J@9 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Hei. Oppdaget igår svak blinking fra lysrøret på kjøkkebet. Og det oppfører seg på samme måte idag. Googlet litt rundt, og mange sier det kan være feil med bryteren. Denne armaturen er av typen med tenner, samt at bryter er innebygget i armaturet. Det er ikke montert noe ekstern bryter. Blinkingen blir forøvrig sterkere om jeg tar ut tenneren. Hvis jeg vrir på røret til det mister kontakten, så gir det seg, men begynner igjen så fort jeg vrir det på plass igjen. Er det armaturet som er gåent, eller kan det være noe annet som skylder dette? Prøvde å legge ved en video av røret uten tenner, men fikk ikke lov av forumet til å laste den opp. Kan evt legge den på Dropbox og dele linken her, hvis det er ønskelig? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Har du tilgang til et måleinstrument? Det kan være jordfeil som gir (en for lav) spenning til armaturet. Virker det normalt når du skrur på bryteren? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Alt er normalt når bryteren er på Har digitalt multimeter liggende, så måling kan jeg nok gjøre. Mulig dette har vært sånn lenge, bare at jeg ikke har merket det før nå. For det er som sagt ganske svakt så lenge tenneren er tilkoblet. Og vanligvis er det ei anna lampe som står på om kvelden/natta, men den pæra gikk for et par dager siden, og det var da jeg la merke til blinkinga når det var mørkt i rommet. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Her er forøvrig video med tenner utkoblet. https://www.dropbox.com/s/4qmr0w6ne4yol4k/Snapchat-7860537599493678389.mp4?dl=0 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Induserte spenninger eller jordfeil sansynligvis. Har du høyspent rett over huset? mål spenningen på klemmene inn i armaturen, og til jord. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Induserte spenninger eller jordfeil sansynligvis. Har du høyspent rett over huset? mål spenningen på klemmene inn i armaturen, og til jord. Jeg stiller meg skeptisk til induserte spenninger fra høyspent så lenge lysrøret er koblet til en krets. Det betyr at den induserte spenningen fra høyspentens magnetfelt må drive en mye større strøm enn hva som ville vært nødvendig hvis man holder lysrøret "i løse luften". Har det skjedd tidligere at lysrør som er tilkoblet en krets har blitt påvirket av høyspent vha induksjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå