheten er imidlertid den at tyggis gjerne passerer gjennom systemet like fort som annen mat, men den kan være litt tregere.

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Tenker du på en slik katalysator på bilen som skal minke CO2-utslippene?
Her var det mye feil.

En katalysator reduserer ikke CO2-utslippene og det er heller ikke dens jobb. Katalysatorer spalter nitrogenoksider til nitrogen og oksygen, og endrer CO og hydrokarboner til CO2 og vann. En katalysator øker altså CO2-utslippet til det beste for miljøet.

 

Hva mener du forresten med 2,4 ganger det som er bærekraftig? Snakker du kun om CO2? Hvordan vet man hva som er bærekraftig der? Klimaforskerne er jo slett ikke enige om hvor mye eller lite menneskenes CO2-utslipp bidrar til klimatiske endringer.

 

Det er en stund siden jeg lærte om katalysatoren på skolen, men jeg mente at den skulle gjøre bilen snillere mot miljøet.

 

Tallet 2,4 var noe jeg kjapt fant på globalis.no. Jeg har ikke satt meg noe videre inn i det, så jeg vet ikke hva det er basert på.

 

http://www.globalis.no/Land/Japan

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg lærte om katalysatoren på skolen, men jeg mente at den skulle gjøre bilen snillere mot miljøet.

Det stemmer og det er jo nettopp det den gjør. Det er jo hele hensikten med den.

 

Tallet 2,4 var noe jeg kjapt fant på globalis.no. Jeg har ikke satt meg noe videre inn i det, så jeg vet ikke hva det er basert på.

 

http://www.globalis.no/Land/Japan

Det linkes videre til hva de mener med "økologisk fotavtrykk" og så vidt jeg skumleser i farta har det med råvarer og ressurser å gjøre. Hvor mange jordkloder med ressurser man ville trengt hvis hele jordas befolkning hadde like høyt forbruk av varer som japanere. Tallet er forøvrig en suppe av sammenblandede faktorer som liksom skal gi en enkel tallskala for miljøvelastnignen deres. Som om "miljø" var en enkel lineær skala med tallkarakterer og ikke en komplisert og sammensatt problemstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...