Gå til innhold

Ny streaming pc

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal investere i en ny pc da jeg er streamer, og med dagens spill, så holder rett og slett ikke den gamle mål.

Så da lurer jeg på om det er noen som sitter på litt kunnskap og kunne tenkt seg og hjelpe meg?

Har bygd en og annen pc for mange år siden (tilbake på ung.skolen, så 10 år), men vil ikke si at jeg er 100% stødig. Er det kanskje verdt å bruke komplett og få en ferdigbygd? Eller er det like greit å bestille deler selv og få noen som er kompetent til å sette den sammen?

Uansett, skal bruke den til streaming. Ser for meg å bruke rundt 25.000,- så om noen kan komme med noen anbefalinger, enten deler eller ferdigbygd fra komplett-pc, så ville jeg vært veldig takknemlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips så langt. Er det ikke verdt å bruke komplett-pc? Da bygger de den, tester osv før den blir sendt til meg. Noen som har erfaring? Tviler på at jeg vil være i stand til å bygge den selv så hadde vært kjekt å fått den klar til bruk.

Lenke til kommentar

Problemet du sikkert må betale noen tusenlapper ekstra for jobben, og samtidig har nok komplett sine byggere dårlig tid:

Kan være det ser veldig rotete på innsiden: (Fleste seriøste pc bygger vil ikke ha rot i kabinettet).

Case-Swap-2.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bygg selv - så får du det som du vil

Komplett tar en arm og et bein for endringer av pakkene sine. Jeg ville ikke brukt dem.

Sjekk build guides på youtube, f.eks av Linus. Det, sammen med å lese manualen til hovedkortet, holder i lange baner.

Eller så spør du her.

Fordelen med å få ferdigbygd er jo at den er testet. Så hvis du bygger selv, gjør det riktig - men det er en komponent som er D.O.A - så er det litt testing som må til. Men feilraten er ikke såååå høy. Jeg har bygd enormt mange maskiner, det går som en lek :)

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig altså. 

Det finnes enormt mange video guides på nettet. 

Alt er standard i dag. Du kan nesten ikke gjøre feil.

Det er jo ikke komponentvalg som er av interesse her. Det er litt metodikk og hvor de ulike komponentene skal.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Da falt valget på ditt oppsett, Kyrre S. Byttet ut CPU med versjonen ett hakk opp (i7 5930K), tok bort viftekontrollen da det var en bestillingsvare, og la til en ekstra HDD for mer lagringsplass.

Tusen takk for hjelpen. Nå gjenstår det bare å se om jeg får til å bygge den selv når delene er ankommet.

Lenke til kommentar

http://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Processor-15M-Cache-up-to-3_60-GHz

http://ark.intel.com/products/82931/Intel-Core-i7-5930K-Processor-15M-Cache-up-to-3_70-GHz

Har man flere lanes kan man kjøre flere skjermkort f.eks.

Eller flere skjermkort og sultne raid kontrollere.

Ett skjermkort = 16 lanes optimalt sett - ellers 8

5820K har 28 lanes til rådighet (uten PLX chip på HK)

5930K har 40 lanes.

Skal du kun ha max 2 skjermkort er 5820K OK, den vil kjøre x16/x8 på dem, funker fint. Skal du f.eks ha 2 eller 3 og/eller en x8 raid kontroller, så sliter du på 5820K.

Så hvis du ikke ser for deg å ha bruk for 40 lanes, så er 5820K mer bang for penga. De har begge like mange kjerner.

Vil du ha flere kjerner så snakker vi 5960X

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du får legge inn et bilde når du har bygd :thumbup:

Det er et par ting som kan nevnes:

Som du sikkert vet så kommer det jo stadig noe nytt på PC fronten. I løpet av året så vil vi nok se Broadwell-E (som er de nye prosessorene i Extreme serien til Intel, som passer på socket 2011-3). Det kommer også nye skjermkort fra både nvidia og AMD. Nøyaktig release vet vi ikke ennå. Noen ønsker jo å vente på slikt, men hvis du skal ha en maskin her og nå er oppsettet du har fått et godt valg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...