Gå til innhold

Huawei P9 tråden

Anbefalte innlegg

Har selv p9 pluss og synes den er såpass bra at jeg ikke gidder å vurdere mate9 engang, spesielt ikke samsung kopien pro.

Jeg er ikke helt enig i at Mate 9 Pro er en "Samsung-kopi". Designet likner litt såklart, men Mate 9 Pro sin skjerm er mye bedre, og skjermen er nesten ikke kurvet i motsetning til S7 Edge. På alle områder enn vannresistanse og minnekortplass er Mate 9 Pro veldig mye bedre enn S7 edge, og den oppleves som en veldig annerledes telefon.

Baserer meg bare på hvordan forsiden ser ut jeg så du har sikkert rett i det du skriver...

Og ingen som er ved sine fulle fem kan påstå at designet til samsung på noen måte er dårlig. 

Endret av jan-otto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv p9 pluss og synes den er såpass bra at jeg ikke gidder å vurdere mate9 engang, spesielt ikke samsung kopien pro.

Jeg er ikke helt enig i at Mate 9 Pro er en "Samsung-kopi". Designet likner litt såklart, men Mate 9 Pro sin skjerm er mye bedre, og skjermen er nesten ikke kurvet i motsetning til S7 Edge. På alle områder enn vannresistanse og minnekortplass er Mate 9 Pro veldig mye bedre enn S7 edge, og den oppleves som en veldig annerledes telefon.

Baserer meg bare på hvordan forsiden ser ut jeg så du har sikkert rett i det du skriver...

Og ingen som er ved sine fulle fem kan påstå at designet til samsung på noen måte er dårlig. 

Når du ser de i virkeligheten ser du umiddelbart at skjermkurven er veldig forskjellig, men det er ikke lett så se på bilder eller video. På én måte vil jeg faktisk påstå designet til Samsung er dårlig. Altfor mye kurve som gjør den kjipere å bruke uten å tilføre noe positivt.

Lenke til kommentar

Da var min aller første Kina-telefon, Huawei P9 i hus. Har forresten hatt ett produkt fra Huawei før, en Huawei Watch, som var et veldig bra produkt.

P9 har 0,3 tommer mindre skjerm enn min iPhone 7 Plus, men er en klart mindre telefon også. Lettere og nettere, rett og slett :)

Telefonen kom med påmontert skjermbeskyttelse (!!). Det er ikke bare en film over skjermen, siden den er ny. Forresten er det visst Gorilla Glass 4 på skjerm og foran kameraene.For øvrig var de elektrobutikkene jeg besøkte utsolgte for skjermbeskyttelse i tempered glass til P9. Det har jo tross alt vært en heftig julehandel den siste måneden...

Jeg kjøpte et mykt, transparent deksel Redneck TPU Flexi Case), samt et SanDisk 64 GB minnekort på Expert. Superfornøyd med dekslet, som fremhever telefonenes farge, og ikke dekker den til. Regner med at minnekortet også gjør nytten.

Telefonen er lett, og man har et godt grep. Etter at silikondekslet kom på, skal man være verdensmester i slepphendthet for å miste den. Man bruker svært lite krefter til å holde telefonen på plass, og kan konsentrere seg om å betjene den.

Fingeravtrykkleseren kan låse opp telefonen, og man kan godkjenne innlogginger og betalinger med den. MEN, man kan også bla i bilder, trekke ned og opp varselsmenyen, slette oppføringer i menyen, samt slå av vekkerklokke eller kalenderalarm. Leseren er for øvrig sinnsykt rask.

Kameraet er meget bra, og om det kanskje ikke takler lys (f 2.2) så godt som f.eks iPhone 7 (f 1.8), koster den da veldig mye mindre også. Dessuten kan man gjøre utrolig mye med kameraet, og kameraprogramvaren er svært bra. Har kun testet kameraet innendørs og på kveldstid så langt. I dagslys bør kameraet kunne ta meget gode bilder.

Telefonen er svært stilig. Den er slank, og bygget i flott materiale. Glad jeg valgte den i sølv, for den har finest bakside. Den har hvite felter oppe og nede på fronten, som noen iPhoner har, men på denne er det bare pent. Det er forresten også kommet en i en stilig mellomblå farge.

P9 har heldigvis vanlig holdetelefonutgang, og lyden er bra. Dessverre har ikke telefonen equalizer, og dermed var ikke denne funksjonen tilgjengelig i Spotify heller. Men det finnes som tredjepartsprogram, og jeg har fått det til å virke. Da ble det bra med både bass og det ene og det andre. Handsfreehøyttaleren spiller ganske høyt, absolutt godkjent.

Alt som het oppkobling til smartklokke (LG G Watch R) og bilen (2016 modell Volvo S60) gikk smertefritt. Regner med at det også vil gå greit å koble til Bose QC 35 hodetelefoner og et par BT-høyttalere jeg har.

Telefonen er rask, både i menyene, kameraet, wi-fi, Bluetooth, og den tar meget godt inn telefonsignaler. Har lest i en tysk test at den er veldig bra på 4G, bra på 3G og dårlig på 2G. Men vi har tross alt et godt utbygd 4G-nett. Hvorvidt den støtter VoLTE og Wi-Fi-tale, gjenstår å se. Telenor har ikke oppført telefonen som kompatibel. Min iPhone 7 Plus er kompatibel og har ingen problemer, men den koster rundt 10.000 kr... Når jeg tenker meg om, har jeg klart meg uten VoLTE og Wi-Fi tale i alle år, så det bør ikke være noen dealbreaker for P9.

Det er ikke mye jeg ikke har fått testet i dag, men GPS gjenstår.

Denne telefonen kostet meg 4400 kr, og er verdt hvert øre. Jeg kjøper ikke dritt-telefoner, men her har jeg fått en meget god telefon, som er på høyde med iPhone 6. Bedre på enkelte områder. Prisen har vært en del høyere, fordi denne telefonen kom i salg i april.

Skal teste min Huawei P9 grundig de nærmeste dagene, men hittil har den både innfridd og imponert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt tlf i 3 uker, så er jeg super fornøyd. Gikk fra iPhone 6, ikke angret enda :D Men sliter med å finne tempered glass som faktisk dekker skjermen, og som ikke legger igjen en halo rundt. Bruker nå en Nillkin som jeg satte på i går, og er ikke fornøyd i det hele tatt, vurderer å gå tilbake til sånn tynn film, eller Copter pga den har en bedre pass form til tlf pga skjermen buer på sidene. Så om noen har en temperert glass beskyttelse å anbefale, så spytt ut. Også sett litt på curved beskyttelse, men er redd det bare er lim på siden og ikke oppå selve glasset. Så det fort kan komme en rainbow effekt.

Lenke til kommentar

Hat testet telefonen gjennom helgen, og er fornøyd på alle lunkter, unntatt ett. Det punktet er dessverre ganske viktig for meg.

Bruker kalenderen CalenGoo, som er en av de ytterst få som har autosnooze-funksjon. Det vil si at om kalendaren varsler, og jeg ikke foretr meg noe, vil den automatisk varsle igjen etter et på forhånd angitt antall minutter og antall ganger.

Etter noe tilpassing fungerer dette også på P9, men det er ikke til å stole på. Det er noe med når skjermen er slukket. Jeg har søkt masse på nettet og gjort de tilpasninger som foreslås (også på CalenGoos hjemmeside), samt at jeg har resatt telefonen til fabrikkstandard. Ble rådet til det, siden jeg hadde installert siste firmwareoppdatering. Etter det siste så det ut til å fungere bra, men etter litt tid, er det tilbake til samme problemene. Med en gang skjermen er på virker det fint. Har prøvd både med og uten skjermlås.

Har også brukt appen Calendar Snooze, som ikke er en kalender, men et hjelpeprogram som gir auto-snoozefunksjon. Brukte den sammen med Google Calendar. Heller ikke med denne kombinasjonen ble varslingen pålitelig når skjermen var av.

Jeg skal kontakte utvikleren av CalenGoo. Han hjalp meg tidligere en gang da jeg hadde varslingsproblemer på en Samsung Galaxy S6 Edge+.  Dersom han ikke kan hjelpe denne gang, blir telefonen returnert på angrerett/åpent kjøp.

Dette var ikke noe kjekt!!! Liker ellers telefonen veldig godt, men jeg er såpass avhengig av at jeg kan bruke CalenGoo's autosnoozefunksjon, at det blir avgjørende. Det høres kanskje dumt ut at en kalender er avgjørende, med det er nå engang slik det er. 

Lenke til kommentar

Har du gitt CalenGoo tillatelse til å kjøre i bakgrunnen? Du gjør det Fra appen Telefon-behandling og trykker på Beskyttede appen.

Hei, og takk for svar

Jeg har prøvd det du nevnte. Ikke via appen Telefon-behandling, men via innstillingene, og det er det samme som skal gjøres; å merke de appene som skal kjøre i bakgrunnen.

