Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til problemstilling til KRLE-eksamen

Anbefalte innlegg

jeg skal ha krle eksamen i morgen i emnet livet er å valge. 

jeg må lage en problemstilling, og presentasjon om problemstillingen min.

problemstillingen skal handle om religion livssyn, samfunn hensyn eller etikk og moral. 

please noen som kan hjelpe meg?

jeg har fant på en problemstilling sjølv, og den er Hvordan være den beste versjon av deg selv. her tar jeg fram etikk. men jeg vet ikke hvordan jeg skal lage en presentasjon om det. læreren min sa at problemstillingen jeg har laget har noe med økosofien å gjøre. jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne på presentasjonen.

noen som kommer på hvordan jeg skal svare på mitt problemstilling eller noen som kommer på noe bedre problemstillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en veldig omfattende problemstilling. Et lite tips vil være å gjøre den enklere. Aller først må du lage deg en case om hva du evt kan skrive om som svar på problemstillingen din, ellers kan du rissikere at du valser over alle hauger og egentlig ikke har noen svar på spørsmålet ditt.

Spør deg selv: hvilke sider har jeg?

Hva kan jeg snakke om innenfor ditt tema?

Religion: hva sier de forskjellige "hovedreligionene" om livet? De fleste har noe om å oppnå noe. Eller de ti bud som kristendommen har.

F.eks hva med Moses og tavlen han fikk på fjellet? Slike historier kan du bruke for å belyse saken din.

Lag seg et tankekart, så får du plassert tankene og det blir lettere å se klart.

Lenke til kommentar

Det er en veldig omfattende problemstilling. Et lite tips vil være å gjøre den enklere. Aller først må du lage deg en case om hva du evt kan skrive om som svar på problemstillingen din, ellers kan du rissikere at du valser over alle hauger og egentlig ikke har noen svar på spørsmålet ditt.

Spør deg selv: hvilke sider har jeg?

Hva kan jeg snakke om innenfor ditt tema?

Religion: hva sier de forskjellige "hovedreligionene" om livet? De fleste har noe om å oppnå noe. Eller de ti bud som kristendommen har.

F.eks hva med Moses og tavlen han fikk på fjellet? Slike historier kan du bruke for å belyse saken din.

Lag seg et tankekart, så får du plassert tankene og det blir lettere å se klart.

dette er det jeg har skrevet så lang men har ikke noe mer å skrive og syns den er jævlig dårlig, men når du sier, at jeg kan skrive om ti budet og religionene så kommer jeg ikke på noe. jeg finner heller ikke noe på nette om det.

Hvordan være den beste versjonen av seg selv?

Inspirasjon er viktig i vår verden. Og selvslag: vi bebor denne jordkloden sammen med sju milliarder mennesker og noen av dem inspirerer oss. Alt fra politikere, kunstnere og kjendiser til venner og naboer. Inspirasjon  fra andre gjør at vi vokser som mennesker.

Mange kjendiser gir oss inspirasjon ,  spesielt hvis for eksempel kjendisen er Miley Cirus eller Justin Beiber og du er en musikker , da kan hun eller han inspirerer deg. Fleste av oss mennesker har i livet sitt noen som en forbildet men vi må ikke glemme at den viktigste forbildet du har er deg selv.

Du skal se opp til den beste versjonen av deg selv, ditt eget høyeste potensial. for du kan aldri bli som noen andre, da er det best å være deg selv.

Vi har alle hver vår vei i livet. Så hvorfor se etter uoppnåelige kvalitetene til en person du ikke har noe til fellers med? Prøv heller å finne fram til det du selv har av kvaliteter.

Vær deg selv, Når du bestemmer deg for å begynne å se deg selv for den du virkelig er vil du bli overrasket over hvor mange masker du finner på vei inn til den ekte deg, men du vil bli enda mer overrasket over hvor godt det er å endelig få muligheten til å huske hvem du er under alle maskene.

Tillat deg selv det å bli sett, og still deg selv av og til spørsmål om hvem du er uten penger, materielle gjenstander og mennesker i livet ditt. Åpne opp for å se hvem du er uten å identifisere deg med alt rundt deg. På denne måten vil du gradvis åpne for å se din egen kraft og Ikke frykt om å bli sett, slipp ferm din beste versjon.

Det er viktig å følge ditt hjerte, blir heller leder av dine drømmer. Lev livet som du ønsker men på en riktig måte. Ta fornuftige avgjørelser for livet ditt, du er din egen bestevenn, du vil det beste for deg selv og du er din største kritiker. Aksepter alt om deg selv og se opp til deg selv.

Fo å være den beste versjon av deg selv, må du se opp til den beste versjon av deg selv.

Endret av nma017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...