Gå til innhold

Ny kontor-PC til mor for ~4.000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min mor har endelig innsett at den gamle kontor-PCen fra 2006 er moden for utskifting. Jeg har i den anledning tatt på meg den store oppgaven å finne den beste mulige erstatningen.

 

PCen kommer hovedsaklig til å bli brukt til skriving med litt spotify i bakgrunnen, samt helt enkel bildebehandling av mobil- og familiebilder.

Jeg tenkte først å bygge selv, men med ett såpass lavt budsjett har jeg en mistanke om at for mye kommer til å gå bort i kabinett og OS. Er det tilfellet? Hva er eventuelt alternativet, eller hvor mye må man punge ut for å bygge noe som duger i en del år selv? Er det like greit å gå på Elkjøp å kjøpe noe?

Mye tilsier at den nye PCen kommer til å tjenestegjøre like lenge som den gamle, så jeg hadde håpt på å få presse inn en quad core og ett minimum av 4GB RAM.

 

Så, hva sier folket?

 

Vi er også på utkikk etter ett godt tastatur for skriving til rundt 500-lappen. Noen erfaringer her?

 

 

Takker på forhånd for alle innvendinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en PC som skal vare i 10 års tid så kan du bare glemme budsjettet på 4000, selv når det kommer til kontor bruk. Og når det gjelder RAM så er vel 4GB minimum av hva som er påkrevd til dagens bruk og operativsystem. Du får nok ikke mye PC for 4000, og snakker vi kun selve PCen, eller trengs det mus, tastatur og skjerm?

 

Om du/dere ikke er villige til å strekke budsjettet så er nok brukt-PC det beste alternativet. Kjøper du derimot noe lavbudsjetts PC på Elkjøp for 4000 så skal du være glad/fornøyd om den varer i 3 år.

 

Så spørsmålet er:

1) trenger du alt (mus, skjerm, tastatur), eller kun selve PCen?

2) Du nevner lett bildebehandling, hvilke programmer tenker du på da?

3) Er det mulig å strekke budsjettet? 

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller billigste du kan sette sammen er et AMD AM1 system. Jeg vurderer en slik pc for å ha i bilen. Da er jeg på drøyt 5.500,- ink liten skjerm og mus/tastatur og os. Så 4.000, du kommer ikke i mål der.

 

Men hva har din mor i dag? Har hun f.eks en Intel socket 775 system med en svak celeron eller core duo så er det mulig å kjøpe en core quad for ca 400 på ebay. Et system med en slik prosessor burde fungere til din mors bruk i noen år til. Men så har hun sikkert xp, evt Vista, og det er jo og utdatert...

Lenke til kommentar

Bra forslag fra Tobeass. Fryktelig svak prosessor, men svak er jo en AM1 prosessor og. Vet ikke hvem som er svakest av J1900 quad og den minst svake AM1 prosessoren... Ingen SSD, kun HDD da. Men for den prisen så blir det nok sånn.

 

Det AM1 systemet mitt til 5.500,- er med 240GB SSD.

Lenke til kommentar

Å høre på kidsa her inne på hva du trenger og ikke trenger kan være en utfordring, de klarer ikke se andre behov en sitt eget.

 

Til enkel bruk, så lar det seg fint gjøre.

Jeg er 22, så kidsa faktisk.

Jo jeg ser andre sine behov, men når trådstarter ønsker en PC som skal vare i 10 år så lar det seg ikke gjøre til den prisen. Skal man derimot ha en PC for 3 års bruk så lar det seg fint gjøre til en slik pris. Det kalles å være realistisk.

 

Dette har ikke med mine behov, så få fra deg den tanken. Det kalles kun fornuft, og en PC for 10 års bruk koster dessverre noe mer.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Disse elkjøp og lefdal maskinene kan jo fungere greit så lenge man tar en clean install etterpå og blir kvitt alt ekstra tull som man ikke trenger. Men ja, prio bør være på cpu, ssd og ram kan alltids oppgraderes senere når det passer eller er noen gode tilbud/black friday/etc.

Lenke til kommentar

Wow, her var det mye gode svar!

Jeg ser i ettertid at jeg har formulert meg litt dårlig i all hast.

Jeg forventer ikke at en ny PC til 4k skal holde koken etter 10 år –  er ærlig talt ikke sikker på hvorfor jeg nevnte det til å begynne med. Stryk den biten!

Hun er åpen for å kunne strekke budsjettet litt, men ikke så mye som 6 laken liksom. Tastatur må nytt, men dette kommer utenom, så budsjettet omfatter bare PC med OS.

 

Med "lett bildebehandling" er det faderen som bare slenger filter på bilder gjennom tredjepartsprogrammer.

SSD ser jeg på som unødvendig til hennes bruk. 

 

Skal se nærmere på forslagene dere har komt med!

Lenke til kommentar

Ville nok ikke gått for bærbar om man har mulighet til å gå for stasjonær, da bærbare stort sett gir mindre for pengene, og det kan fort oppstå varmeproblemer på grunn av dårlig kjøling og støvoppsamling over tid som kan føre til at PCen yter dårligere enn forventet. 

 

Nå er jeg usikker på hvor langt din mor er villig til å strekke budsjettet, men jeg fant ihvertfall et par ganske bra alternativer mellom 5-5,5K

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDTSXPEQ006/acer-aspire-tc705-stasjonar-pc Kr 5.495 - Med i5 firekjernet prosessor, helt kurant dedikert skjermkort om man plutselig skulle ha behov for å kjøre litt tyngre program, 8GB RAM og 1TB HDD. Gir i mine øyne veldig mye for prisen, og kommer nok til å vare i mange år for de med ikke for store krav.

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDTSXLEQ056/acer-aspire-xc705-stasjonar-pc Kr 4995 - Ganske lik som den over, dog med litt dårligere grafikkort og kun 6GB RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...