AnonymDiskusjon Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Litt usikker på om denne er i riktig del av forumet så flytt den gjerne om den passer bedre et annet sted. Lang historie men studielånet mitt gikk til statens innkrevingsentral for noen å tilbake. Det er mange faktorer for det men det startet med en ganske heftig depresjonsperiode (vært mistanke om bipolar, men fikk aldri noen diagnose) etterfulgt av nedbemmaning på jobb, lang tid med delvis arbeidsledig, korte perioder med sosialstødnadder, dårlig økonomisk inntekt og mye annet som skjedde i løpet av de siste årene. I den depresive perioden var jeg såpass suicidal at alt av krefter gikk til å bite sammen tenna og holde meg selv igjen fra å ta mitt eget liv. Det var såpass ille at jeg ikke åpnet brev på en 3 måneders tid. Det var også iløpet av den perioden at lånekassen gikk til statens innkrevingssentral Jeg er nå mye bedre psykisk, har fått en tryggere jobb situasjon og prøver nå å rydde opp i problemene som hopet seg opp. Deriblant håper jeg på å få overført kravet fra statens innkrevingssentral tilbake til lãnekassen. Ettersom det er ca 90 000 i renter og ubetalt krav kunne det lønne seg ã søke om rentefridrag og betalingsutsettelse for disse årene. Noe som gjør at jeg mye kjappere kan få kravet overført fra SI og tilbake til lånekassen. Har jeg noen sjangs, kan jeg søke om rentefritak på bakrunn av dette? Foruten lånekassen har jeg ca 30 000 i annen gjeld jeg har nedbetalingsplan på og håper på å bli kvitt kjappes mulig. Lånekasselånet er på ca 400 000 dersom en regner med de rentene jeg prøver å få fritak for. Er det eventuelt noen instanser som hjelper til med dette? Hville muligheter har jeg? Luksussfelle er ikke et alternativ. Anonymous poster hash: 38b44...b91 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 I realiteten er det vel ikke noen instanser som hjelper til med slikt, dvs NAV bistår så vidt jeg vet i noen tilfeller. Muligheten din er å ta kontakt med Lånekassen eventuelt Statens Innkrevingssentral for å legge fram/informere og spørre konkret knyttet til hva du ønsker som løsning. Det er ikke noe annet de gjør i Luksusfellen. Om du vil oppnå noe er umulig å svare på. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Jeg har nesten samme situasjon. For ca 12 år siden gikk alt til helvete og jeg måtte slutte på skolen. Søkte om utsettelse og midlertidig rentestans hos Lånekassen. Hørte ikke noe mer. 5 år senere fikk jeg brev om at min gjeld nå var overlevert SISMO. Søkte rentestans, og fikk det. Søkte ettergivelse når jeg fikk ufør. Fikk avslag og økt månedlig tvangstrekk. Hvis jeg med ung ufør ikke kan få ettergivelse, så tviler jeg på at du med jobb får det. Lenke til kommentar
1969 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Ta kontakt med statens innkrevingssentral og hør med dem hvilke muligheter du har. De burde kunne gi deg informasjon om hva som gjelder for din situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå