Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan forlater nikotinet kroppen?

Corp Por

Anbefalte innlegg

Jeg stumpa røyken for ei uke siden.

Tok noen feriedager for å bryte rutiner mht røykevanene mine og Har jobba denne uka.

Det Har gått helt greit til nå men idag Har jeg gått med konstant sug. Klokka går ikke og jeg bare craver røyk noe hinsides.

De andre gangene jeg Har forsøkt å slutte Så Har det vært med hjelp av nikotin alternativer. Plaster osv.

De andre gangene Har det vært vanskelig fra første stund men nå Har det tatt ei uke før det da ble skikkelig tøft.

Jeg vurderer å ta en røyk for å dempe dette men jeg tenker, er dette kanskje tegnet på at kroppen min nå er tom eller nær tom for nikotin og det nå blir en ille periode før kroppen er rein?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få tankene over på noe annet og ignorer kroppens sug etter nikotin så godt du kan. Det handle som nevnt om viljestyrke.

Stumpet røyken selv i 2012, men etter en uke fikk jeg beskjed av arbeidskollegaene om å bare å begynne å røyke igjen. Jeg ble visst så tverr og grinete fikk jeg beskjed om. Men kom meg igjennom det og er fortsatt røykfri. Røyksuget er på det verste de første ukene/mnd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg blir også veldig grinete uten røyken og de første dagene og ukene Har vært de værste Men denne gang Har Det vært lettere enn de andre gangene helt til nå. Jeg Har da valgt en måte å slutte som skal være mye smartere denne sist - altså kutte alt nikotin. Derfor føles det Så rart at det skulle gå greit helt til nå.

Logikken min forteller meg at Det må være kroppen min som merker at den begynner å få tom for nikotin og den derfor nå begynner å skrike for alvor... men jeg vet ikke...

Edit:

Jeg Har ecig. Med og uten nikotin men jeg Har ikke brukt det noe spes fordi jeg ikke synes det hjelper for meg lenger. Det river ikke nok i halsen Så jeg føler at jeg bare lukter på parfyme.

Jeg syntes det hjalp litt sist gang. Men ikke denne.

Endret av Zim3000x
Lenke til kommentar

Nå er jeg på mitt tredje døgn uten nikotin. Og jeg merker faktisk ikke noe sug i det hele tatt.

Jeg er også en av de som har prøvd og feilet ørten ganger. Denne gangen snakket jeg med legen og fikk noen røykeavvenningspiller som heter Champix. Disse har vært hull verd! Har gått på de i to uker nå. La ikke merke til så stor effekt i begynnelsen, men etterhvert blei suget mindre og mindre. På søndag merket jeg plutselig at jeg hadde glemt å få i meg noe nikotin den dagen. Tok likevel den siste røyken jeg hadde igjen den dagen. Siden det har det vært ingenting. Og ikke noe cravings. Ingen irritabilitet. Ingen rastløshet. Det har rett og slett ikke vært noe problem.

Pillene tas morgen og kveld. Før jeg tar dem merker jeg et lett sug, men det gir seg raskt.

Så mitt råd til deg som ikke klarer å slutte: Champix!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kutter man cold turky så blir det gjerne sånn. Reduserer du gradvis etter en plan du har bestemt deg for blir det litt enklere. Det krever også vilkestyrke og at du bare reduserer dosen jevnlig og ikke øker frekvensen for å kompensere, det blir bare å lure seg selv. Plaster og tyggis kan hjelpe deg å med å bryte dårlige vaner.

Lenke til kommentar

Cold turkey er den beste måten å slutte på. Man blir fri for alle fysiske abstinenser og holder motivasjonen i form av stolthet og nulltoleranse.

Trappe ned eller "bare festrøyke" er bare en tåpelig unnskyldning som sender deg på skinner tilbake til gamle vaner. Nikotintyggis eller e-sigarett er bare å erstatte en dyr vane for en annen.

Lenke til kommentar

Jeg også. Det er derfor jeg ikke har prøvd de før nå. Heldigvis har jeg ikke merket noe til noen bivirkninger i det hele tatt.

Hmm! Jeg skal lese litt mere da om champix.

Jeg leste bare veldig kort om det en gang og ble fort skremt bort fra å lese videre. Har slitt helt sinnsykt med cravings, irritasjon og rastløshet idag.

