Gå til innhold

Hvilke etiske verdier syntes dere er viktigst?

Anbefalte innlegg

Jeg for min del oppdaget at alt som er meg er kun programmerte vaner/uvaner, og at man har det bedre uten alt av distraksjoner fra virkeligheten

Kanskje på tide du innser at den metoden du hele tiden fremmer ikke er for alle?

Hva er etiske verdier, egentlig.... Det er ganske å flyktig.... og endrer seg som moralen endrer seg... Før var ære en stor greie og på mange måter var noe bedre før, mye er bedre nå... I den gjengen jeg vanket var det ingen av gutta i gjengen som voldtok ei jente som var full eller sov... Dette var det ære i for oss og hadde noen gjort det ville vedkommende fått grisejuling og kunne glemme å være venner med noen OG vedkommende ville fått juling hver eneste gang han traff gjengen.. Så jentene i gjengen var veldig trygge sammen med oss gutta og det visste de. I dag er visst situasjonen en helt annen har jeg hørt, enkelte har ingen ære på dette området lenger.... Og det syntes jeg er synd...

Og intet menneske liker egentlig ærlighet, det er ihvertfall hva jeg oppdaget den dagen jeg prøvde å være dønn ærlig med alt, brukte ikke engang hvite løgner... (og fikk faktisk noen uvenner som ikke snakker med meg den dag i dag..) De fleste mennesker er ikke klar for dønn ærlighet, så dette med ærlighet er egentlig er labert ønske. Tror dette er veldig induviduelt da, da noen syntes ærlighet er toppers og "tolker" ikke situasjonene i verste mening, som enkelte andre er mestere i.. Kan det som sies eller gjøres tolkes feil så blir det konsekvnt tolket feil...

Det er lov å håpe da..

For ingen er HELT ærlig, noen ikke med seg selv engang... Vi er bare så ærlige som situasjonen tilsier det i det daglige, blir vi pushet så juger vi litt, deretter juger vi litt mer... For vi gjør ganske mye for å gjemme våre dypeste hemmeligheter, de vi ikke engang forteller våre livsledsagere på en god dag engang...

Kunsten er å ikke slippe folk for langt inn i livet... så slipper man å juge om de dypeste hemmelighetene man har... :)

Mine two cents...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og intet menneske liker egentlig ærlighet, det er ihvertfall hva jeg oppdaget den dagen jeg prøvde å være dønn ærlig med alt

Med ærlighet mener vi vanligvis at du etterstreber at alt du sier er sant, men ikke at du sier alt som er sant. Du ser forskjellen? Noen mennesker har redusert evne til å skjønne hvordan andre vil reagere på det som blir sagt, det er det som kalles "filteret" vanlige mennesker lar det de har tenkt å si, gå gjennom først.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg en høyere verdi enn kjærlighet. Det er en verdi som er et mål i seg selv, ja det høyeste mål for et menneske. Fra vugge til grav domineres vårt liv av kjærlighet. Kjærlighet, enten det er mangel på det eller ønsket om å gi kjærlighet, er den fremste drivkraften bak all vår gjerning.

Den som handler i kjærlighet, kan ikke gjøre noe galt mot andre. Men det er du som avgjør om andre har handlet i kjærlighet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg en høyere verdi enn kjærlighet. Det er en verdi som er et mål i seg selv, ja det høyeste mål for et menneske. Fra vugge til grav domineres vårt liv av kjærlighet. Kjærlighet, enten det er mangel på det eller ønsket om å gi kjærlighet, er den fremste drivkraften bak all vår gjerning.

Den som handler i kjærlighet, kan ikke gjøre noe galt mot andre. Men det er du som avgjør om andre har handlet i kjærlighet.

Kjærlighet er vel strengt tatt bare ett frislipp av dopamin på samme måte som mye rus også kan gjøre ved å røre ved hjernens belønningssystem.

Syntes vel solidaritet er viktigste verdi mennesker imellom.

Lenke til kommentar

Og intet menneske liker egentlig ærlighet, det er ihvertfall hva jeg oppdaget den dagen jeg prøvde å være dønn ærlig med alt

Med ærlighet mener vi vanligvis at du etterstreber at alt du sier er sant, men ikke at du sier alt som er sant. Du ser forskjellen? Noen mennesker har redusert evne til å skjønne hvordan andre vil reagere på det som blir sagt, det er det som kalles "filteret" vanlige mennesker lar det de har tenkt å si, gå gjennom først.

Vanligvis ja, her snakker jeg om total ærlighet. Alle mennesker juger hver eneste dag, små hvite løgner, ting vi ikke tar med, ting vi overdriver bittelitt, ja i det hele tatt de små detaljene som gjør oss litt bedre i alles øyne og som gjør at freden oss menneker i mellom kan eksistere på det mellom menneskelige plan. Så alle juger. De som sier de ikke juger gjør faktisk akkurat det, de juger...

Har vært utsatt for noen veldig ærlige mennesker et par ganger  (altså de som er herlig fri for det filteret, eller som bevisst ikke bruker det, som et gammelt vennepar av meg som lever av økologisk jordbruk på en farm oppe i Rjukan traktene) og selv om jeg finner dem herlige befriende så kan de også være frykteig sårende noen ganger... Kunsten er jo å ikke bli såret og det er kanskje her det ligger, vi andre blir for fort såret og sinte på ærlighet...

Den som handler i kjærlighet, kan ikke gjøre noe galt mot andre.

Når prestene under svartedauen tvang folk til å møte opp i kirken for å be til en kristne guden i den tro at gud da vill skåne dem  (fra svartedauen) var dette gjort, forhåpenligvis, i kjærlighet (litt misoppfattet kjærlighet, men endog...) At prestene på denne måte spredte sykdommen med rekordfart og drepte hundre tusenvis i ren ignoranse var gjort i kjærlighet uten nødvendig kunnskap....

Er enig med Bertrand Russel jeg, at vi må la oss lede av kjærlighet og kunnskap. Kjærlighet uten kunnskap er livsfarlig og kunnskap uten kjærlighet er livsfarlig, sammen derimot er de en god kombinasjon. Religion er uten kunnskap og stort sett ganske fri for kjærlighet (den kjærligheten som finnes er stockholms syndromet, der den kidnappede får sympati for den brutale kidnapperen og begyner å føle "kjærlighet", men ordentlig kjærlighet er ikke frykt, eller tvang..) og religion er derfor uegnet til formålet, noe historien igjen og igjen viser, men som de troende like ofte ikke vil innse...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mine two cents...

Jeg tror faktisk du er inne på noe. Du virker sterk på ære og ærlighet, nå trenger du kun integriteten som gjør at du virkelig vet at du har rett i det du bedriver. For det har du.

Jeg lyger aldri lenger. Jeg blåser i hva folk synes om det. Klarer de ikke forholde seg til ærlighet og virkelighet, så tror jeg jammen jeg er bedre foruten disse "vennene". Det går selvfølgelig an å unngå å si for mye, og unngå å si feil ting til feil tid, men ærlighet varer faktisk lengst. Og er samfunn uten ærlighet er et samfunn uten integritet, som er et svakt, fragilt og falleferdig samfunn uten ære.

Men ja, du er inne på noe og du må slutte å tvile på deg selv. Derfor legger du bare til integritet på listen din.

Lenke til kommentar

Kjærlighet og hat er vel ingen egentlig verdi, det er vel mer automatikk i slik. Det er dypere innebygget i folk akkurat som godhet eller ondskap, eller det å handle riktig eller galt. Kjærlighet er jo en forutsetning for de fleste andre gode verdier da.

Derav: man skal elske sin neste

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det er ikke påbud, men en regel man selv påtar seg fordi man vet at ett klart sinn kan se virkeligheten som den faktisk er.

Og ingen bestemmer om hvor seriøst du skal leve etter regler, det gjør du selv, så hvis du foretrekker ett sinn som er bedøvd for det meste er det din sak.

Hva har det å si om man drikker litt alkohol i 6-7 timer på fredagskvelden? Er det på fredagskvelden mellom 18 og 01 jeg ville sett lyset om jeg ikke tok meg noen øl? Man er mer borte og bevistløs de 56 timene man sover i løpet av uka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ikke påbud, men en regel man selv påtar seg fordi man vet at ett klart sinn kan se virkeligheten som den faktisk er.

Og ingen bestemmer om hvor seriøst du skal leve etter regler, det gjør du selv, så hvis du foretrekker ett sinn som er bedøvd for det meste er det din sak.

Hva har det å si om man drikker litt alkohol i 6-7 timer på fredagskvelden? Er det på fredagskvelden mellom 18 og 01 jeg ville sett lyset om jeg ikke tok meg noen øl? Man er mer borte og bevistløs de 56 timene man sover i løpet av uka.

Jeg vet ikke hva det har å si for deg. Jeg sier noe om hva jeg selv opplever, og for meg er det sånn at en helt uforurenset og klar bevissthet er langt å foretrekke fremfor en omtåket. Jeg tror de fleste ikke riktig vet forskjellen på klar og uklar bevissthet, så derfor sier det dem ikke så mye å snakke om verdien - de kjenner bare til den ene

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis en bare kjenner til 1 type bevissthet gir beskrivelser av andre typer lite mening. Det vi alle vet er at alkohol bedøver sinnet og får folk til å gjøre mye rart, og ser man nærmere på hvor lite moro det egentlig er så er det heller ikke noe å bruke energi på å diskutere

Jeg visste dette lenge før jeg begynte på noe skolegang, så jeg tror ingen trenger være einstein for å få det med seg

:)

Edit: så ble det dobbelpost, fillern ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...