Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot med synlig bevis?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp en bot der jeg parkerer daglig. På boten står det at billett ikke er synlig, men for at parkeringsvakta ikke skal ha sett biletten må han enten være blind eller ha lukket øynene. Ihvertfall med tanke på at han har bøyd seg frem og puttet boten i vindusviskeren.

I avtalen står det at parkeringsbeviset skal plasseres godt synlig i frontruten, og det mener jeg det var. Det eneste er at den lå sidlengs, altså at man må stå på siden av bilen for å lese skriften riktig vei, men står ikke noe om hvilken vei beviset skal ligge i avtalen såvidt jeg kan se.

Kan de virkelig gi bot på grunnlag av at lappen ligger på skrå?

Sjelden jeg hisser meg veldig opp, men i det tilfelle her begynte det rett og slett å koke inni meg. Godt jeg ikke så parkeringsvakta...

Legger ved bilde for å vise hvordan biletten lå.

Anonymous poster hash: e3aa9...58c

post-226106-0-63090700-1459969407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send en klage og legg ved bildet da vel.

For å skrive p-bot må vel betjenten ha dokumentert årsaken med et bilde.
​Jeg ville krevd å få sett deres bilde av frontruta di slik at du kan slenge i trynet på dem at de tar feil.

Legg ved kopi av billetten også, slik at de kan se at du faktisk kjøpte den på et tidspunkt FØR boten ble utskrevet, og at den gjaldt for tidsperioden du stod der.

Husker forresten denne saken fra lokalavisa for noen år siden:

http://www.tb.no/tonsberg/nyheter/vetle-18-mener-p-vakten-skjulte-billetten-pa-fotobeviset/s/2-2.516-1.6440227

Men sørg for at du har ditt på det rene :grin2:

Disse folka dreit seg kraftig ut da de gikk til avisa for å klage og slenge dritt om parkeringsselskapet, også kom kontrasvar fra parkeringsselskapet et par dager etterpå med bevis for at bilen har blitt flyttet før bildene ble tatt og sendt til avisa.

http://www.tb.no/politi-og-rett/tonsberg/nyheter/parkeringsvakten-sa-pa-da-vi-parkerte/s/2-2.516-1.6457076

http://www.tb.no/tonsberg/ticker/nyheter/og-sa-kom-europark-med-bildebeviset/s/2-2.516-1.6459898

Må være kjipt å ha gått ut slik med fullt navn for deretter å bli avslørt som en brølape av en løgner.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar

Billetten er gyldig i en måned, så tiden bør være en nobrainer. Det står også at de har tatt bilde, så spent på hvordan de har klart å ta et bilde der den ikke er synlig uten å bruke photoshop. Som dere ser på bildet har ikke jeg noe GPS eller annet lignende i veien heller. 

Fikk desverre ikke tatt bilde med boten i viskeren fordi jeg ikke merket det før jeg begynte å kjøre...

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har mitt på det rene, men jeg er usikker på hvordan reglene rundt dette her er.

Kan de bøtlegge for at parkeringsbilletten ligger sidveis eller at jeg ikke har sånn feste til parkeringslapp?

Står ingenting på skiltene dems annet enn at lappen skal være godt synlig i frontruten.

Lenke til kommentar

Er det noen andre forhold som kunne ført til parkeringsgebyr? Det kan ha vært så enkelt som at parkeringsvakten har ilagt gebyr for noe annet, men har valgt feil kode på mobilen/PDAen. Det enkleste er vel å ringe selskapet å forhøre deg, de sitter jo på bildebevis og kan si hva det gjelder. Aldri hørt om at noen har fått gebyr for at billetten ligger sidelengs, det ser da ut som det er fullt mulig å lese hva som står på den.

Lenke til kommentar

Om biletten var slik den var som når du tok bildet er det jo en no-brainer. De skal ha bilde som bevis, med mindre han lå under bilen å tok bilde så skal lappen være synlig der. Klag på boten å spør om å få bildet de har tatt, legg ved bilde av parkeringsbeviset også. Bør ikke være noe problem å kanselere boten.

De kan ikke bøtlegge deg så lenge den er godt synlig, at den ligger sidelengs er ikke noe problem. Ligger den opp-ned, med teksten feil vei får du bot men de kan gjerne kanseleres lett ettersom det er ett referansenummer på baksiden, tar du bilde av fremsiden med samme referansenummer er det så vidt jeg forstod standard at de sletter den. Gjorde dette selv for en stund siden, det var problemfritt.

