Gå til innhold

BTX Standard

Bofur

Anbefalte innlegg

Det var da som svarte?

Nå har jeg for bare noen måneder siden lagt ned utallige timer og penger i et Lian-Li PC75 USB tårn. For så å lese rundt på nettet at BTX er en ny HK /tårnstandard som kommer med Tejas og Nye AMD 64 prosessorer om et års tid.

BTX) Form Factor - The Future of Cases & Motherboards :wow::wow:

Det betyr vell at Microplex og andre butikker med tårn liggende på lager snart bør begynne å tenke på tilbuds kampanjer på ATX tårn. :yes:;)

Men det hadde vært tøft om lian li bare komm ut med ny bakplate for psu og HK

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var da som svarte?

Nå har jeg for bare noen måneder siden lagt ned utallige timer og penger i et Lian-Li PC75 USB tårn. For så å lese rundt på nettet at BTX er en ny HK /tårnstandard som kommer med Tejas og Nye AMD 64 prosessorer om et års tid.

BTX) Form Factor - The Future of Cases & Motherboards :wow::wow:

Det betyr vell at Microplex og andre butikker med tårn liggende på lager snart bør begynne å tenke på tilbuds kampanjer på ATX tårn. :yes:;)

Men det hadde vært tøft om lian li bare komm ut med ny bakplate for psu og HK

For det første så er det en god stund til BX kommer for fullt. For det andre vil det være en god periode hvor ATX og BTX overlapper hverandre... Det vil derfor ikke haste sååå veldig for butikker å tømme lagerene.

For å si det sånn; Komplett.no har fremdeles Pentium200MMX, SIMM-ram og AT-strømforsyninger ennå. Det er leeenge siden DE var utdatert. ;)

Lenke til kommentar

Har lest litt mer.

Intel har med full hensikt å implementere BTX for fult fra og med 2 qt. 2004 altså Alderwood og socket 775. I følge dem selv. Tenker tilbake på når ATX standarden kom, så var det bare versegod konvertere om en skulle ha noe sprekere cpu ala P II

Det at vi sikkert kan få kjøpt P4 Northwood om 4 år hjelper jo ikke meg :shrug: , når jeg vil oppgradere til Tejas og DDR2 om 1 års tid. (Har p4 2.4C fra før.)

Denne nye standarden er jo bare en måte og tvinge forbrukeren til å kjøpe mer hardware. Intel skryter av at når de har speilvendt HK plassering og rotert cpu’en 45 grader. Wow det hjap mye gitt, :p: :lol: sikkert mange som sier: Oi at vi ikke har tenkt på dette før :p: :lol: *grin* :mrgreen:

Er det noe bedre å ha cpuen rett under hardisker og cdrom for så å sende den varme luften over resten av hk og skjermkort.?

Dette skal liksom revolusjonere cpu kjølingen :grumpy::shrug: . Vi får håpe at Intel ikke klarer å trasse dette igjennom som de prøvde med Rambuss.

Rart det ikke har stått noe mer om dette på Norske websider?

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Nå mener nå jeg at tempen på CPU og RAM er mye viktigere enn PCI kort og Skjermkort. RAM idag får så si ikke luft i det hele tatt, og CPUen får luften på vei ut av systemet. Kan ikke si at Skjermkort eller PCI kort får så alt for "bra" luft idag heller, men den blir ikke fikset på noe særlig med BTX heller.

At det kommer et skifte fra ATX til noe nytt er da ventet, at det kom så sent som nå er vel heller overraskende IMO. Jeg hadde også akkurat kjøpt nytt kabinett før jeg hørte om dette, men jeg mener de har nå sagt ifra i god nok tid. Skal de si ifra 3 år før de skifter? Da ville folk begynne å klage på hvorfor vi ikke får et beddre HK layout fortere. Ingenting er perfekt desverre.

Lenke til kommentar
Nå mener nå jeg at tempen på CPU og RAM er mye viktigere enn PCI kort og Skjermkort. RAM idag får så si ikke luft i det hele tatt, og CPUen får luften på vei ut av systemet. Kan ikke si at Skjermkort eller PCI kort får så alt for "bra" luft idag heller, men den blir ikke fikset på noe særlig med BTX heller.

At det kommer et skifte fra ATX til noe nytt er da ventet, at det kom så sent som nå er vel heller overraskende IMO. Jeg hadde også akkurat kjøpt nytt kabinett før jeg hørte om dette, men jeg mener de har nå sagt ifra i god nok tid. Skal de si ifra 3 år før de skifter? Da ville folk begynne å klage på hvorfor vi ikke får et beddre HK layout fortere. Ingenting er perfekt desverre.

Kan si meg enig med det at ram og cpu er de viktigste komponentene med tanke på kjøling.

Derimot så synes jeg det er helt på tryne, å speilvende layouten slik som de har gjort. Dette kunne man da bare ha gjort helt fint uten å gjøre den nye HK- standarden inkompatibel med dagens kabinetter.

Dessuten så skulle Skjermkort ha blitt tatt med for de nye High End kortene avgir jo 70w. Den nye standarden kunne jo ha skilt ut skjermkortet fra resten av pci kortene slik at varm luft kunne ha blitt ledet ut fra kabinettet, istedenfor å avgi varm luft til de andre komponentene. :idea:

Men Intel tjener jo pengene sine på bedrifter slik at her er det jo snakk om inntigrete skjermkort som ikke avgir varme. Det ser ut på meg som den nye BTX standarden er utviklet med tanke på nettopp dagens desktopp pc-er. Og så har Gutta ved Intel likegodt bare tvangsimplementert designet til work staions. :thumbdown:

Får når en leser uttalelsene fra Intel så snakkes det kun om Desktopp pc-er når BTX nevnes. Etter min mening så kunne de ha hatt en standard for desktopp og en for Work stations for de er jo så vidt forskjellig med tanke på størlese og oppbygging. :)

Lenke til kommentar

Dessuten så skulle Skjermkort ha blitt tatt med for de nye High End kortene avgir jo 70w. Den nye standarden kunne jo ha skilt ut skjermkortet fra resten av pci kortene slik at varm luft kunne ha blitt ledet ut fra kabinettet, istedenfor å avgi varm luft til de andre komponentene. :idea:

De har ikke tatt mye hensyn til skjermkort der. Ser jo på et av bildene at skjermkortet ligger ikke direkte over cpu men bak cpu. Riktignok står det at dette heldigvis ikke er nødvendig...

Lenke til kommentar

Her er et utdrag fra forummet til Sysopt

Posted by $1500-P4 gamer on 09-20-2003 06:37 AM:

So what did they change for the better? Other than causing mass ocnfusion...I cant see the temps being more than 2c lower for case. The cpu is gonna be ruffly the same. They just said the psu spec and wiring is even the same. So only the mobo layout and thus case (cutouts for pci and etc.) changed. LOL. What a mess. ATX just got strange-its called BTX.

Ser ut til at det er fler enn meg som har samme oppfatning av av den kommende standarden. :(

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...