Gå til innhold

Norge i bakevja: Sjansespill å bygge solceller på norske tak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
hva med små solcensorer folk kan låne for å sjekke over en periode hvor mye strøm de kunne ha produsert av strøm i den perioden .? 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er ofte forskjell på å se sol, og å få høy effekt fra solen.

 

Far har rigget opp en spenningslogger på et solcellepanel og fører dagbok over resultatene, og det bekrefter at vi får lite solenergi på Vestlandet med alle skyene som stopper eller sprer lyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøyaktige data er vel å bra, men det må da vurders opp mot nytteveriden. Det høres ut som multikonsult m.f. vil at staten skal betale en skyhøy pris for utvikling av ett ekstremt dyrt verktøy som det egentlig ikke finnes grunnlag for.

 

Som doger sier må det finnes andre måter å løse dette problemet på som er mer enn gode nok.

Lenke til kommentar

Solinnståling er ikke direkte relatert til effekten av et solaranlegg. Mitt lille eksperiment-oppsett med en 200W monokristalint panel produserer strøm i 10 av 12 måneder på 58 grader nord, fra morgen til kveld, sålenge det er lyst,også i regnvær. Panelet er i drift siden 2013. Gode solarpaneler idag kan ikke sammenlignes med hyttepanelene som ble solgt for 10 år siden.

 

På grunn av mindre luftforurensning i Norge sammenlignet med Tyskland, antar jeg at det er like gode muligheter for å produsere solarstrøm i Sør-Norge som i Nordtyskland. Forhåpentligvis erkjenner myndighetene/Enova mulighet for å gi støtte til dem som ønsker å koble en datalogger til sitt solaranlegg, eller sette opp en målestasjon. På denne måten vil det enkelt kunne etableres et nett av målestasjoner slik at man får fakta om solinnstrålingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min teori er at man fra myndighetshold ikke akkurat oppfordrer folk flest til å utfordre etablert elkraftproduksjon med "hjemmelaget" energi! Sitter her med Sunwind sin tabell over strømproduksjon i Sør-Norge fra 2003, en oversikt som det hevdes allerede den gang bygget på 30 års innsamling av soldata.... Vi må se realistisk på det: - Det blir kroken på døra for subsidierte monsterturbiner i urørt norsk natur så snart det går opp for "folk flest" at kostnaden for å montere solceller på nybygg eller ved utskifting av gamle takpanner i dag ikke er stort dyrere enn ordinære takpanner!

Lenke til kommentar

Det virker rart å bruke masser av penger på å utrede og tegne flotte kart for hver lille flekk i Norge.

Det er vel også tvilsomt om hele Norge skal teppelegges med solceller.

En enkel løsning (om ingen annen finnes) kan være å koble sammen en portabelt solcelle (pris kr 200 300), med en liten mikro kontroller (for eksempel en arduino med wifi til cirka kr 100,-) via analog-til digital-inngang og lese av reelle data før en eventuell installasjon.

Dekningskart er sjelden dekkende helt ned på detaljnivå/kvadratmeteren uansett.

Endret av Arild G. Skaalsveen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

hva med små solcensorer folk kan låne for å sjekke over en periode hvor mye strøm de kunne ha produsert av strøm i den perioden .?

 

Kunne man brukt denne?

http://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/lysmaler-luxmaler/solenergimaler-p48708

Tenkte vel litt mer avansert som linker opp til wifi og en hjemmeside som simulere/kalkulerer hvor mye strøm en hadde produsert om en hadde hatt 5,10 eller 15 m2 med solceller. Hvilke besparelser en kunne hatt og hva det vil koste å sette det opp. (inntjeningstid, produsenter, leverandører, bestill befaring etc etc) kunne vært en fin salgsportal

Lenke til kommentar

Det er ingenting feil med solinnstrålingen her i landet. Jeg har en jamt produksjon som forventet her på Østlandet. Det største problemet her med solcellepaneler er prisen. Her i Norge er det ingen market for solcellepaneler og de få som selger det, holder prisene kunstig oppe. Jeg har hentet mitt anlegg fra Nederland og betalte halve prisen. (Ja, virkelig 50% av prisen som jeg måtte betale her).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøyaktige data er vel å bra, men det må da vurders opp mot nytteveriden. Det høres ut som multikonsult m.f. vil at staten skal betale en skyhøy pris for utvikling av ett ekstremt dyrt verktøy som det egentlig ikke finnes grunnlag for.

 

Som doger sier må det finnes andre måter å løse dette problemet på som er mer enn gode nok.

 

Som f. eks. satse på vannkraft i de landene som er egnet til dette. - Til behovet er nådd , som i vinterlandet Norge.

Eventuelt med tilskudd av termisk solvarme til oppvarming av forbruksvann ( En enkel teknologi og 5 gg. så effektivt som sol-celle i Norge)

 

Alle nasjoner kan produsere fornybar kraft til sitt samfunns behov. Hvert land etter sine geografiske fordeler.

Så kan vi hjelpe hverandre med, og eksportere teknikk/teknologi, heller enn energi.

*Gi en mann en fisk....*

Lenke til kommentar

Det virker rart å bruke masser av penger på å utrede og tegne flotte kart for hver lille flekk i Norge.

Det er vel også tvilsomt om hele Norge skal teppelegges med solceller.

 

En enkel løsning (om ingen annen finnes) kan være å koble sammen en portabelt solcelle (pris kr 200 300), med en liten mikro kontroller (for eksempel en arduino med wifi til cirka kr 100,-) via analog-til digital-inngang og lese av reelle data før en eventuell installasjon.

 

Dekningskart er sjelden dekkende helt ned på detaljnivå/kvadratmeteren uansett.

Jeg har vurdert et lite mikrokontrollerprosjekt selv for å få detaljert info om solforholdene på eget tak. Det er egentlig et prosjekt som er godt egnet for opensource/crowdsourcing, bare å legge ut tegninger og software og la andre forbedre det. For at det skal bli virkelig nyttig må man også ha en database man kan laste opp og dele egne målinger og da øker jo Scope en smule..

 

Dessverre så vil et amatørprosjekt av denne typen ha veldig flekkvis dekning. For virkelig god dekning over hele Norge så trenger man høyoppløste satellittbilder, gjerne inn i IR/UV delen av spekteret. Det krever adgang til lange tidsserier over hele Norges territorium dog..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser ut som flere her inne er på samme idè ;)

Få noen praktiske tall på hvor mye det faktisk lønner seg er verdt de få hundre lappene det tar å rigge opp et slikt test system.

Tror dette er noe leverandører eller staten kunne dratt nytte av. La folk få en simulasjon på hvor mye strøm dem kunne ha produsert i den perioden de testet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Denne + USB eller BT mikrokontroller + denne = ca 200 kr. Med SMS-logging til en felles database som kan overlegges på google maps så bygges det raskt opp en database. Vi trenger ikke et komplett kart over et hvert garasjetak og karnapp, kun noen få punkter per sted for å få en helt grei pekepinn. Ønsker man bedre nøyaktighet kjøper man enkelt og greit loggesystemet for en 200-lapp og måler direkte over en lengre periode.

 

Det går sikkert an å effektivisere designet til måleren kraftig, men da må man tenke internasjonalt og store volum for å få lønnsomhet i et sånt design. Jeg ser crowdfunding er nevnt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange hus som har skråtak som vender mot syd. Kanskje hvis man bygger garasje at taket kan tilpasses med riktig vinkel. Jeg regnet ut en gang at omkring 30 m2 skråtak mot syd gir nok energi til årsforbruket til en Elbil (Mer enn nok om sommeren, litt for lite om vinteren).

 

Da kunne jeg hatt nok til minst to elbiler.

Lenke til kommentar

Dn ideelle plasseringen for solpaneler her i Norge bør være en bratt fjellside som vender mot syd, og ligger høyt til fjells (lav temperatur øker virkningsgraden). Der er jo også strålingen sterkere, men jeg vet ikke hvor mye det kan øke effekten. Noen som vet?

Ganske lite. I 1000 meters høyde kan du estimere at 90% av atmosfæren fortsatt ligger over deg. Ut fra diagrammet under når ca 80% av sollyset bakken. I en høyde der atmosfæren er 10% tynnere vil et par prosent mer lys nå bakken. Så hvis man har et godt solcellepanel med 20% virkningsgrad (de finnes kommersielle paneler helt opp til 25% nå) så kan man regne med at det øker til rundt 20,5%.

 

par_solar-radiation.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...