Gå til innhold

Brann/tyverialarm eller smarthusløsning/hjemmautomasjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har avventet å se vurdere/skaffe smarthusløsning da har vært for nytt og man kan ikke vite hva som vil bli ledende levrandører/protokoller. 

Men nå ønsker min far å bli kvitt dyrt abbonnement på tyverialarmen, og jeg vurderer da enten standard trådløst eller annlegg som også kan brukes som smarthusløsning, heller i første omgang mot smarthusløsning.

Jeg skal prøve å oppdattere innlegget ettersom jeg blir klokere og forhåpentligvis får info fra dere på forumet. Jeg har sett litt på flere systemer og det er ikke helt godt å vite hva man burde gå for.

Smarthusløsninger:

- Delevis eller fullt trådløst.

- Offlinestøtte, fungerer systemet om internett faller ut eller om levrandør kutter ut tjenesten..

- Batteritid

- Kompatibilitet

- Enkel å bruke, dvs. fjernkontroll ved seng for å skru av og på alarm om natten og f.eks kode ved dør.

1. Clas Ohlsson, tellstick.

Den har kompabilitet mot mange forskjellige protokoller, kanskje også Nest, selv om det ikke sto det i oversikten

- Ser Clas-eksperten sier at det ikke finnes røykvarsler for dette systemet, men det høres rart ut. Han sier videre at medfølgende mottakere (mener vel stikkontaktene), kan kun styres med medfølgende fjernkontroll. Da er også spørsmålet om fjernkontrollen fungerer mot tellstick i det hele tatt? Høres rart ut..

2. Nest

Nest røykvarslere fungerer også som detektorer og gir alarmsignal når ukjente folk kommer inn?

Hørte det er bråk innad i firmaet og at det er i ferd med å dø, kanskje bare tabloidnyheter..

Dessuten, når blir de tilgjengelig i Norge, kan jeg kjøpe fra ebay?

3. Z-Wave

Vet ikke noe særlig om dette systemet.

4 Sfty

Tilsvarende Nest, men Norsk. Muligens faste abb. utgifter. Forhåpentligvis kun om kobling mot brannvesenet eller lignende.

Standard tyverialarmannlegg:

1. Hanor

2. DSC Canada

En fra et forum, hadde sagt at det var et bra system og at prisene ikke gjennspeilte kartellvirksomheten i Norge.. Han hadde hatt annlegget ca. 3 år.

3. Telltech

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket alarmanlegg står det der idag? Plukkes det ned i sin helhet når abonnement med alarmselskap sies opp? Det kan nemlig hende at det er fullt brukende i ett smarthus system. Bruker selv deler av en gammel DSC alarm i mitt smarthus system. 

Tror det er Verisure, og sa at fattern skulle sjekke med alarmselskapet om han kan kjøpe annlegget.

Lenke til kommentar

Hei.

Har selv nå brukt en god del penger på smarthus. Etter å ha lest frem og tilbake ble det X-Comfort med Sensio kontroller jeg gikk for. Ikke fryktelig billig, men så langt stabilt og meget funksjonelt.

På innburdd hadde jeg i den gamle leiligheten http://www.teletec.no/innbruddsalarm/tradlose-alarmsystemer/agility. Dette fungerte bra og ser at de i versjon 3 støtter eterneth dirkete i sentralen og har en app. Versjon 2 som jeg hadde brukte GSM og ringte meg opp ved alarm. Hadde derfor ikke noen utgifter til vaktselskap.

Ser du nevnte DSC. Muligt de har bedret seg i det siste, men etter å ha montert et system fra de for et år siden lovet jeg aldri å støtte det selskapet igjen. Makan til prakk å programere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Har selv nå brukt en god del penger på smarthus. Etter å ha lest frem og tilbake ble det X-Comfort med Sensio kontroller jeg gikk for. Ikke fryktelig billig, men så langt stabilt og meget funksjonelt.

På innburdd hadde jeg i den gamle leiligheten http://www.teletec.no/innbruddsalarm/tradlose-alarmsystemer/agility. Dette fungerte bra og ser at de i versjon 3 støtter eterneth dirkete i sentralen og har en app. Versjon 2 som jeg hadde brukte GSM og ringte meg opp ved alarm. Hadde derfor ikke noen utgifter til vaktselskap.

Ser du nevnte DSC. Muligt de har bedret seg i det siste, men etter å ha montert et system fra de for et år siden lovet jeg aldri å støtte det selskapet igjen. Makan til prakk å programere.

Ok, takk. X-comfort blir nok for dyrt. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde, ikke til noen overraskelse, kikket nærmere på Z-wave. Prisene er rimelige, du står friere til å velge controller (og selvfølgelig anbefaler jeg HomeSeer, men det finnes mange alternativer). Så lenge du ikke skal være tilknyttet noen sentral, så er det fint mulig å lage et alarmsystem/smarthus i samme system. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zipato er ganske gode på alarm. Programvaren har innebygget alarmmodul som lar deg relativt enkelt sette opp soner, definere utgangsdører, forsinkelser og "doble triggere" (så alarmen ikke går før to sensorer er aktivert, f.eks.). Den har logikk for skallsikring, nattalarm og "vanlig alarm" (når du er borte). I tillegg selger de en egen click on hw modul som kan kobles mot eksisterende alarm samt inneholder backup batteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :)

Skjønner at Z-wave er en protokoll som sannsynligvis består og som er brukt i flere produkter. Ser at Zipato er kompatibel med en del Clas Ohlsson utstyr. Får sette meg mer inn i dette når det nærmer seg. Tellstick pakken til Clas er billigere en deres løsninger, men det kan godt det er verdt pengene å velge en av deres forslag. Tellstick hadde kompabiltitet mot mange forskjellige løsninger. Home Seer kommer jeg også til å vurdere, og muligens er denne også da kompatibel med Clas Ohlsson utstyr.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Takk :)

Skjønner at Z-wave er en protokoll som sannsynligvis består og som er brukt i flere produkter. Ser at Zipato er kompatibel med en del Clas Ohlsson utstyr. Får sette meg mer inn i dette når det nærmer seg. Tellstick pakken til Clas er billigere en deres løsninger, men det kan godt det er verdt pengene å velge en av deres forslag. Tellstick hadde kompabiltitet mot mange forskjellige løsninger. Home Seer kommer jeg også til å vurdere, og muligens er denne også da kompatibel med Clas Ohlsson utstyr.

bare vær oppmerksom på at zipato støtter lite utstyr fra nexa (433mhz), jeg kjøpte en når jeg skulle oppgradere fra tellstick, og det var nesten ingen av komponentene som funket med zipaboxen. jeg gikk da enda et hakk opp og satte opp en pc til å styre dette systemet (homeseer i bunn), med en rfx-trx til å ta 433mhz utstyr, og en uzb1 til z-wave. dette er dønn stabilt og har ufattelige muligheter til å programmere til ditt behov.

hvis du ikke ønsker å ha en hel pc dedikert til dette, kan HS også kjøre på en Raspberry pi

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener den dingsen i pakka fra Clas Ohlsson. Ser ut som en ruter, og jeg har gått ut ifra at det er hovedenheten i systemet og at man kan logge seg på med PC og konfigurere enhetene.

Så det er bedre å kjøpe en HomeSeer enhet, evt. Zipato? Da denne har flere konfigurasjoner og muligheter eller er Tellstick.net bra nok? Virker på meg som om Tellstick er kompatibel med mer utstyr?Tror jeg venter med dedikert "PC" til jeg eventuelt setter opp noe hjemme.

Lenke til kommentar

I forhold til Homeseer så er tellstick mer som ett leketøy. Du kommer mest sannsynlig til å ønske deg noe mer innen kort tid. Det gjorde jeg, begynte med en tellstick. Men den gikk fort i skuffen etter mange timer med frustrasjon. Med forbehold om at tellstick ikke har blitt betydelig bedre de siste par årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok ikke blitt særlig bedre nei... jeg begynte å oppgradere i februar, og da var det fortsatt like tungvindt. Gikk vel forsåvidt å sette opp enkel "if" logikk, men det var ufattelig begrenset. Etter at jeg gikk over til HS, har det blitt mye mer automatikk på lyset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok ikke blitt særlig bedre nei... jeg begynte å oppgradere i februar, og da var det fortsatt like tungvindt. Gikk vel forsåvidt å sette opp enkel "if" logikk, men det var ufattelig begrenset. Etter at jeg gikk over til HS, har det blitt mye mer automatikk på lyset.

Mulighetene er nok i utgangspunktet mer begrenset med Tellstick ja, men om lar en Android enhet styre så er det allikevel veldig mye som er mulig å få til. Det er mer på hardware siden jeg ser begrensninger..

Kan jeg spørre hva som oppleves som begrensende når det gjelder Tellstick og Events med hensyn til lysstyring (nysgjerrig på andre sine erfaringer)?

Jeg betaler selv riktignok for pro abn, som gir noen flere muligheter, men HS er vel ikke gratis det heller.. 

Endret av Ole Th
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva som oppleves som begrensende når det gjelder Tellstick og Events med hensyn til lysstyring (nysgjerrig på andre sine erfaringer)?

Jeg betaler selv riktignok for pro abn, som gir noen flere muligheter, men HS er vel ikke gratis det heller..

Hva som trigges og hvor mange betingelser man har mulighet til å ha, samt hvilke handlinger man kan gjøre ved en trigget Event er det viktigste.

Lenke til kommentar

Tror dere går litt langt inn i materien her, min far trenger ikke et avansert system med masse muligheter, men er jo positivt om det ikke går for mye opp i pris.

Når jeg setter opp i eget hus så vil jeg nok vurdere noe mer avansert.

Vi må vurdere opp mot pris hos min far. Men jeg skal se litt nærmere på HS mot Tellstick, men inntrykket mitt er at Tellstick er billigere og system som er kompatibelt opp mot flere protokoller.

I første omgang setter vi det opp mot alarm og evt. med kamera,, men det er ikke nødvendigvis at det noen gang kommer til å utvides.

Dette er de viktigste punktene:

Smarthusløsninger:

- Delevis eller fullt trådløst.

- Offlinestøtte, fungerer systemet om internett faller ut eller om levrandør kutter ut tjenesten..

- Batteritid

- Kompatibilitet

- Enkel å bruke, dvs. fjernkontroll ved seng for å skru av og på alarm om natten og f.eks kode ved dør.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

HS støtter det meste, betydelig mer enn tellstick. Tellstick er billigere selvsagt. 

Høres ut som faren din er ute etter en alarm kun. Etter hva jeg har sett om Tellstick så er det ikke dette det er laget for, HS er også ekstremt overkill som boligalarm.

Det fins rene alarmløsninger, ta en titt på de. Finn da en du kan koble opp mot en smarthusløsning senere hvis du finner ut at du vil ha det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

GV: Det er kanskje ikke dumt å heller ha den tilnærmingen. Men det hadde jo vært greit å hatt en smarthusløsning som ikke kostet skjorta og som kunne gitt greit sikkerhetsnivå ifb. med brann og tyverialarm, med tilbakemelding til bruker :)

Moskus. Jeg kan skjønne at det blir dratt i den retningen og jeg kunne nok ha formulert det anderledes, men det er jo også mange "geeks" her inne som tenker stort. ;) Har blitt litt mindre Geek med alderen, om jeg da noen gang kunne ha titulert meg med slik status. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...