Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvem lager Biltemabatteriene

Anbefalte innlegg

Hei. Har alltid lurt på hvor Biltemabatteriene kommer fra, for det er jo ikke så mange batterifabrikker rundt i verden. Så fant jeg dette bildet, og dere kan jo bedømme selv. Syns de ser like ut...

post-389626-0-52726800-1459934949_thumb.jpg

post-389626-0-04930200-1459935286_thumb.jpg

Endret av Loppa75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, huset så veldig likt ut, men det betyr ikke at innsiden er lik. Veldig ofte produserer en fabrikk en eller flere typer vare rundt samme tema. De får i oppdrag å produsere en vare etter gitte spesifikasjoner, til gitte priser. Det betyr at om de lager batteri kan de godt ha mange forskjellige innmater til et hus, med dertil like mange forskjellige kvaliteter og priser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Biltema\Jula\Clas får varer levert fra fabrikker i kina.

Det kan komme fra hvemsomhelst da egentlig. Derfor kan man ende opp med ett kjempebra produkt eller ett dårlig ett.

At det batteriet ligner trenger bare å bety at det har vært brukt som "mal" i produsjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem som lager det er irrelevant, det kan være ulike kvaltietskrav for tilsynelatende like produkter fra samme produsent.

Jeg byttet batterier i bilen min i 2014, og betalte uansett mindre for Sønnak-batterier enn jeg måtte betalt for Biltema sine..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig at det ikke spiller noen rolle hvilken fabrikk som produserer batteriene. Det er som skrevet kvalitetsforskjeller.

Coca-cola og Fanta produseres på samme fabrikk.

Haha, så to produkter av The Coca Cola Company blir lagd på én og samme fabrikk? :)Beklager at jeg pirker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler orginale Japse batterier eller Euroglobe av de billige. Scanbrit(scandrit) har også imponert.

Av disse andre kjente merkene så er det så dyrt at det er uaktuelt å kjøpe eller anbefale dem. Syntes også jeg har byttet mange av de silverpower ellerno. Dette silver opplegget er ikke helt stødig i lengde, uansett merke.

For all del, Biltema batterien er verdt penga og de er kjappe å få tak i. Biltema er genialt. Likevel ofte i den situasjonen hvor kunder nekter på at batteriet er feilen, fordi det er fra Biltema og de har lest så mye bra på nett. Derfor skal det holde evig. De vil eller bytte dynamo og whatever først, det sitter laaangt inne å bytte batteri.

Jeg begynte å kjøpe IKEA batterier fordi dem var så billige og best i test. At man har søppelkassa full etterhvert tenker man ikke over. De vinner tester pga prisen, men det er egentlig ikke driftsikkert nok. Det er bruk og kast. Samme følelse rundt Biltema batterier.

Biltema battierene er billige og det gjengspeiler seg i søppelcontaineren over tid. Det er en grunn til at de er billige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler orginale Japse batterier eller Euroglobe av de billige. Scanbrit(scandrit) har også imponert.

Av disse andre kjente merkene så er det så dyrt at det er uaktuelt å kjøpe eller anbefale dem. Syntes også jeg har byttet mange av de silverpower ellerno. Dette silver opplegget er ikke helt stødig i lengde, uansett merke.

For all del, Biltema batterien er verdt penga og de er kjappe å få tak i. Biltema er genialt. Likevel ofte i den situasjonen hvor kunder nekter på at batteriet er feilen, fordi det er fra Biltema og de har lest så mye bra på nett. Derfor skal det holde evig. De vil eller bytte dynamo og whatever først, det sitter laaangt inne å bytte batteri.

Jeg begynte å kjøpe IKEA batterier fordi dem var så billige og best i test. At man har søppelkassa full etterhvert tenker man ikke over. De vinner tester pga prisen, men det er egentlig ikke driftsikkert nok. Det er bruk og kast. Samme følelse rundt Biltema batterier.

Biltema battierene er billige og det gjengspeiler seg i søppelcontaineren over tid. Det er en grunn til at de er billige.

Passer man på å sjekke driftsstatus på disse og Volten de gir er bra så bør det vel egentlig ikke være noe problem med dem?

Lenke til kommentar

Til TS så er det som andre påpeker fullt mulig å ha identisk skall men med variabelt innhold.
Personlig har jeg brukt BT-batterier i bil, MC og div annet, i en årrekke, det har vel blitt ett tyvetalls batterier. Oppfatningen jeg sitter med er at standard-batteriene er for pinglete, de er rett og slett for svake. Spesielt på MC, som ofte har begrenset plass og derved ganske små batterier, merker jeg at standard-batteriene fort tømmes, og en risikerer å ikke få start på skiten om ikke alt er på stell. Gelé-batteriene er betydelig bedre, de er nokså nær et godt "merkebatteri". Men, de har en stor svakhet. De tåler dårlig å bli utladet, svært dårlig. Å tømme et slikt batteri er nokså mye det samme som å drepe det, selv om en lader det opp like etter. Om en har kvittering, så har det for meg vært kurant å få de byttet når det skjer, selv etter flere år. MEN, det hjelper lite med garanti når en står et sted langt ute i ødemarken, med dødt batteri.
BTW så er ikke nødvendigvis BT de billigste på batteri. Når jeg trengte nytt til vår Pajero  så var det kun 300,- som skilte et Varta og BT (1399,- hos BT mot 1699,- hos Torshov), begge deler ordinær pris. Varta sine får du tidvis på tilbud, så det er nok fullt mulig å få et Varta til samme eller lavere pris enn BT. Da er valget lett for min del.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Biltema gelébatteri da jeg skulle bytte på en Honda VTR SP-1. Originalbatteriet var blitt merkbart svakere og svakere, og en 1000-kubikks V-Twin trenger en del strøm for å dras igang. Jeg kjøpte det største gelébatteriet jeg kunne klemme ned i sykkelen, det var litt større enn det originale. Det nye gelébatteriet fra Biltema var SVAKERE enn det gamle utslitte og klarte bare såvidt å dra rundt motoren. Jeg lada det opp flere ganger, men det var ikke alltid det klarte å dra rundt motoren engang. Til slutt leverte jeg det tilbake og kjøpte et fysisk like stort væskebatteri, det fungerte faktisk helt fint.

Lenke til kommentar

Kanskje en uerfaren ekspeditør har gitt deg et batteri basert på antall ampere-timer, uten å forstå at det er beregnet på hytter med solcellepanel og LED-belysning.

Selvstarteren krever mye strøm.

Ethvert batteri på markedet er et kompromiss mellom flere egenskaper. Du kan ha fått et batteri som ikke tåler å starte en motor, men som har fantastiske egenskaper på andre områder. Biltema har MANGE typer.

Lenke til kommentar

Må si meg enig at det ikke spiller noen rolle hvilken fabrikk som produserer batteriene. Det er som skrevet kvalitetsforskjeller.

Coca-cola og Fanta produseres på samme fabrikk.

Haha, så to produkter av The Coca Cola Company blir lagd på én og samme fabrikk? :)Beklager at jeg pirker.

Det var jo liksom poenget mitt. Selv om 2 batterier produseres på samme fabrikk, er det ikke samme batteri. På samme måte som 2 brustyper produsert på samme fabrikk ikke smaker det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har hatt et biltema batteri i vetranbilen min i ca 8 år nå og det er like bra enda. Det batteriet står med vedlikehold lader om vinteren npr bilen ikke er i bruk da.

Med forhandlere som Biltema vet man aldri helt hva man får. De kan få batterier fra flere forskjellige produsenter og kanskje får de aldri to like batcher. En batch kan være god, en annen kan være skikkelig dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...