torest Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Men de får fortsatt ordrer.Disse to diagrammene viser det store problemet for norske verft Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 "– Regjeringen har også en klar maritim strategi. Det er bra, men formuesskatten må bort." Har regjeringen egentlig en klar maritim strategi? Skulle gjerne sett at TU så nøyere på denne påstanden. Som "Grunder/oppfinner" i 40 år har jeg problemer med å se at myndighetene egentlig forstår innovasjonsproblematikken. Politikken på dette området bærer preg av slagord, fine taler og møtevirksomhet. Industrinasjoner som Tyskland har en helt annen tankegang på dette området, der de innser at kapitaltilgangen er nøkkelen for å få den innovasjonen aller snakker om. Tyskland fikk en solindustri ved å støtte med kr 3,-/kWh, som belastet strømkundene i Tyskland med ca 50 øre/kWh. Norge trenerte egentlig innføringen av "Grønne sertifikater" i 2002, men ble mer eller mindre presset inn i ordningen i 2012. Denne ordningen gir støtte på ca 20 øre/kWh og belaster oss strømkunder med 3 øre/kWh. Det er ganske stor forskjell på Tysk og Norsk tankegang, og enda rarere blir det når skattesystemet i Norge fører til en reell skatt på ca 60% og en stigning fra 90 000 til 130 000 arbeidsledige svekker statsfinansene med 20 mrd. Realitet er at staten i dag oppfører seg som en kapitalist av verste sort, som sitter på pengesekken og nekter å gå inn risikofylte prosjekt. Kapitalisten ønsker bevis for at ideen kan tjene penger, mens oppfinneren må ha penger for å bevise at så er tilfelle. En "Høna og egget" problematikk som ikke lar seg løse uten at kapitalistene innser at dette er et problem, og den største kapitalisten er staten med regjeringen i spissen. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 "– Regjeringen har også en klar maritim strategi. Det er bra, men formuesskatten må bort." Har regjeringen egentlig en klar maritim strategi? Jeg har ikke sett noen spor av strategi fra regjeringen. Tvert imot så sier de at det ikke er noen maritim krise, kun et behov for omstilling innad i bransjen. Sådetså! Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 I 2015 var altså 85% av skipene bygd på norske verft for oljenæringen. Det sier vel sitt om at den under nåværende forhold (bl.a. lønn, skatt) ikke har livets rett og neppe kommer til å overleve lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå