Blib Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Aikst! Okay, CPUen min har alltid hatt rundt 60 graders temperatur. I dag kjøpte jeg AC3 og Silent Viking, og stappa det i. Da så jeg med en gang at det ikke var goop på CPUen, sikkert smelte år siden eller noe :smile: Uansett, jeg har nå FREMDELES 60 grader!!! Dette er da helt villt? OK, kabinettet mitt er et gammelt miditower, det har plass til kun 1 kabinettvifte, men det sitter ingen der. Inne i kabinettet ser det rotete ut ja, jeg har ikke brydd meg om å få lagt ledningene bra eller noe, men alikevel! Vifta er et år gammel, og når en bytter den ut, samt legger på AC3, at den ikke synker mer enn 3 grader, dette skulle vel være umulig? Jeg sjekker forresten temp'en min med Motherboard Monitor 5. Eller er det en Athlon AMD 1333 jeg kjører, @1333. Ikke noe overklokket eller noe. Nå som loaden er over derimot, ser jeg at tempen synker til 56 igjen, noe som alikevel er 10-15 grader for høyt. Er det VIRKELIG det at jeg ikke har 4-6 kabinettvifter, klar luftvei og et bedre kabinett som gjør det eller? Jeg har, som før, en anelse om at det kan være strømforsyningen, siden jeg bare har 235W, mens hovedkortet alene krever 300W. Men _ingen_ på dette forumet har klart å svare meg på om dette har noen som helst innvirkning på PCen, i det hele tatt, så jeg lurer litt på den. Men er det noen som kan gi meg et litt konkret svar? Takk Lenke til kommentar
m.sp Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Hei! Jeg kan kun fortelle deg hva jeg har gjort. Er ingen guru, men kan mitt Har selv en ganske så varm CPU (Load 57C) men ingenting i sammenlikning med deg :smile: Jeg ville i hvert fall ha byttet CPU vifte til en sprekere. Dette fordi du sa du hadde et forhåndsvis lite tower, og litt rotete. Deretter ville jeg smørt på et lag med Arctic Silver, da dette er den beste goopen. Når det gjelder kabinettviften er det vanskelig å si i og med at jeg ikke vet hvor varmt det er inne o kabinettet. Jeg har selv et lite miditower (foreløpig) og har da laget en egen rampe i bunn hvor jeg har plassert en XP 1800 Vifte til å blåse opp mot CPU`n. Prøv dette, det er mitt råd -Magnus Lenke til kommentar
TerjeJensen Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 dette var veldig rart, jeg har en silent viking, og cpuèn min ligger bare på 32grader celsius Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Prøv å set inn en kabinettvifte som bøåser ut den varme luften som er der... Eller kjøp større kasse!! Lenke til kommentar
TerjeJensen Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 sett heller på en delta vifte på kjøleren din... selv har jeg en delta 52db vifte.. men den bråker en del! :smile: [ Denne Melding var redigert av: TerjeJensen på 2002-02-25 19:24 ] Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Sorry, men ALLE svarene her er noe jeg IKKE kommer til å følge. Ettersom jeg har lest forumet en liten stund, ser jeg at de fleste driter penger, nesten bokstavelig. Silent Viking kjøpte jeg IDAG!, altså, den ankom i dag, allerede er det råd om å kjøpe NY!!! Jeg måtte spare for å få råd til denne vikingen jo!!!! Det mest irriterende er at temperaturen fortsetter å stige, nå lå den plutselig på 62 grader, noe som er høyere enn før. Nå som kabinettet er åpent har den sunket ned til 57 grader. Men det er da helt absurd! En slik vifta som skal kunne kjøle 2000+ bør da holde en 1333 under 60 grader!?!?! Et annet råd ser jeg, er om å kjøpe ny kasse!!! Slikt koster rett under tusenlappen, jeg _har_ ikke mer! Å begynne å skjære i kabinettet for å få plass til viften er også fullstending ute av tale, da jeg verken har utstyret, pengene eller viljen til det. Men etter det jeg hadde lest om denne vifta, og etter de glade meldingene fra folk her i forumet som sa at CPUen min kanskje ville komme seg ned på 40 grader, er jeg forbauset over å se hvordan temp'en går høyere enn før! Og ja, PCen skal stå på i samme rom som undertegnede sover i, så noe rundt 52 desibel... uh Blib [ Denne Melding var redigert av: Blib på 2002-02-25 19:51 ] Lenke til kommentar
TerjeJensen Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 ^^ du har et særiøst problem da... :smile: Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Bare tull å bytte cpu kjøler, få ned tempen i kabinettet istedenfor. Det vil gjøre større utslag. For hver grad kabinett temp stiger vil også cpu temp stige en grad. Bytte av kjøler vil ved høy kabinett temp kun gi marginelt bedre kjøling. eks. følger cpu avgir ca 70 w taisol uten kobber har en termisk motstand på 0.39 alpha 8045 har en termisk motsand på 0.26 case temp 32 c varme avgitt*koeffisient+castemp=cputemp taisol: 70 w * 0.39 c/w + 32 c = 59 c alpha: 70 w * 0.26 c/w + 32 c = 50 c Badass kjøling gir bare 9 grader forskjell og koster en formue + at det bråker tallet for alphan var med delta vifte.. En grad kaldere case temp gir en grad kaldere cpu "simple as that". Å få til litt bedre lufting i kabinettet behøver ikke koste en formue... Prøv å ta av dekselet til kabinettet og se hva som skjer... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Blib, kan du gi noen fler opplysninger om maskinen din? Hovedkort, disker, skjermkort osv. Det kan være lettere å gi noen tips om vi får litt mer info! Har du sjekket temperaturer i BIOS? Og hva er systemtempen i maskinen? Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Grunnen til at de kan kjøle opp til xp 1900 er at xp'n avgir mindre varme.... De to værste cpu'ene som noen gang er laget er t-bird 1333 og 1400. T-bird krever ekstra god kjøling... Tillegg følger: Selv en alpha som tar luft ved romtemp har trøbbel med tbird 70 w * 0.26 c/w + 20 c = 38 c Tilleg 2: Glemte å si at 70 w for tbird 1333 var ved 1.75 v. Dette blir enda høyere hvis spenningen er høyere. _________________ Competent people solve problems, smart people prevent them! <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-02-25 20:19 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-02-25 20:25 ] Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: En grad kaldere case temp gir en grad kaldere cpu "simple as that". Å få til litt bedre lufting i kabinettet behøver ikke koste en formue... Prøv å ta av dekselet til kabinettet og se hva som skjer... Hmm, jeg testet å fjerne en liten del av kabinettet, bak, noe sånt deksel som skal være rundt noen ledning-inntak eller whatever, satte den forrgie vifta mi til å balansere oppå et kort der inne og blåse litt luft inn, og nå er load temp nede på 58 grader.. Tror du er inne på noe :smile: Uansett, jeg har maks plass til en vifte til, foran, men der mangler det ting til å feste vifta med. Blir nødt til å finne litt mere utom hvilken vifte som passer der osv... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: On 2002-02-25 20:11, Skrue skrev:Blib, kan du gi noen fler opplysninger om maskinen din? Hovedkort, disker, skjermkort osv. Det kan være lettere å gi noen tips om vi får litt mer info!Har du sjekket temperaturer i BIOS? Og hva er systemtempen i maskinen? Jo, self, jeg kan gi deg info, men jeg trodde ikke at det var nødvending... Athlon AMD 1333 Asus A7V133 hovedkort Asus V7700 Geeforce 2 Pro 64 MB DRR Skjermkort 1 80 GB Western Digital HDD Creative Soundblaster 64V (Eller noe slikt. Sikker det værste en kan få tak i :smile: ) 512 MB SD RAM Noe mer...? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: Glemte å si at 70 w for tbird 1333 var ved 1.75 v. Dette blir enda høyere hvis spenningen er høyere. Hmm, dette forstod jeg ingenting av, dessverre. Er ikke helt sikker på dette med hvor mye, eller hva 70W er for noe, eller hva volt, altså V er... Og hvordan regulerer jeg hvor mye volt den skal motta, for på denne mpten mp en vel også samtidig kunne regulere hvor mye varme den gir fra seg, eller? Blib Lenke til kommentar
jason Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Har du demontert kjølervifte for å se at det er et godt avtrykk av AS'en på kjøleren? Det høres for meg ut at det kan være litt dårlig kontakt dårlig montering. Uansett så kan det jo være en ide å sjekke, det er jo ikke allverdens arbeid. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: On 2002-02-25 21:09, jason skrev:Har du demontert kjølervifte for å se at det er et godt avtrykk av AS'en på kjøleren? Det høres for meg ut at det kan være litt dårlig kontakt dårlig montering.Uansett så kan det jo være en ide å sjekke, det er jo ikke allverdens arbeid. Et avtrykk av AS'en på kjøleren? hva skal det bety? Og ja, uhm, det svarte greiene som er under bronsegreiene på undersiden av kjøleren, skal de være der, er det farlig hvis det forsvinner/faller av? Jeg måtte nemlig ta av kjøleren to ganger for å prøve å få den til å sitte skikkelig, siden den egentlig er litt for stor til kabinettet, men jeg fikk den på til slutt. Da så jeg at deler av det svarte greiene var klistret seg på CPUen og falt litt skrått av, altså utforbi der hvor AC3'en skulle ligge. Og, hvis AC3 er blitt klint over et litt for stort område, altså oppe et par v de taggene vedisden av midten og litt rundom (som sagt, det var vanskelig å få festa kjøleren... :sad: Blib Lenke til kommentar
GH11 Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Se på hovedkortet !! Les om det, og finn ut at temp. sensoren på dette aktuelle kortet, ikke akkurat er det mest politlige i klassen. Vær OBS!! på dette. En fordel, ville eventuelt være, å fjærne den svarte paden fra kobberbunnen på Vikingen, for at AS3 skal forbinde coren på prosessoren med kobberbunnen på ribba. Og NB!!!!!!, vær snill og være sparsom med goopen. Du har helt sikkert lest om hvordan dette gjøres. MVH: GH11 Lenke til kommentar
ViPeR Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 hmm..er su sikker på at du har valgt rett tempratur sensor?? har samme hovedkortet som deg.....tempen på min t-bird ligger på 46 grader på full load.... ps. du må ikke se på tempen på asus pcprobe å sameligne med mbm...den er feil! Lenke til kommentar
jason Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Demonter viftekjøler. Fjern det "svarte greiene" (ikke bruk metall redskap) rens så med isopropanol, aceton eller lignende. Rens samtidig coren på cpu'en, slik at de begge er glinsende. Påfør et tynt dekkende lag AS på cpu'en (kun på core) Gnikk litt AS på kjøleren (bare bitte,bitte litt) akkurat i det området hvor coren berører kjøleren. Monter så. Tror faktisk at dette vil hjelpe deg ganske så mye. Lenke til kommentar
jason Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Det jeg mente med avtrykk var at hvis du påfører AS3 i et tynnt lag på coren, monterer viften for så deretter demontere så skal det være AS3 i et område på kjøleren som tilsvarer størrelsen på cpu core. (det vil si et "avtrykk") Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: On 2002-02-25 21:06, Blib skrev: Quote: Glemte å si at 70 w for tbird 1333 var ved 1.75 v. Dette blir enda høyere hvis spenningen er høyere. Hmm, dette forstod jeg ingenting av, dessverre. Er ikke helt sikker på dette med hvor mye, eller hva 70W er for noe, eller hva volt, altså V er... Og hvordan regulerer jeg hvor mye volt den skal motta, for på denne mpten mp en vel også samtidig kunne regulere hvor mye varme den gir fra seg, eller? Blib Det jeg mente var at din cpu med 1,75 v (volt) avgir energi (les varme) på 70 W (Watt). Og ganske riktig vil den ved lavere strømstyrke (Volt) avgi noe mindre varme. Ved 1,65 v er det ca. 60 w. Nå er det også riktig at endel temp målere på hovedkort viser feil.... Da kan du bruke de regnereglene jeg viste tidligere i tråden til å finne ut sånn ca. hva du burde ligge på.... Forklaring til regnestykkene følger: Det er tre variabler å ta hensyn til: Hvor mye varme avgir cpu, dette utrykkes i W (Watt) Hvor god er kjøleribbas evne til å avgi energi, dette er den termiske motstanden (varme koeffisient) C/W. Denne verdien kan du som regel finne hos leverandøren eller på nettet i seriøse tester av kjøleribber. Det tredje er hvor varm lufta du bruker til å kjøle ned ribba med er. Håper dette gjorde det litt mer forståelig og var til litt mere hjelp... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå