Gå til innhold

Unyttige fakta (LES reglene i første post!)


The_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  • Et glass melk kan gi en person en promille på 0,02. I enkelte stater i USA er dette nok til at personer under 21 år kan miste lappen eller få en bot.
  • Drikking vil heller senke enn å øke temperaturen i kroppen.
  • George Washington hadde sitt eget bryggeri ved Mount Vemon
  • Da president Lincoln ble informert om at general Grand drakk Whisky mens han ledet sine tropper, svarte han "Finn ut hvilket merke det er så jeg kan gi det til mine andre generaler"
  • Vikingene skal ha brukt hodeskallene til sine fiender som drikkebeger

Lenke til kommentar
Kildene mine var fra utvalgte setninger fra Noel Botham's bok om unyttige fakta. "Hvor mange nordmenn heter Vidkun?".

 

Som et spørsmål da. Hvor mange av disse faktasetningene stemmer (?)

 

 

- I Arizona er det ikke lov til å nekte noen et glass vann.

Disse bøkene er morsomme, men har ikke alltid riktig. Leste i boka "hvor mange brystvorter har bush" at det var en plass der jomfruene betalte menn for å ha sex med dem slik at de var klar for ekteskapet og at det var flere menn som hadde flyttet dit og levde på det. Googlet det for å finne ut om det var sant, og det var det aldeles ikke.

Lenke til kommentar

Det må være målefeil. Melk inneholder ikke så "mye" alkohol at det kan gi noe målbart utslag. Det er essensielt for holdbarheten til melk at den på ingen måte utsettes for gjærceller i produksjonen. Gjær er en av grunnene til at melk pasteuriseres. Kanskje det var snakk om kefir? Eller gammel og sur melk?

 

Derimot kan brød inneholde ørlite alkohol (som resultat av gjæringen/hevingen). Noe av det fordamper under steking, særlig fra skorpa, men noe blir nok også igjen, akkurat som fuktigheten inni brødet. Jeg har hørt noen tall på det før. Om jeg ikke husker feil så var det snakk om at man kunne få ~0,1 i promille av å spise et helt brød veldig raskt. (Bruker man lang tid så fjerner jo levra alkoholen fra blodet)

Lenke til kommentar

Bra dere undersøker faktaene. Har egentlig aldri tenkt på at brød også kan inneholde alkohol. I teorien kan man bli full på brødspising å :p

 

Uten at jeg har kildene, mener jeg å ha hørt fra den samme bokserien (bøkene med unyttige fakta") påstanden om at Usa eide månen, i og med disse satte flagget sitt først på den. Fakta som ifølge Wikipedia er feil.

Lenke til kommentar
Uten at jeg har kildene, mener jeg å ha hørt fra den samme bokserien (bøkene med unyttige fakta") påstanden om at Usa eide månen, i og med disse satte flagget sitt først på den. Fakta som ifølge Wikipedia er feil.

 

Ingen kan eie noe utenfor jordens atmosfære (med mindre de selv sender det opp).

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Så jeg kan ikke lage min giga rakett dra til MArs å bo sette meg der og kalle det mitt land?

Nei, dette er litt usikkert men jeg hørte i en annen tråd at landet du dro fra sine regler gjelder når du drar til verdensrommet. Så om du drar til mars fra USA vil USA sine regler gjelde der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...