Det går ganske greit når jeg er hjemme for her er det så mye jeg kan holde meg mentalt distrahert med men på jobb tenker jeg ikke på stort mer enn klokken og tanken på å sette seg ned å ta en blås.

Hvis dette fortsetter vil jeg heller ta piller enn å risikere å sprekke såsant bivirkningene er forbigående.

Ender bare med at jeg kveler lærlingen om jeg skal fortsette så irritabel på jobb.

Lenke til kommentar

Andre nikotinprodukter leverer ikke nikotinen så hurtig som sigaretter, så det kan være til hjelp for å dempe abstinensene, men bare ved å fortsette å holde seg helt vekke fra sigaretter for evig og alltid. Å venne seg av fra sigaretter er første steg på veien.

Man er ikke svak ved å ikke greie å slutte tvert!

Endret av Bladkiosken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg også. Det er derfor jeg ikke har prøvd de før nå. Heldigvis har jeg ikke merket noe til noen bivirkninger i det hele tatt.

Allright! Idag har jeg gått 5 døgn uten røyk. Begynte på champix for noen uker siden (gikk i dass forrige gang, obviously) men dette ser faktisk ut til å fungere. Jeg merker en del bivirkninger - jeg sover lite, har vært forstoppet en stund mye hodepine og trøtt hele tida.

Til en røyk i morges - den første siden datoen jeg satte - for å se hva som skjedde. Jeg fikk ikke "rusen" men bare nikotin "svie" i munnen og ble kvalm etterpå. Føles virkelig som at dette er måten jeg vil klare det på.

Har også gitt beskjed til madammen at jeg nå vil sitte mye på pc'n for å okkupere hodet så jeg ikke tenker på røyk og handler masse snacks som jeg trøster meg med :p. Heldigvis sier hun at hun mye heller vil ha en feit mann enn en som røyker ;)

Lenke til kommentar

Enig. Klarer man å slutte langsomt så er en rett og slett sterkere enn meg :). Jeg har pint meg selv langsomt i to år nå.

Mitt problem er nok hovedsakelig at jeg ikke egentlig ønsker å slutte. Røyken gir meg en pluss i hverdagen som stort sett består av minus men jeg har en jente som avskyr røyk så jeg slutter for henne... :p. Det får gjelde som jul og bursdagsgave fra meg de neste ti årene ;)

Lenke til kommentar

Enig. Klarer man å slutte langsomt så er en rett og slett sterkere enn meg :). Jeg har pint meg selv langsomt i to år nå.

Mitt problem er nok hovedsakelig at jeg ikke egentlig ønsker å slutte. Røyken gir meg en pluss i hverdagen som stort sett består av minus men jeg har en jente som avskyr røyk så jeg slutter for henne... :p. Det får gjelde som jul og bursdagsgave fra meg de neste ti årene ;)

Høres ut som om esigaretter er noe for deg.

Føler det samme, jeg har ikke lyst til å slutte. Brukte esigaretten aleine i et år, men har gått tilbake til tobakken. Fordi jeg tydeligvis har blitt en av de uheldige som ikke tåler dampen lenger...

Lenke til kommentar

Allright! Idag har jeg gått 5 døgn uten røyk. Begynte på champix for noen uker siden (gikk i dass forrige gang, obviously) men dette ser faktisk ut til å fungere. Jeg merker en del bivirkninger - jeg sover lite, har vært forstoppet en stund mye hodepine og trøtt hele tida.

Til en røyk i morges - den første siden datoen jeg satte - for å se hva som skjedde. Jeg fikk ikke "rusen" men bare nikotin "svie" i munnen og ble kvalm etterpå. Føles virkelig som at dette er måten jeg vil klare det på.

Har også gitt beskjed til madammen at jeg nå vil sitte mye på pc'n for å okkupere hodet så jeg ikke tenker på røyk og handler masse snacks som jeg trøster meg med :p. Heldigvis sier hun at hun mye heller vil ha en feit mann enn en som røyker ;)

Gratulerer med røykeslutten! Nå er det bare å klare seg litt til. Jeg gikk hele "startkuren" og så et glass med 50mg til etterpå "for sikkerhets skyld". Stå på!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...