Jeg har også sjekket andre innstillinger, som "ignorer batterioptimering" og gi høyeste prioritet. Jeg har prøvd å sette telefonen på høyeste ytelse, samt prøvd med og uten kose/fingeratrykkopplåsing.

Med unntak av ovennevnte Samsung-telefon, har CalenGoo fungert fint på de telefonene jeg har brukt, både Android og IOS. På Samsungen skaffet leverandøren en beta-versjon som løste problemet.

Nei, dette var kjipt, ass! Mulig det er noe som overstyrer innstillingene man gjør. Håper Huawei i så fall fikser det i versjon 5 av EMUI, som vissnok kommer i løpet av Q1 i år. Om jeg leverer tilbake mobilen, får det ikke noe å si for min del.

EDIT:

Fikk veldig god hjelp av leverandøren/utvikleren av CalenGoo. Jeg hadde gjort alle innstillinger rett på telefonen, og måtte bare gjøre noen tilpasninger i CalenGoo, så virket det!!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Da var min aller første Kina-telefon, Huawei P9 i hus.

Det er jo ikke en Kina-telefon. En Kina-telefon er en telefon ment for det kinesiske markedet som må importeres fra Kina. P9 er offisielt lansert i Norge.

OK, da har jeg sikkert misforstått.

Grunnen til at jeg kalte det Kina-telefon er at Huawei er et kinesisk merke, altså ikke f.eks en iPhone fra amerikanske Apple, men som er produsert i Kina. Den blir ikke Kina-telefon fordi om den er produsert i Kina.

Akkurat som vi kaller Toyota etc for japanske biler/japsebiler, Renault etc for franske biler fordi produsenten er japansk eller fransk, samma hvilket land selve bilene er produsert i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På min Huawei P9 så får jeg litt irriterende varslinger fra bla. messenger og whats app. Hver gang det kommer en melding(når jeg bruker telefonen og skjermen er på) så popper det opp et stort rektangulær varsel i toppen som dekker 10-20% av skjermbildet. Jeg kan godt få opp varsel, men ønsker kun at det vises på den øverste varsellinjen der hvor varselikonene ligger. Noen som vet hvordan jeg disabled disse rektangulære varslene? Tror det må ligge i innstillingene til telefonen, for jeg har prøvd det meste av innstillinger i appen.

Lenke til kommentar

På min Huawei P9 så får jeg litt irriterende varslinger fra bla. messenger og whats app. Hver gang det kommer en melding(når jeg bruker telefonen og skjermen er på) så popper det opp et stort rektangulær varsel i toppen som dekker 10-20% av skjermbildet. Jeg kan godt få opp varsel, men ønsker kun at det vises på den øverste varsellinjen der hvor varselikonene ligger. Noen som vet hvordan jeg disabled disse rektangulære varslene? Tror det må ligge i innstillingene til telefonen, for jeg har prøvd det meste av innstillinger i appen.

Settings - Apps - Messenger - Notifications

Slå av Banners.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner foreløpig ingen oppdatering OTA på min P9 (ikke operatørlåst).

Edit:

Hvis man går inn via appen på telefonen som heter HICare, så får man mulighet til å oppdatere. Litt usikker på om dette er en beta-versjon, men det står at man har mulighet til å rulle tilbake til gammel versjon om ønskelig. Data på telefonen vil bli slettet dersom man nedgraderer igjen, men oppgraderingen er ingen sletting involvert. Holder på å laste ned nå, så får vi se hva som skjer.

Edit 2:

Lastet ned og installert nå. Så vidt jeg kan se, så er dette den endelige versjonen. Ingenting som tilsier at dette er beta. Førsteinntrykket er veldig bra. Jeg bruker Nova Launcher, så den biten bryr jeg meg ikke så mye om. Av positive ting jeg har sett så langt er:

- Mer standard varslingssenter med alt på en side, og ikke delt på to.

- Multitaskingen er som på standard android (vertikal og ikke horisontal rulling mellom appene).

- Bedre minnehåntering, da jeg opplever at det holdes lengre i minnet uten at hele appen må startes på nytt.

- Mulig placebo, men systemet virker raskere og mer responsivt.

- Ryddige menyer i innstillingene.

Alt i alt kun positive endringer jeg har funnet så langt, og som løfter telefonen enda noen hakk. Absolutt en suveren telefon når man tar prislappen i betraktning.

Endret av learntofly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...