Men, anbefaller en sånn sak du limer på frontruta, kan spare deg for litt trøbbel både med biletter som faller ned eller ikke er "synlig nok"

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Men, anbefaller en sånn sak du limer på frontruta, kan spare deg for litt trøbbel både med biletter som faller ned eller ikke er "synlig nok"

Litt off-topic. Men husk at på vinteren så er det viktig å skrape heilt ut i kanten på ruta. Det er veldig lett å gløyme å skrape heilt inntil A-stolpen, noke som igjen betyr at parkeringslappen kan heilt eller delvis bli skjult bak snø og is.

På dei fleste bilar vil også vindusviskerane samle snøen over der parkeringsbilletten ligger, så det er viktig å alltid sjekke at lappen er synlig, også når du bruker slik plastdings.

Alternativt kan du sette plastdingesen litt lenger inn på ruta, men då kan du få problemer på EU-kontrollen i forbindelse med fri sikt problematikken.

Lenke til kommentar

Litt off-topic. Men husk at på vinteren så er det viktig å skrape heilt ut i kanten på ruta. Det er veldig lett å gløyme å skrape heilt inntil A-stolpen, noke som igjen betyr at parkeringslappen kan heilt eller delvis bli skjult bak snø og is.

På dei fleste bilar vil også vindusviskerane samle snøen over der parkeringsbilletten ligger, så det er viktig å alltid sjekke at lappen er synlig, også når du bruker slik plastdings.

Alternativt kan du sette plastdingesen litt lenger inn på ruta, men då kan du få problemer på EU-kontrollen i forbindelse med fri sikt problematikken.

Men, ruta snør jo igjen/fryser igjen når man er parkert også, må ikke parkeringsvakten selv sørge for at de kan se inn ruta da?

Kan de virkelig gi bot for at det ligger snø/is på ruta?

I så fall kan de jo, når det snør mye, gi bot til nesten samtlige på parkeringsplassene...

Lenke til kommentar

Men, ruta snør jo igjen/fryser igjen når man er parkert også, må ikke parkeringsvakten selv sørge for at de kan se inn ruta da?

Kan de virkelig gi bot for at det ligger snø/is på ruta?

I så fall kan de jo, når det snør mye, gi bot til nesten samtlige på parkeringsplassene...

Strengt tatt så kan dei gi bot fordi billetten ikkje ligger "godt synlig" når ruta er tildekt. Men vanlig praksis er at parkeringsbetjenten skraper/koster nok til å kunne sjå etter parkeringsbilletten, mykje på samme måte som at dei leiter litt ekstra på parkerte motorsykklar som ikkje har frontrute.

Men det er begrensa kor nøye parkeringsbetjenten skraper ruta før dei gir opp og skriver bot. Fester du parkeringsbilletten ved innerspeilet så tviler eg på at parkeringsvaktene skraper nok til å finne den, dei skrapar/kostar og leitar nok kun på dei vanlige plassane der billetten brukar å ligge.

Lenke til kommentar

Han sier jo han ikke merket det før han startet å kjøre, så han har jo fjernet boten og kjørt før han tok bilde. Men om lappen lå der når parkeringsvakten tok bildet og den er gyldig er det jo ikke noe problem.

Om lappen ikke vises på bildet har TS ett problem...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke fått svar på klagen enda. Bildet tok jeg i ettertid der jeg la beviset på samme sted bare for å vise hvordan den lå. Jeg ble mildt sagt forbanna når jeg så boten og tenkte derfor ikke over å ta bilde.

Men når jeg parkerte før jeg fikk boten så jeg parkeringsvakten på området og derfor dobbeltsjekket jeg hvordan billetten lå og er 100% sikker på at den lå slik som på bilde.

Jeg leier faktisk plass der og betaler en solid sum i måneden og det gjør meg bare enda mer forbanna at de skal bøtlegge negnår jeg er kunde hos dem.

Lenke til kommentar

Is på ruten, ville ikke hatt noe å si. Det hadde bare blitt mer arbeid for parkeringsvakten. 

Men stå på. Hvis de fastholder på gebyret, så krev å få se bildene i hvert fall. 

Uansett var det litt dumt at du ikke merket dette før du begynte å kjøre. Det blir vanskeligere å bevise når kjøretøyet har vært i bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...