Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sporadisk jordfeil i boligen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag ett brev om at det er sporadisk jordingsfeil på anlegget og med en frist om å utbedre.

Problemet er jo at dette er sporadisk og det er jo 4 leiligheter så det er jo ikke helt enkelt å feilsøke på problemet, heller ikke for en elektriker vil jeg tro.

Jeg må jo åpenbart ha noen til å se på det, men hvordan i all verden skal en elektriker feilsøke på en feil han ikke vet om er der, eller vet når den er?

Vet jo ikke hvilken leilighet det gjelder engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordfeil er digg. :p

Hvilket "anlegg" er det påvist sporadisk jordfeil på? Er det e-verkstilførsel inn på en flermannsbolig det er snakk om? De som sendte brevet bør jo i hvert fall nødvendigvis vite når de har påvist jordfeil. Hvilke dager og eventuelt tidspunkt.

Hvis det står mellom 4 leiligheter så er det ikke annet å gjøre enn å måle seg fram en og en av gangen. Mulig at det er flere jordfeil i forskjellige leiligheter. Når man finner ut hvilke(n) leilighet(er) det er snakk om går man i skapet til vedkommende leilighet og måler seg frem kursvis. Når man finner aktuell kurs(er) så drar man ut alt av støpsler på denne kursen. Dersom feilen består ligger feilen på selve anlegget og ikke i et apparat. Da kan elektrikeren (som du skaffer for å utføre målingene) utbedre dette.

Men ja, jeg ville stilt et kontraspørsmål til e-verket og bedt om når denne feilen har blitt påvist, og eventuelt omfanget av den (hvor stor lekkasjestrøm).

Lenke til kommentar

De har ett tidspunkt, tror det var kl 0715 eller noe slikt, men de vet ikke hvilken enhet. Alt jeg vet er det er en jordingsfeil ett eller annet sted som kommer en skjelden gang.

Ikke mye å gå ut ifra altså.

Men hvordan kan de måle en sporadisk feil? Han kan jo ikke stå å måle kanskje hele dagen for å finne hvor feilen er.

Lenke til kommentar

07:15 hver dag, eller nesten hver dag? Jeg synes det blir litt dumt dersom de melder om utbedringsplikt på en enkelt påvist feil som ikke er lenger, så de bør ha i hvert fall et lite knippe målinger dersom de kaller det en "sporadisk jordfeil". Det er et felles inntak i kåken (fra e-verket), som deretter blir fordelt til hver leilighet?

Kanskje noen som lader el-bil eller setter på motor/kupevarmer (hvis det var i vintersesongen dette ble et problem)? Ting som hårfønere og barbermaskiner (som også brukes på den tiden av døgnet) er vel dobbeltisolert og mest sannsynlig ikke årsaken.

Man får til mye rart om man har nok tid og ork. Må man så må man. Men ja, en jordfeil kan være vrien nok i utgangspunktet. Er det er sporadisk jordfeil er det jo enda morsommere.

Lenke til kommentar

Uansett ville jeg testet jordfeilbryterene i leilighetene. 

Hvis man antar at det står jordfeilbrytere montert. Slik problemstillingen er så antar jeg at det ikke er montert jordfeilbrytere på anlegget, i hvert fall ikke på alle kurser. Det er forøvrig et godt utgangspunkt, der det er montert jordfeilbryter leter man i så fall etter man har friskmeldt det uten.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er sporadisk som stod, men det kommer og går.

Det er felles inntak til hele huset, altså, umulig å skille utenom å teste hver leilighet.

Det er ikke noe elbiler eller motorv/kupevarmere.

Vet ikke om det er full kortslutning eller bare litt. Vet ikke om alle kurser har jordfeilbryter, men muligens ikke.

Jordfeilbryter er det som er koblet på sikringen, ikke sant?

Antagelig er det ikke på alle kurser, men hvor mye skal til før de går av?

Lenke til kommentar

Gjerne send bilde av ditt eget skap (om du vil) så ser vi det fort. Har du kombiautomater så har du en liten testknapp på sikringen. Da er det kombinert sikring og jordfeilbryter (den bryter når man trykker på testknappen). Jordfeilbrytere/kombiautomater i bolig skal løse ut ved maks 30mA, men ligger vel som regel mellom 20-25mA avhengig av produsent og type. Digitale kombiautomater ligger vel ganske stabilt på 28,5mA.

Lenke til kommentar

Kan legge ut bilder av alle fire skapene, men ser jo selv. Ble bare litt usikker på om det var det den knappen var til, jeg er tross alt ingen elektriker.

Men, trikset er vel å feilsøke der de evt ikke har jordingsfeil?

Vet ikke hva som er i alle skapene.

Skal spørre etter mer info, syntes brevet jeg fikk var veldig tynt...

Lenke til kommentar

Jordfeilen ligger (sannsynligvis) et sted der det ikke er jordfeilbryter på kursen. I og med at det betegnes som en sporadisk jordfeil så vil jeg tro det er et apparat eller et eller annet som styres på noe vis, muligens lys (altså noe som ikke er i drift hele tiden).

Men ja, be om litt mer utfyllende info.

Lenke til kommentar

Sporadisk er mine ord, men det er ikke hele tiden. Han som målte rakk ikke å finne ut hvor det kom fra.

Usikker på hva jeg skal si til elektrikkeren, er ikke bare-bare å feilsøke på noe slikt vil jeg tro. Men de kjenner kanskje til problemstillingen bedre enn jeg tror?

Skal se i skapet, tror det bare er en leilighet som ikke har jordfeilbryter, burde jeg få elektrikeren til å kun sjekke der?

Er jo det med at folk må være hjemme også...

Lenke til kommentar

Jeg baserer meg kun på det du har å komme med av info, og det er ikke helt bombesikkert å gi feilsøkingstips uten å faktisk være ute og kikke (med kompetansen for det). Men ja, dersom jeg hadde fått jobben og skulle lett etter en jordfeil i disse fire boenhetene så hadde jeg definitivt begynt i den som ikke har montert jordfeilbrytere. Men er det kun nødvendig å sjekke der? Nei, alt kan jo skje.

Men først be om noe mer info, jo mer de har å komme med jo lettere er det for elektriker.

Lenke til kommentar

Som El-Ateisten skriver er ikke sporadiske jordfeil enkle å finne og spesielt om de ikke er der når man måler, men det går an å montere isolasjonsovervåking eller man kan sette på en logger som logger spenningen mellom fasene og jord eller man kan gå løs med strømtang og søke på den måten.

Strømtangmetoden fordrer at jordfeilen er der når man måler men den er enkel å følge lekkstrømmen dit den går uten å koble fra noen ting.

Lenke til kommentar

Når dere har fått pålegg om utbedring, så må man gå ut fra at det er et problem som har gjentatt seg ofte? Og gjerne er alvorlig for naboer etc?

Feilsøking kan være veldig vanskelig. Det kan blant annet være mer enn en feil.

Jeg ville begynt med at det skulle ha vært jordfeilbryter på tilførsel til hver leilighet (om så bare midlertidig). Og så håpe på at alle er ærlige om eventuelle feil. Da får man luket ut eventuelle feil i tilførsel til leilighetene også. Det er kanskje en billigere overvåkning enn mange andre, om det kanskje går en måned eller tre til neste gang.

Lenke til kommentar

Ingenting i veien med å ha jordfeilbrytere på tilførslene til hver leilighet, der kan man sette opp 100mA brytere.

Disse er til å beskytte kablene og ikke beskyttelse mot strømgjennomgang i forbindelse med jordfeil men de vil nok løse ut på en sporadisk feil.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jordfeilbryteren vil bryte ved jordfeil (ligger i navnet ;) ). Setter du opp 4 slike (1 for hver leilighet) så vil den løse ut ved jordfeil over den gitte grensen. Men dersom 3 av 4 allerede har kombivern på alle kurser så vil dette kun være aktuelt på sistemann. Da vil man eventuelt også få direkte feedback når jordfeilen faktisk inntreffer (strømmen blir borte).

Lenke til kommentar

Holder det å evt bytte ut hovedsikringen til leilighetene med en med jordfeilbryter der dette ikke er?

Usikker hvordan jeg bør gjøre det med betaling her også, ser for meg at det kan bli dyrt, burde borettslaget dekke eller hva mener dere?

Lenke til kommentar

Hovedsikring må da byttes ut med et kombivern.

Du bør først og fremst få vite så nøyaktig så mulig, hva årsaken til pålegget er.

Edit: Tenkte mest på varighet, kan det være kaffetrakter (5 min til 20 min), vannkoker (3 min) vaffeljern, kjøkkenmaskin osv.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...