perpyro Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Boretslaget eier ikke ditt interne elanlegg så de har ingenting med dette og gjøre med mindre feilen befinner seg på deler av elanlegget som tilhører fellesanlegget eller på annet vis hører til boretslaget. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Men, jeg som styreleder har fått pålegget. Ettersom hele mitt anlegg er nytt og med jordfeilbryter på alt er ikke problemet hos meg. Syntes forøvrig at deg er feil at jeg skal/borettslaget skal styre med feil på ett privat anlegg, som jo både sikringsskapet og strømnettet er. Jeg kan jo ikke gi regninga Til den som har problemer etter å ha byttet ut andre sine sikringer heller. Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg kan jo strengt tatt ikke pålegge andre å utbedre sitt anlegg. Kjenner ikke til om noen andre har fått det også. Mulig alle har fått men tviler. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Er dette et enkelt hus med de 4 leilightenene eller er det ei blokk med oppganger og sånnt og er dere registrert som boretslag? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Det er ett borettslag, helt standard med eget styre osv. Men det er bare 4 leiligheter i borettslaget, men det er ikke noe forskjell på oss og de med flere oppganger og hundre leiligheter bortsett fra at vi er i litt mindre skala. Litt festlig er det jo at 100% av eierne er med i styret men det er ett helt standard borettslag. Vi er f.eks registrert i Brønnøysund-regidteret som eget AL (tror jeg det var), vi er registrert der ihvertfall. Endret 7. april 2016 av aklla Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Ja da eier boretslaget anlegget forran hovedsikringene til hver abbonent mens beborne eier alt etter. Ettersom det er styreleder som får dette annser vel da netteier at dette er boretslagets ansvar. Er i hvertfall ikke rett at du som enkeltperson skal betale for dette. Du kan jo kontakte netteier om hvordan de ser på ansvasforholdet på dette. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Grunnen til at det ses på som en sak for borettslaget er fordi man ikke har annet å gå etter. De måler en feil på tilførselen inn på bygget, men kan jo ikke vite hvor feilen ligger. Den ligger sannsynligvis inne i anlegget til en av eierne, muligens flere. Er det riktig at denne i så fall skal ta regninga alene ved påvist feil? Ja, nei, vet ikke.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Jeg betaler så klart ikke privat, men jeg sitter jo på borettslaget sine penger også. Men jeg har jo ikke noe med hva folk var av feil og utstyr innenfor leiligheten. Blir litt feil om borettslaget skal betale for f.eks en ødelagt lampe hos noen Skal ta kontakt med de men må ha litt "kjøtt på beina" først Selv mener jeg at dette må være hver beboer sitt ansvar og netteier sitt ansvar å finne ut av hvem. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Som før nevnt, du bør få vite grunnlaget for pålegget først, så nøyaktigt som mulig. Og så hvordan det står til med jordfeilbryter/kombibryter på hovedkurs i alle leilighetene. Om disse finnes, og om de virker. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Jeg har ved flere anledninger vært å leitet jordfeil i boretslag der andelseier har fått kravet men da har netteier greid å spore feilen til sikringsskap tilhørende leilighet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Det som står i rapporten er "I forbindelse med feilsøking på elverkets lavspenningsnett ble det konstantert "jordfeil" på det elektriske anlegget. Jf FEL § 9 Feilen er der periodevis, den var der 07:45 den 30.03 Jeg rakk ikke å registrere hvilket anlegg som har feilen." Resten er juridiske saker og ansvar, at de må ha tilbake stemplet skjema osv, standard-saker ikke relevant for selve problemet. Det står også at eier skal få brevet, men det er jo 4 eiere. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Så det har vært 1 registrert tilfelle? Og så kaller de det periodevis? Jeg går ut fra at det har vært feil der før, bare ikke registrert tidspunkt, varighet osv. I motsatt tilfelle blir det bare for dumt. Da er jordfeilbrytere neste. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Det er forresten ikke jordfeilbryter på noen av hovedsikringene, og på under halvparten av de vanlige sikringene. Skal ta kontakt med de i morgen, kanskje løsningen kan bli at borettslaget betaler for 4 hovedsikringer med jordingsfeil så får den ansvarlige ta resten. Billigere å bytte 4 hovedsikringer enn at hver enhet bytter hver sin, Ellers har en av leilighetene nå låst sitt skap, alle skapene har tidligere stått oppe hele tiden, noe som er heller merkelig at ett plutselig er låst. Ikke at jeg følger med på det, men det er gamle skap som knapt er mulig å lukke, og jeg leser av strømmen på alle. Har aldri sett noe nøkkel til skapene noen steder heller. Det som står i rapporten jeg skrev er alt jeg vet, om det skjer 10 ganger om dagen eller om det var denne ene gangen aner jeg ikke. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Det med jordfeilbryter/kombivern er selvfølgelig en litt kostbar løsning, men da vil det vise seg hvilken leilighet som har feilen. Og det bør også bli godtatt som tiltak mot pålegget. Bakdelen er at det må betales mange penger for noe som kanskje er et defekt vaffeljern til 300kr som noen nekter å kaste. Om mulig få mere info ut av den som har gitt dere pålegget. Jordfeilen kan være på en av fasene som kanskje bare brukes av 2 av leilighetene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Jeg skal prøve få mer info, men tenkte å installere kun jordfeilbryter på hovedsikringene, det kan da neppe koste all verden å bytte ut 4 slike? Det er jo bare å ta sikringen til hele huset, så bytte de ut, det er jo en hovedsikringer på loftet de kan ta, jobben i seg selv blir jo lett om de tar den, ettersom da all strøm er kuttet i hele huset. Syntes det var veldig tynt grunnlag, har jo strengt tatt ikke noe info å jobbe ut ifra, kanskje flere tidspunkter/hvor ofte det skjer, hvor stor feilen er, hva vi kan gjøre for å finne feilen, noe mer jeg bør spørre om? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Høres greit ut. Særlig om hvor stor feilen er. Og er det feil hver dag kl 07:15 til 07:25 mens Her Hansen trakter kaffe så... Jordfeil kan være innmari vanskelig, og kan være veldig lett. Det er ikke helt usannsynlig at den som har feilen vet om den. Jordfeil skal normalt fanges opp av jordfeilbryter/kombi om den virker. Om noen har en feil på en kurs som ikke har jordfeilbryter har man sannsynligvis hatt en eller annen form for problem, eller gjort noe man ikke burde. Det er en stor bakdel med jordfeilbryter på hovedkurs: Om det blir jordfeil mens man er på ferie, ryker innholdet i kjøleskap og fryseboks. Noen som jobber i faget får komme med prisoverslag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Enig i det med jordfeilbryter på hovedkurs, men jeg kan jo nesten ikke installere jordfeilbryter på samtlige kurser heller på borettslaget sin regning, det blir jo en liten formue, for å kanskje finne feil på Hansen sin kaffetrakter... Tenkte litt for å kunne spore feilen til riktig leilighet. Prisoverslag er nå greit nok, men må jo vite på hva. Kan jo ikke be han gå over alt som finnes av strøm i huset heller i håp om å lokalisere en feil... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 (endret) Høres greit ut. Særlig om hvor stor feilen er. Og er det feil hver dag kl 07:15 til 07:25 mens Her Hansen trakter kaffe så... Jordfeil kan være innmari vanskelig, og kan være veldig lett. Det er ikke helt usannsynlig at den som har feilen vet om den. Jordfeil skal normalt fanges opp av jordfeilbryter/kombi om den virker. Om noen har en feil på en kurs som ikke har jordfeilbryter har man sannsynligvis hatt en eller annen form for problem, eller gjort noe man ikke burde. Det er en stor bakdel med jordfeilbryter på hovedkurs: Om det blir jordfeil mens man er på ferie, ryker innholdet i kjøleskap og fryseboks. Noen som jobber i faget får komme med prisoverslag. Etter å ha sett hva jordfeil kan stelle i stand er tint fryser og kjøleskap det siste du burde være redd for, for det er småtteri i forhold til hva en brann steller i stand.Men nå er det snakk om jordfeilbryter i størrelsesorden 100mA på tilførslene og om man da har 30mA brytere på kursene i skapet er det kurssikringene som går først. Endret 8. april 2016 av perpyro Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Selvfølgelig skal man ha jordfeilbryter, helst på alle kursene. På hovedkursen ville jeg hatt en med 1 s forsinkelse. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Eidsiva var her igjen nå, og fant ut hvilken sikring feilen var på, måtte vist legge frem problemstillingen for de for at de skulle sjekke ut hvor feilen var nærmere. Det burde de strengt tatt tenkt selv, at en tidvis feil ett sted i 4 leiligheter er en umulig oppgave å begynne å feilsøke når man ikke har noe mer enn ett tidspunkt å feilsøke ut fra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Men nå er det snakk om jordfeilbryter i størrelsesorden 100mA på tilførslene og om man da har 30mA brytere på kursene i skapet er det kurssikringene som går først. Ikke sikkert. Det må gjøres en selektivitetsberegning for at kjeden skal fungere som intensjonen er. Dersom man gjør feil her, vil en jordfeil på over 100 mA kunne løse ut den på tilførselen dersom denne er kvikkere enn de på kursene. Akkurat som en tilførsel på 3x63A vil løse ut før en 2x10A ved en kortslutning på denne kursen dersom den i tilførselen er den kvikkeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå