Grievdus Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Du finner en lommebok mens du er på ferie i Syden. Den ligger på et øde sted som du tilfeldigvis kommer forbi på sykkeltur. Slik den ligger, kan det se ut som om noen har gjemt den, og du tenker at det sikkert er tyvegods. De 700 euro i lommeboka gjør at du kan være 14 dager til i Syden, og muligheten for å bli oppdaget er minimal. 1. Hva vil du gjøre i hvert enkelt tilfelle og hvorfor? 2. Hvilke tanker gjør du deg i forhold til hver enkel situasjon når det gjelder moral og menneskesyn? 3. Hvilken etisk tilnærmingsmåte ligger til grunn for de valgene du tar? (Pliktetikk, formålsetikk, konsekvensetikk og sinnelagsetikk) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 og muligheten for å bli oppdaget er minimal.Hvordan vet man dette? Numrene på sedlene kan være registrert, eller de kan være falske. Så når man betaler med dem, så sitter man i saksa. Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Jeg hadde levert lommeboken på den lokale politi stasjonen. Valget hadde ikke vært drevet av etikk eller moral men av risikovurdering. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Jeg forstår ikke hva du mener med "i hvert enkelt tilfelle"? Det er jo bare én situasjon som er beskrevet. Er det en eksamensoppgave eller noe sånt? Lenke til kommentar
Loverdose Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Hadde tenkt å svare på det men ble litt forvirret ettersom det er bare en situasjon som er skrevet opp, har du glemt å legge ved de andre situasjonene? Spørsmålet er jo hva man ville gjort i hvert enkelt tilfelle. Tenker du da på hva som drev en om en valgte å levere den til politistasjonen, valgte å beholde den selv, valgte å la den ligge osv? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Uten noen ID i den, da er den min. Dersom det er ID i den, enten gitt den til politiet eller sett om det var noe i den som gjorde at jeg kunne spore opp eieren. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Hadde ikke under noen omstendigheter levert den til Politiet, ettersom de ummiddelbart hadde forsynt seg med de 700 Euroene. 3 Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Det er mye annet jeg hadde brukt de pengene på. Må man være 14 uplanlagte dager alene i syden? De fleste har jo jobb os.v. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Slik den ligger, kan det se ut som om noen har gjemt den Som betyr ingen verdens ting. Dette kan bety alt fra "den har ligget der så lenge at ting har blåst over den" til "den ligger tilfeldigvis utenfor veien" og muligheten for å bli oppdaget er minimal. No such thing. Siden størrelsen på sedlene er aldri nevt, så det er en stor sjanse for at sedlene blir vekslet for å bruke dem uansett. Er man paranoid veksler man dem. Hiver meg også på at det må være noe i dem som indikerer en eier, for at man skal overlevere den til politiet eller lete selv. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg = Levere den til en politistasjon/annet slik at den forhåpentligvis kommer til rette Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Hadde nok tatt den, forsynt meg selv med pengene og solgt hva enn av kredittkort som fantes i den. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Hadde jeg vært hjemme i Norge og funnet en lommebok med legitimasjon i, så slår jeg opp på 1881.no eller leverer den til riktig bank. Men siden jeg i eksempelet er på ferie, så hadde jeg lagt den ligge akkurat der den er fordi det er for mye bry med det. Jeg hadde trolig aldri oppdaget at det er 700euro i den, for jeg hadde ikke engang plukket den opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 (endret) Lommebok uten id? Da hadde jeg beholdt pengene. Hadde det vært et navn i lommeboka hadde jeg forsøkt å spore opp personen for å returnere innholdet. Hadde ikke levert penger uten mulighet for å identifisere eier til en lokal politistasjon i Syden. Det hadde mest sannsynlig blitt tatt av de ansatte der. Jeg mener jeg er etisk og moralsk forpliktet til å gjøre det jeg kan for at den rettmessige eieren får pengene sine. Men om dette ikke er mulig, ser jeg det ikke som et etisk eller moralsk dilemma å beholde pengene selv. Jeg finner bakgrunnen til at det skulle være tyvegods lite logisk. Hvorfor skulle man gjemme tyvegodt på en slik måte? Hadde nok ikke kommet til denne konklusjonen med antatt at den var mistet av en turist. Det hadde nok uansett ikke endret hvordan jeg hadde forholdt meg til funnet som beskrevet over. Hadde det vært i Norge hadde jeg uansett levert lommeboka til politiet. Av den enkle grunn at man kan stole på politiet i Norge når det kommer til slike saker. Om ingen gjør krav på pengene etter en viss periode, får vel du som finner en del av pengene også. Endret 6. april 2016 av Kron Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Jeg hadde åpnet lommeboken og sett etter legtimasjon for å kunne finne eieren og returnert lommeboken. Hadde jeg ikke funnet legtimasjon hadde jeg lagt lommeboken tilbake der jeg fant den slik at den som hadde mistet den hadde muligheten til å finne den igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå