Gå til innhold

Unyttige fakta (LES reglene i første post!)


The_man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
i nordnorge sier man kuk

i sørnorge sier man kukk

Gjør man vel ikke...

det kommer vel mest an på personen...

men jeg er selv veldig ofte oppe i nord-norge...

og det kan nok stemme at de sier mere kuk enn kukk der ja..

når det gjelder sør-norge.. så er jeg ikke så ofte der.. så der kan jeg ikke si noe sikkert omm

Lenke til kommentar
i nordnorge sier man kuk

i sørnorge sier man kukk

Gjør man vel ikke...

det kommer vel mest an på personen...

men jeg er selv veldig ofte oppe i nord-norge...

og det kan nok stemme at de sier mere kuk enn kukk der ja..

når det gjelder sør-norge.. så er jeg ikke så ofte der.. så der kan jeg ikke si noe sikkert omm

"Kukk" hører ikke hjemme noe sted her på Vestlandet i hvertfall...

Lenke til kommentar

I det første møtet mellom Anthony Hopkins, som spiller sjefen til Tom, og Tom Cruise i Mission: Impossible 2 spør Hopkins om Cruise vil ha ekspresso eller cappuccino.

I den første filmen Mission: Impossible, spør Cruise om han kan få en capuccino-maskin av den daværende sjefen sin, spilt av Jon Voight, på deres første møte.

Lenke til kommentar

NASA's forskere brukte lang tid og hundretusenvis av dollar på å utvikle en kulepenn som fungerte i vakuum og vektløshet.

Russerne brukte blyant i sine romskip.

 

Uttrykket "it's raining cats and dogs" kommer fra middelalderen når folk

brukte stråtak på hustakene. Katter og andre små husdyr likte å sove i den lune halmen på taket, men når det regnet ble det vått og glatt og dyrene ramlet veldig ofte ned.

Det er også samme tida himmelsenga ble oppfunnet. For å forhindre at ekle småkryp skulle ramle ned i sengene hos folk som hadde bare stråtak.

 

Uttrykket "saved by the bell" kommer også fra middelalderen, for å forhindre at folk ble begravd levende.

Da drakk fattigfolket øl av tinnkrus, som også inneholdt masse bly.

Dette, blandet med alkohol kunne slå ut folk i dagevis. Men ingen visste om de skadelige effektene av blyet i matfatene.

Folk ble funnet og regnet som døde, og av og til begravd i dette stadiet. De bandt en tråd rundt fingeren til den "døde", festa i ei bjelle, så de kunne ringe bjella hvis de våknet igjen. Dette ble funnet ut da man ofte fant kloremerker på innsiden av kistelokkene når kistene skulle gjenbrukes.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
en minigun kan skyte 6000, 7.62X51mm skudd i minuttet det er 100 skudd i sekundet..

for dere som ikke kjønner dette så er det 100 AG3 skudd i sekundet

Hmm, merkelig. Jeg har hørt at en Gatling-gun kan fyre av 140000 på et minutt.

Det blir 233,33333333333 skudd i sekundet. Dette er en mounted gatling-gun, montert på f.eks en Blackhawk.

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar
Uttrykket "it's raining cats and dogs" kommer fra middelalderen når folk

brukte stråtak på hustakene. Katter og andre små husdyr likte å sove i den lune halmen på taket, men når det regnet ble det vått og glatt og dyrene ramlet veldig ofte ned.

Det er også samme tida himmelsenga ble oppfunnet. For å forhindre at ekle småkryp skulle ramle ned i sengene hos folk som hadde bare stråtak.

 

Uttrykket "saved by the bell" kommer også fra middelalderen, for å forhindre at folk ble begravd levende.

Da drakk fattigfolket øl av tinnkrus, som også inneholdt masse bly.

Dette, blandet med alkohol kunne slå ut folk i dagevis. Men ingen visste om de skadelige effektene av blyet i matfatene.

Folk ble funnet og regnet som døde, og av og til begravd i dette stadiet. De bandt en tråd rundt fingeren til den "døde", festa i ei bjelle, så de kunne ringe bjella hvis de våknet igjen. Dette ble funnet ut da man ofte fant kloremerker på innsiden av kistelokkene når kistene skulle gjenbrukes.

http://www.snopes.com/language/phrases/1500.htm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
NASA's forskere brukte lang tid og hundretusenvis av dollar på å utvikle en kulepenn som fungerte i vakuum og vektløshet.

Russerne brukte blyant i sine romskip.

"Det enkle er ofte det beste." :green:

---

Alexander Bell, som oppfant telefonen, telefonerte aldri sin kone eller mor. De var begge døve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...