Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 (endret) Var ute og kjørte her om dagen, en tur på ca 500 km, ingen lamper lyste. Etter ca 300 km gikk bilen i nødmodus (CEL blinket), og mistet motorkraften, i tillegg virket det som om den gikk bare på 3 sylindre. Stoppet motoren, og startet den igjen, da gikk den som den skulle, men CEL lyste hele tiden. Den gikk i nødmodus noen ganger til på turen, men etter stopp/start gikk den som den skulle. Parkerte bilen et par dager, og da jeg skulle kjøre tilbake hadde CEL slukket av seg selv. Etter kanskje 200 km begynte CEL å lyse igjen, men ikke nødmodus. Leste ut feilkoder da jeg kom hjem, og fant Misfire cyl 1, Misfire cyl 4 og Random Misfire. Bilen har nye plugger, nye pluggledninger og coil ble byttet for et par år siden. Hva kan det være nå da? Endret 7. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Diverse mulige feilkilder: www.youtube.com/watch?v=OyvdWeyDHf4 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) vann i tanken edit : eller så er ikke de coilene kjent for å holde så lenge. Endret 7. april 2016 av Mekker`n Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Dersom det er vann i tanken, vil man merke det med full tank eller nesten tom tank? Har slettet feilkodene, skal sjekke hvis (når?) de kommer på nytt. Ser ut til at denne har 4 coiler bygd sammen i en klump med fire uttak, en til hver plugg, slik ser den ut: http://www.car-bock.de/bilder/produkte/gross/Zuendspule-EZ-106032B.jpg Skulle tro at dersom en av coilene feilet, så ville den gi konsekvent misfire på en sylinder, ikke på to eller random? Endret 7. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Denne coilen tenner på 2 og 2 sylindre samtidig. Sylinder 1/4 og 2/3. Du hadde feilkode på? Jeg tipper defekt coil. Pleier å ligge på 0,5 - 1 ohm ellerno på primær kretsen(mål mellom pinne 1-3 og 2-3) Hva som skal være i tårnet(sekunderkrets) husker jeg ikke. Sjekk om det er likt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Vil det si at den tenner 2 ganger i løpet av 4 takter på hver sylinder, altså ikke bare på arbeidstakten? Merkelig design, i så fall. Jeg hadde feilkode på 1, 4 og random, men tror ikke jeg har hatt denne feilkoden siden i oktober. Dersom colien er dårlig, burde den vel kommet nesten konstant. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 (endret) Vil det si at den tenner 2 ganger i løpet av 4 takter på hver sylinder, altså ikke bare på arbeidstakten? Merkelig design, i så fall. Jeg hadde feilkode på 1, 4 og random, men tror ikke jeg har hatt denne feilkoden siden i oktober. Dersom colien er dårlig, burde den vel kommet nesten konstant. Ja er akkurat det. En feil på coil er ofte konstant, men likevel så har jeg opplevd mye rart. Ble plutselig bra når man byttet på mistanke. Vann i tanken derimot pleier å legge seg som en sporadisk fusk i dysegalleriet. Det pleier ofte å være så mye vann i tanken når dette skjer, så mye at du ikke ser eller skjønner det ved en visuell inspeksjon. Man blir lurt fordi "vannlinja" er så langt opp. Du kan ikke bruke en flaske kondensfjerner for å fjerne 15 liter vann. Ofte en følgefeil av rustent påfyllingsrør. Det hjelper ikke å tappe tanken, må ofte blåse rent syegalleriet også. Det er en Audi, bytt coil. Edit: først Edit 2 : At den tenner på 2 og 2 betyr at den tenner på eksos takt (veksling) på den andre sylinderen. Man antenner evt bare rester fra forbrenning. Edit 3 : Kan vel også være en pluggledning på syl 1/4 da strømmen går den letteste veien. Dette vil gi feilkode/fusk på begge sylindrene. Endret 7. april 2016 av Mekker`n Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Takk for tips. Tenker jeg venter og ser hvor lang tid det tar før feilkodene kommer tilbake. Dersom det går 1/2 år mellom hver gang, bør det går greit å bare resette feilkodene. Bare så det er sagt: Motoren går helt som den skal, unntatt når den en sjelden gang går i limp mode. Ved feil på coiler på andre biler jeg har hatt (Opel XE16XEL) merker man at bilen går ruskete på tomgang, og ikke går så rent som den skal under pådrag. I tillegg kom CEL ofte på, men slukker etter en stund. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Vann i tanken er vel et problem var aktuelt for 20 år siden. Er vel sansynligvis plasttank og plastrør på bilen til ts. Hadde det vært hull i påfyllingsrøret, så hadde det og lukta skikkelig bensin. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Da kom CEL igjen i går, og limp mode av og til. Sjekket feilkoder, misfire 1, misfire 4 og random misfire. Resatte kodene, samme feil i dag igjen. Da blir det ny coil. Igjen. Ble byttet for 4-5 år siden også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Byttet coil, og nå er alt fint igjen. En stund.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Edit 2 : At den tenner på 2 og 2 betyr at den tenner på eksos takt (veksling) på den andre sylinderen. Man antenner evt bare rester fra forbrenning. Edit 3 : Kan vel også være en pluggledning på syl 1/4 da strømmen går den letteste veien. Dette vil gi feilkode/fusk på begge sylindrene. Et par kommentarer, selv om saken er løst, som kanskje kan være til hjelp for andre med samme problem: Edit 2: Det er vel neppe mye rester å antenne fra forbrenning, spesielt når det ikke er kompresjon på dette tidspunktet, og siden den tenner for 2. gang når stempel er ca på ODT og eksosen er blåst ut, er det ikke noe å antenne. Edit 3: Selv om den tenner 2 og 2 er det fire pluggledninger, coilen har 4 utganger, 1 til hver sylinder, så feil på en pluggledning vil gi feil på kun en sylinder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå